Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Alt vedrørende teknik
Besvar
blindwillie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. maj 2011, 07:17

Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af blindwillie »

Hej,

Min W212 fra 2011 er begyndt ret konsekvent at melde fejl på SpeedTronic og pre-safe halløj, hvis jeg drejer kraftigt :?
Hvis jeg fx tager et sving i både lav fart, så melder den fejl og holder op med at virke indtil jeg slukker og starter motoren.

Er der nogen, der har en god ide til, hvad det kan være?
Brugeravatar
liber
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. mar 2018, 08:22
Geografisk sted: Århus

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af liber »

Nyt batteri, så er jeg ret sikker på at det kører igen.
E250 cgi w212 årg. 2009
blindwillie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. maj 2011, 07:17

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af blindwillie »

Tak!

Bare lige for at forstå - hvordan hænger det sammen? Batteriet er kun cirka 4 år gammel, er det normalt at det går så stærkt?
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af Eje2970 »

Afhænger af hvordan det bliver brugt. Hvis bilen ikke bliver rørt i længere perioder eller den kun bliver kørt korte ture i med højt el forbrug så JA.

Hvis det er et af de almindelige bly batterier så kan de ikke tåle at starte bilen når batteriet er dybdeafladet. Så skades / mister batteriet kapacitet. Og dybde afladet regnes som når kapaciteten er ned på 50 -60%. AGM batterier klarer dybde afladninger bedre.

Jeg er pensionist og her om vinteren kører jeg ikke meget så bilen kan 2-3 uger uden at kører men jeg plejer lige at sætte laderen på natten inden jeg starter.
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af Jolars »

Hej blindwillie.

Hvis du også har eco stop/start og akku ikke er på toppen, vil du sjældent/aldrig have grønt lys i eco lampen nederst i speedometeret. Dette kan sammen med 1000 andre ting gøre at bilen starter ok, men ikke opfører sig helt som den skal. Dette kan skyldes, at impedansen/modstanden er for høj og akku ikke lader ordentligt op. Har selv fået skiftet efter 4 år og 3 md. Bilen havde været leaset og derefter stået 1 år uden kørsel. Prøv med en god cteck lader og kør en regenerering af batteriet, før du skifter. 4 år er i underkanten syntes jeg.

God jul til alle.

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af Bent »

Om det skyldes dårlig batteri, - det skal jeg ikke kloge mig på, men en alm batteri, holder ca 4 år

Køb en kvalitets AGM-batteri næste gang, så holder den +8 år
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af Jolars »

Agm er ikke start batteri, men forbrugs batteri fx. Til campingvognen med mover. Har haft start batterier der har holdt 8 og10 år, men det er selvfølgelig afh af forbrug.

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af Jolars »

Så blev jeg så meget klogere.
AGM kan fint bruges som start batteri.
Har pt et Varta professionel Dual purpose 90 Ah i min campingvogn, der nu kører på 11 år/sæson uden at vise tegn på træthed.
Fik på bilen skiftet mit hoved batteri efter godt 4 år til "kun" 2650 kr org. MB Varta koster ca 17-1800. Hvis det så kan holde dobbelt så længe er der mange penge at hente. Samtidigt kan det bedre tåle dybere afladning.
Ved nogen om det også kan bruges til biler med stop/start ?

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af Eje2970 »

Varta AGM F21 80Ah Silver dynamic som ligner det orginale MB batteri men til ½ pris. Har jeg lige lagt i min egen bil E350 CDI 2014 og den har et backup batteri som også er et AGM. Backup batteriet bruges kun til start / stop og main batteriet til at starte bilen første gang og når det ikker er en auto start / stop situation.

Som der bliver skrevet så skal OCO lampen skifte fra gult til grøn efter 5-10 km kørsel ellers er det typisk batteriet der ikke er på fuld kapacitet. Og hvis der ingen gang kommer et gult lys i OCO lampen og OCO knappen ikke kan enables så er det batteriet der er ved at være helt nede - typisk.
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
blindwillie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. maj 2011, 07:17

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af blindwillie »

Pokkers også, jeg fik ingen notifikationer fra tråden - og nu har jeg købt dette https://www.thansen.dk/bil/autodele/bil ... -233682872. Og nu virker det egentlig både lidt dyrt og som et dårligere valg? Kan stadig byttes, tror jeg, bør jeg bytte til et Varta AGM i stedet?
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af Bent »

det er en go batteri og det er også en AGM-batteri.

Det med at tro, at man kan købe et batteri til halv pris, som er på højde med et batteri til det dobbelte - glem det
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: Speedtronic og Presafe slå fra, når jeg drejer

Indlæg af Eje2970 »

Hvis du kan bytte det til et AGM så er det klart en god ide. Ellers så bare brug det batteri du lige har købt og som sikkert ikke vil holde i mange år. Men næste gang du skal skifte batteri så er du ikke i tvivl om hvad type du skal købe :-)
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
Besvar