Gtl diesel

Alt vedrørende teknik
Besvar
JM89

Gtl diesel

Indlæg af JM89 »

Hvad er erfaringer med GTL diesel? Jeg høre mange der siger at det er godt for dyser og forbrænding generelt. Men/må kan en om651 overhovedet køre med det? Jeg syntes ikke der fremgår noget af manual
Jolars

Re: Gtl diesel

Indlæg af Jolars »

Hej JM

Skriv gtl diesel i søgefeltet foroven.
Har i 2022 prøvet at få noget konkret at vide fra Shell. Ingen ville sige ja til man bare kunne køre på det uden problemer. MB ville kun sige, at hvis det opfylder EN 590 normen skulle det kunne bruges. Andre nævner, at ældre motorer kunne få ødelagt bla. toppakningen. Så ingen ville tage ansvar for det.

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Dehn-Jensen

Indlæg af Dehn-Jensen »

Jeg har en V250 Marco Polo årgang 2017 med tilsvarende motor som din bil.
Jeg har skrevet til Ejner Hessels varevognsafdeling om præcis min bil er godkendt til XTL brændstof og fået et positivt svar.
Både GTL og HVO100 er XTL brændstoffer.
I Tyskland kører jeg derfor nu på HVO100 diesel, et produkt der udleder 95% mindre CO2 end traditionel diesel og GTL diesel.
I Danmark kommer jeg sjældent forbi en tank med GTL.
Motoren har fået blødere motorgang.
Med venlig hilsen
Michael Dehn-Jensen
--------------------------
V250 Marco Polo Campermodel årgang 2017, tidligere Viano Marco Polo 2,0 Campermodel årgang 2006.
Jolars

Indlæg af Jolars »

Der er masser af advarsler når man søger på nettet vedrørende gtl diesel, både fra div. havne (både) og fdm. Pakninger, pumper mm. kan åbenbart tage skade på nogle motorer. INGEN kan/vil åbenbart sige noget med sikkerhed. Energi tætheden beskrives som lavere = større forbrug, så man skal nok være forsigtig. Kunne jo ellers være fint at "svine" lidt mindre og få en blødere motorgang. Havde gtl været løsningen, havde det vel også været mere udbredt ??

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Besvar