Blæseren i kabinen?

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Blæseren i kabinen?

Indlæg af Administrator »

Hej jeg har et problem med blæseren i kabinen.
Den virker fint på alle hastighederne når der kun er sat tænding på, men når motoren er startet vil den kun køre meget langsomt rundt, det er ligegyldigt om ac'en er tændt eller slukket.
Kul og ankeret er næsten ikke slidt, har smurt nyt køle-pasta på relæet ved selve blæsermotoren.
generatoren er lige skiftet (men det var også galt inden den gik i stykker).
:?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Hmmm....... Prøv at skifte bundstykket på tændingslåsen...
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

OK tak, det vil jeg prøve.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Så er det skiftet (original fra Mercedes),
det hjalp bare ikke, det er nøjagtig det samme som før...
:(
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Hmm.... har ikke været udsat for sådan en fejl før :!: :!: :!:

Har godt nok oplevet sære ting pga dårlig tændings-bundstykke, derfor god ide at starte der....

Er det den store klimapanel du har?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Nej der sidder bare to ruller til at stille temperaturen med, og fire knapper.
(hvis det var det du mente)
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Du blir nød til at finde ud af om det er selve spændingen eller styrestrømen som svigter på blæseren....

Mens stikket sidder på blæseren måler du med volt/multimeter på de to tykke ledninger med slukket motor som skal vise batterispænding...

Det samme gør du med startet motor...

Hvis begge målinger viser batterispænding, så skal du kontrolere styrestrømmen som er den tynde ledning...

Der måler man fra stel til den tynde ledning, som jeg tror er hvid.
Den går fra 0 til 6volt alt efter hvor blæserregulatorknappen står.

Det samme kan du gør med startet og slukket motor for at sammenligne evt forskel...

Prøv og vend tilbage....
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Nu har jeg prøvet at måle, efter hvad jeg kan finde ud af ser det rigtigt nok ud.

12V - slukket
14V - når den er startet

den tynde/stel:
trin 5 = 6V
- 4 = 3V
- 3 = 2V
- 2 = 1V
- 1 = 0-1V
det samme om den er startet eller slukket.

Når jeg måler direkte på + og - på motoren viser den 10V på trin 5, og mellem 0 og 1V på de andre, den kører også i små ryk og piver som en batteri-boremaskine når man trykker ganske lidt på knappen, men kører fint når den får direkte strøm fra batteriet.

Men nu er det også galt når den er slukket, men jeg har også afmonteret blæseren så den hænger i en strips, så der er ingen cirkulation til køling, jeg syntes relæet bliver meget varmt nu, har målt det til 55g. er det normalt eller kan det være det der er en dårlig forbindelse i. :?:
Senest rettet af Administrator 31. aug 2008, 16:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Ok.. ud fra målingerne kan du udelukke strømforsyningen og styrestrømmen dermed betjeningspanelet også.

Så er vi nede på 2 ting, regulatoren og blæseren. Regulatoren bliver ok varm men den skal ikke pive. Og jeg er rimelig sikker på at den skulle give fuld spænding ved trin 5.
Efter sandsynligheden burde det virke med en ny regulator MEEEN det ved man når skidtet virker, da strøm kan lave underlige ting nogle gange...
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

(Det er motoren der piver).

Jeg tror jeg prøver at skifte regulatoren.

Mange tak for hjælpen. :)
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

MB C280 skrev:(Det er motoren der piver).
Nåh ok.... har nemlig oplevet på 210'er med klima hvor regulatoren piver ved lave trin....
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Jeg var lige ude ved Mercedes i dag,

så jeg tror jeg prøver at finde en brugt,

2250 + moms for regulatoren
1825 + moms for blæseren...... :shock:
bundstykket kostede kun 148 + moms.........
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

jaja.... det er næsten lige dyre... desværre...
Besvar