Klikkeri fra motor

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

Klikkeri fra motor

Indlæg af Administrator »

Fra motorens passagerside (560,V8,117968) høres ved kold og periodevis ved varm motor en høj klikkelyd ved lave omdrejninger; jfr. mekanikeren ser knastaksel, vippearme og udligningselementer ud som nye. Mek. har i sidste uge renset oliekanalerne med et "middel" og påfyldt 20W/50-olie, men klikkeriet er ikke forsvundet men dog mindre end tidligere.
Vognen er 22 år, 235000 km, bruges til hverdag, og problemet har været der i hele min ejertid (11 år, 180000 km) .
Er der nogle af Jer, der har en "god ide"? - som jeg kan videregive til værkstedet. På forhånd tak, Knud
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

Hmm... lyder som en eller flere hydraulisk-løftere som svigter...
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

Tak til CDI for dit svar.
Mekanikerens forslag i oktober 2008 var udskiftning af de hydrauliske løftere (evt. kr. 25.000/kr.35.000).
I MB klubben var der andre, der også havde problemet, og det blev ikke udlagt som et problem, der absolut skal løses. (Jeg fik løftere og aksler mm udskiftet ved ca. 90.000 km, og det hjalp ikke dengang overhovedet).
En af de "gamle" i klubben nævner, at det manglende tryk i begyndelsen evt. kan skyldes "brug af uoriginalt oliefilter" eller "kontraventil", som ikke er tæt.
Er der nogen, der har kommentarer til:
skal det absolut laves?
er det en ide, at få skiftet oliefilter/kontraventil?
På forhånd tak, Knud
Brugeravatar
Administrator
Site Admin

Havde præcis det samme problem på en 6-cyl, altså periodevis ved varm motor. Det skyldtes imidlertid at jeg af nærighed påfyldte mineralsk traktormotorolie. En god syntetisk letløbsolie løste problemet fuldstændig men jeg går ud fra at Du i forvejen kører på den bedste letløbsolie der kan købes for penge. Det bedste er ikke godt nok lige netop til Din motor.

Det er rigtig at et uoriginalt oliefilter uden overtryksventil kan give lavt olietryk når olien er kold/forholdsvis kold om vinteren eller filteret er beskidt og giver høj flowmodstand. Hvis I er det mindste i tvivl om filteret så køb et originalt ved MB, koster ikke meget og kan skiftes på 5 minutter så den fejlmulighed er udelukket.

I kan også måle olietrykket med et kalibreret manometer, det er også ret enkelt så I er sikre på at olietrykket mindst 0,5 bar ved 700 omdr. Ved 1500 omdr. skulle trykket gerne være mindst 3 bar. Maxtrykket er jeg ikke sikker på, er for de gamle M116/117 motorer 5 bar/2500 omdr. Ved for lavt maxtryk kontrolleres overtryksventilens tilstand.

Sluttelig lyder det ret vildt at udskiftning af knastaksler, løftere m.v. ved 90000 km ikke gjorde nogen forskel overhovedet. Kunne tyde på at en løfter ikke får olietryk så den bliver pumpet op. Når I har kontrolleret alt ovenstående ville jeg derfor fjerne ventildækslerne, starte motoren og vha. lidt hurtig fingersnilde føle mig frem til den dårlige løfter. Fremgangsmåden sviner lidt og det er tvivlsomt om Du kan finde en Mek. der vil gøre forsøget, men det er sidste udvej for at konstatere om tikkelyden overhovedet kommer fra ventilløfterne.

Mener afgjort problemet skal løses men vha. metodisk fejlsøgning og ikke sanseløs udskiftning af diverse dele.

Ønsker Dig virkelig alt held og lykke med problemet.

MVH

HP

MVH

HP
Besvar