Vito 112 cdi vil ikke starte

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af Administrator »

Jeg har fået mig en Mercedes Vito 112 CDI 1999, som der skal laves lidt på. Det værste er dog at motoren ikke starter. Starteren drejer rundt, lys, blæser, vinduer og lignende virker.
Instrumentpanel blinker dog allerede når der sættes strøm til fra akku, uden at have drejet nøglen. Når nøglen drejes kommer der lys i akku lampe og en SRS lampe, ikke ret meget mere.
Centrallås virker også, de fleste gange, ellers låses ved at folde nøglen 2 gange i.

Det har ikke lykkedes mig at finde et el-diagram på den. Og kom til at spørge hos det lokale MB autoriseret værksted, men der kludrede værkføreren meget i det, han kunne ikke engang finde bilen i deres eget system også selvom Vito er solgt der fra ny af. Fravalgte så det MB værksted og kørte så videre til næste tilfældige værksted, og ak de kunne lave alle biler og havde stor Bosch tester. Og de fik så Vito, men nu efter 2½ uge har de sådanset givet op, eller de vil godt fortsætte bare jeg betale (skriver en blanco check) og de vil så bare bytte tilfældige dele en efter en, altså rent gætteri. Det værksted har også haft kontakt til det MB værksted jeg var på først. Og de ryster også på hoved, og de siger næsten at fordi bremselys i bag ikke virker (ja pærerne er gået) så er det derfor Vito ikke vil starte, og så skal sådanne småting laves først før Vito kan starte, og så det er løst.
Min holdning er at de ikke aner hvad der er galt og noget skal de så sige. Og jeg synes det er meget pinligt for dem på begge værksteder, stirrer sig blind på en bosch tester og ikke kan mekaniker erhverv, de aner ikke engang sammenhæng eller opbygning i Vito eller hvad som opvirker hvad. De er slet ikke dus med hvad de laver, de arbejder i blinde og laver en masse gætterier.
Bosch tester skrev der var galt med Hall sensor, den er blevet skiftet, men ingen forskel, Vito starter stadig ikke.

Der kommer ingen diesel til motoren, eller der bliver ikke lukket op for diesel.

Synes at have læst nogle steder at der kunne være galt med dyser og pakninger i dieselsystem og Vito så ikke vil starte op. Er der nogen føler som måler dieseltrykket, som afbryder elektronikken til tænding?
Eller noget elektronik som er galt som ikke åbner for diesel?
En startspærre gør den at starteren ikke kan løbe rundt, eller bare at bilen ikke vil starte, da fx tænding er afbrudt?
Er der strøm på op til instrumentpanel normalt når tændingsnøglen er slukket, og så at det blinker når det er defekt?

Håber nogen her i forum som har et par hint, enten til en mulig fejlkilde hvorfor Vito ikke vil starte, eller til et værksted som kan deres kram.....

Torben
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Fejlkilder: Krumtap-sensoren, utætte o-ringe på div. brændstofrør, invendig lækage på dysernes returside, defekt railtryk-regulator, højtrykspumpe osv...

Man skal først tjekke med tester om der overhovedet kommer en signal fra krumtapsensoren, hvis ja, derefter om railtrykket bliver min. 120bar.

Hvis motoren tørner længe rundt uden at starte eller krumtap-sensoren er dårlig, kan den lægge fejl på knastaksel-(hall)sensor :wink:

P.S hvilke værksteder brugte du???
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Tak for rigtig gode tips.
Det lyder meget sandsynligt.

Jeg har idag fået transporteret Vito væk fra det uduelige værksted, til et andet værksted, hvor de er bedre til almindelig motorteknik og frisk holdning og gåpåmod med systematisk fejlfinding. De har dog kun tid at se på Vito om 1 uges tid...

De 2 værksteder jeg har brugt til Vito er MB Nyboes Auto Rønne og Totempo i Nyker. Totempo ville så sent som i torsdags have min tilladelse til bare at skifte alle dele i flæng indtil de ville tilfældigt støde på fejlen. De ville starte med baglygterne og så arbejde sig fremad, og det var også det råd de havde fået af MB Nyboes Auto fra deres "mest" erfarne el-mand.
Jeg er rigtig glad idag for at have hentet Vito væk fra de 2 værksteder. Jeg tror ikke engang de havde fundet fejlen end ikke 14 dage på fuldtid. Undrer mig meget hvordan sådanne værksteder kan eksisterer, og hvordan mekanikerne har det i jobbet, mon ikke de har valgt forkert erhverv?
Er der ikke kursus for MB mekanikere som de gradvist kommer på og forstår opbygningen af Mercedes biler, istedet for at de rent laver gætterier?

For en uge siden var jeg forbi MB i Helsingborg, de kunne sagtens lave Vito for mig, de havde lavet mange Vitoer, og ikke haft en eneste bil de havde måtte opgive eller få til at køre. Jeg skulle bare selv sørge for transporten fra Bornholm til Helsingborg, så det er et alternativ.

Men har altså lige nu fundet et lokalt værksted som er meget dus med motorteknik, og laver biler fra veteran til de nyeste biler, så de får chancen.

Min Vito har stået stille hos tidligere ejer i ca 5 måneder og indtil da kørte den fint, men ville ikke starte efter den pause, og solgte den så til mig. Akku var løbet tør for strøm i de 5 måneder.
Stilstand af en bil eller en Vito i længere tid, giver det tilbøjelighed for utætte pakninger, dyser, trætte forbindelser i elstik, eller er det rent tilfældigt?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Det næsten værksted er nået til min Vito nu, dog kun lidt ind imellem, mens de tænker og grubler over hvorfor Vito ikke vil starte.

De er ved frisk mod endnu, men begynder at blive lidt vrisende i tonelejet, både pga en irriterende fejl på Vito, samt travelhed, og nok ikke mentalt overskud til fejlsøgning på Vito.

Men de stiller spørgsmål ved startspærren. Hvor ved man om startspærren er aktiv eller passiv?

V6 CDI, i et andet indlæg skriver du: Forresten, starteren skal altid tørne rundt selvom startspærren er aktiv!

Er dette også tilfældet på en Vito 112 CDI årg. 99?

Instrumentpanelet har det vist heller ikke helt godt, det blinker, og der er ikke liv i alle lamper. Hvis jeg køber et nyt eller et andet brugt, vil det så virke direkte i min Vito, eller skal det kodes om til min Vito for at virke?

Torben
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

optix skrev:Det næsten værksted er nået til min Vito nu, dog kun lidt ind imellem, mens de tænker og grubler over hvorfor Vito ikke vil starte.

De er ved frisk mod endnu, men begynder at blive lidt vrisende i tonelejet, både pga en irriterende fejl på Vito, samt travelhed, og nok ikke mentalt overskud til fejlsøgning på Vito.

Men de stiller spørgsmål ved startspærren. Hvor ved man om startspærren er aktiv eller passiv?

V6 CDI, i et andet indlæg skriver du: Forresten, starteren skal altid tørne rundt selvom startspærren er aktiv!

Er dette også tilfældet på en Vito 112 CDI årg. 99?

Instrumentpanelet har det vist heller ikke helt godt, det blinker, og der er ikke liv i alle lamper. Hvis jeg køber et nyt eller et andet brugt, vil det så virke direkte i min Vito, eller skal det kodes om til min Vito for at virke?

Torben
"V6 CDI, i et andet indlæg skriver du: Forresten, starteren skal altid tørne rundt selvom startspærren er aktiv!

Er dette også tilfældet på en Vito 112 CDI årg. 99?"

Det vil jeg mene.... men med MB testeren kan man se om der er givet start-tilladelse fra div. systemer selvom den tørner rundt...
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Ok tak for svaret.
Tænkte nok at fejlen kunne ligge der i startspærren, men det ville være rart at vide det med sikkerhed, om den er aktiv eller passiv.

Så ringede til Mercedes hovedkontor for at få fat i teknisk support, det havde mercedes ikke sagde tlf.damerne. Nå fik så endelig fat i nogen i teknisk support, men hov det var IT teknisk support. Der står fejl tlf.numre på mercedes webside.
Og når jeg får fat i nogle tlf.damer henviser de bare til nærmeste MB værksted, som er Nyboes auto Rønne, dem som ikke ved noget, og vil skifte baglygterne først for at få Vito til at starte.

Nå men kom så til Mercedes i Greve, det var langt bedre, der vidste de en masse og sammenhængen i en Vito og startspærre.
Og han ville også helst have testet på Vito med MB biltester, for at se hvad den gjorde og gav signaler til.
Men han kom ind på at lige omgås den startspærre med sikkerhed, så Vito skulle kunne starte.
Han sagde det var muligt at koderne mellem nøgle og Vito var blevet glemt i den tid Vito har stået uden strøm på, vel ca 4 måneder. Nøglen virker og blinker, centrallås virker, men Vito starter ikke.
Så det kan vel godt være Vito som har glemt koden? For hvis det kun er kondensatorer som holder lidt strøm på elektronikken i Vito så løber de også tør for strøm på et tidspunkt, for der sidder vel ikke et knapceller batteri i Vito?

Så får vi se i næste uge om fejlen har gemt sig, en glemt kode til startspærren.

Torben
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Hej Optix

Indlæg af Administrator »

Vi har haft startproblem med en 110 CDI VITO fra 2000. Løsning: For enden af brænstoffordelerrøret modsat pumpen sidder en trykreguleringeventil. Hvis o ringen i ventilen er slidt eller defekt starter motoren ikke. O ring sæt hos MB forhandler koster 63,50 kr.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Tak for svaret. Ja noget er galt lige deromkring pumpen og ud til dyser.
Værkstedet har ikke været hurtigt, de har desværre haft nedprioteret min Vito, eller der lige har kommet en (mange) haste opgave først. Tænk i 3 uger nu, men et par hårde ord, så kunne de pludselig godt???

De fandt at netop den trykreguleringsventil ikke åbnede, så de bestille ny og fik lidt liv i Vito, men kun via dieselstart. Når de stoppede med dieselstart gik motoren ud igen. Der kommer intet diesel ud af dyserne. De skruede røret af en dyse, og så kom der diesel, bare med lavt tryk, vel som fra en vandhane. Og altså langt fra noget højt tryk som der bør komme til dyserne.

Sidder der flere ventiler som har hængt sig og skal åbne for at lave højt tryk? Er der både en lav trykspumpe og en højttrykspumpe i en Vito 112 cdi, og hvordan er de drevet elektrisk eller mekanisk
? Når Vito har kørt for ca 5 måneder siden, så kan højttrykspumpen da ikke være slidt op?

Torben
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Man skal måle returlækolie-lækage på dyserne!

Altså, man sætter nogle måleglas på dysernes returudgang, klemmer returslangen, piller knastføler stikket af og kører med starteren i ca. 10sek.

Der efter ser man om en eller flere dyser ikke kan holde nok tæt på retur så railtrykket ikke kan opbygges.

Hvis railtrykket ligger omkring 80-100bar, plejer det at være utæt/te dyse/r. Railtrykket skal min. være 200bar ved start.

Det der med at pille et rør af :shock: :shock: :shock: kan man ikke bruge.

Man har også et stykke orginal specialværktøj som man kobler på højtrykspumpens udgang og flytter stikket fra railtrykføleren til værktøjets eget føler og der med aflæser højtrykpumpens ydelse ved starteromdrejninger :wink:
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Vito 112 CDI som ikke vil starte.

Indlæg af Administrator »

Hej Torben! Vi har meget gode relationer til det lokale MB værksted i Odense som hjalp os med at finde fejlen på vores Vito 110 CDI. Vi spurgte værkføreren om det kunne være højtrykspumpen og han svarede at hvis vi udskiftede højtrykspumpen ville vi være de eneste i DK som har udført det. Altså er det højst usandsynligt pumpen. Værkføreren nævnte at det kunne være en defekt dyse som lader for meget returolie løbe tilbage i returrøret hvilket medfører for lavt tryk i systemet hvor der skal være mellem 250 og 1250 bar. Nu måler man ikke sådan bare lige sådan tryk. Derimod er det ret let og simpelt at måle mængden af dieselolie som løber i returrøret fra toppen af dyserne og samtidig bestemme om der er en defekt dyse. Afmonter returrøret fra toppen af de 6 brændstofdyser. Monter en 15 - 20 cm lang glasklar plastslange med invendig diameter ca. 10 mm på studsene hvor returrøret sad på toppen af brændstofdyserne. Forbindelserne mellem studse og slanger skal være tæt. Tørn motoren ca. 10 sekunder og du vil tydeligt kunne se hvis oliestanden i en eller flere slanger afviger fra de andre. Hvis oliestanden er ens i alle slanger har jeg ikke andre løsninger end at køre til et autoriseret MB værksted eller Bosch Service Center.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Tak for jeres svar, kan se I er begge inde på det samme. Det lyder meget sandsynligt.

Tænker bare, burde et bilværksted og mekanikere selv komme på den ide, for det lyder som om utætte dyser sker med jævne mellemrum? Værkfører/mekanikeren har vel ellers ca 35 år i branchen. Og hvis du mener ikke at det med at pille et rør af kan bruges for at se om der er diesel, eller dieseltryk nok, tja så mangler der da lidt elementær commenrail motormekanik viden hos mekanikeren. Lidt tvivlende på om det værksted ved lige nok om det.
Jeg var forbi det bedste dieselværksted på Bornholm idag, men desværre var den meget dygtige dieselmand på ferie, kommer først på mandag.

Det er nu sjovt de oplevelser jeg har fået med værkstederne og samtidigt mærkelige. Mekanikerne er ved frisk mod når man kommer, ak de kan sagtens lave bilen, så efter ca 1 time løber de tør for viden og ideér. Og så vil de ikke rigtig kendes ved bilen. Nå men de ringer til det autoriserede værksted, i håb om et tricks, næ de ved det heller ikke, og gætter sig frem. Nå til mekanikerne som står med bilen, når de autoriserede ikke ved det, ved de det heller ikke selv, og opgiver og mister modet. Og de skal trækkes til det. Synes der mangler noget faglig dygtighed på værkstederne i lokalområdet. Godt I har bedre værksteder i jeres del af landet.

Sandelig godt med dette forum og jeres gode hjælp, håber snart der kommer liv i Vito, men tampen brænder.....

Torben
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

VITO 112 CDI vil ikke starte

Indlæg af Administrator »

Sjovt at to indlæg med stort set samme indhold kommer næsten samtidigt. Kommonrail systemet er meget stabilt og det er nok derfor at mange mekanikkere ikke kender opbygningen og fejlmuglighederne særligt godt. Systemet bruges af næsten alle bilfabrikker selv Folkevognsfabrikkerne er gået over til systemet i stedet for Pumpedyse som er ældgammelt og på vej helt ud af dieselmotor markedet. Kommonrail anvendes i dag også til de allerstørste 2 takt dieselmotorer på over 100.000 hk. som driver bl. andet. kæmpe containerskibe.
Håber du snart får gang i din VITO. Venter spændt på den lykkelige slutning. Det er fantastisk hvad et medlemsskab af Mercedes-Benz Klub Danmark kan føre med sig.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

_ _ _ _ _
Tja starter med et par tænkestreger, da fejlen ikke sådan lige vil give sig til kende.
I mandags var jeg forbi det mest avancerede/bedste diesel værksted på øen, og ville give ham opgaven, når han er dygtig og har kunne løse andre bøvlede ting.
Men ak, så kom han lige fra ferie og var træt i holdning, og han var 61 år, og i alle år havde han fået de bøvlede opgaver fra hele øen. Så nu skulle han vist bare tage den med ro og tulle lidt rundt. Det var meget skuffende synes jeg, for ham havde jeg ellers tillid til.
Fik dog et firmanavn til et dieselværksted ved Århus, og de var omtrent samme svar som jer med lækage i dyserne, sådan lige hvad han kunne sige pr tlf.

Fik fat i akvarie plastslange ø4 mm da de passede på returløb på dyser.

Og lavede noget lignende dette:

http://www.elektropartner.dk/pix/filer/ ... ger_DK.pdf

Og fik lavet test på autoværkstedet. Og der kom kun lidt diesel i slangerne, overvejende ret ens, de 2 yderste cyl 1+4 var helt ens, 2+3 var en anelse højere. Men jeg havde forventet at der skulle blive ved med at komme diesel i slangerne, fx 1 mL hver 5 sek eller noget i den stil, men dieselstand stod næsten stille og kom bare ca 5-7 cm ud i de tynde slanger, og der skete ikke mere.
Det ved jeg ikke om det er gode tegn at dyserne holder tæt nok. Eller at pumpen ikke giver tryk nok, eller der ikke er tryk nok i commonrail systemet?

Helt fra start fra ca 2 måneder siden, har jeg troet det var en ventil som er groet fast efter ca 4 måneders stilstand. Som vist på diagram som Druckregelventil.

http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Co ... Aufbau.png

Men den fejlsøgningsliste autoværkstedet får skrevet ud, er der en masse HVIS dimsen er monteret, ikke nogen konkret diagram på denne Vito.

Under returløb slange testen, bemærkede jeg dog lidt luftbobler i det tykke klare plastrør fra enden af commonrail returløb. Det gør måske ikke så meget, men synes ikke om dem. Der sidder vel ikke en luftbobbel i commenrail system som driller så at trykket ikke kan blive højt nok?

Overvejer at få Vito rullet til Køge-Greve eller til Ystad til vel et Mercedes værksted som kan, vil og har rette udstyr.
Egentlig utroligt en 9 år gammel bil, er stadig for ny så teknikken ikke er kendt nok til at kunne lave den, på øen.

Torben
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Prøv at pille railtrykregulatoren af og se efter om teflon og gummi o-ring er intakte.

Railtrykregulatoren sidder på railen, mod gearkassesiden, to-polet vinkelstik og 2 små torx bolte...
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Skal se på den imorgen når værksted har åbent.
Men mener da det var den som de har købt helt ny og sat på, for de mente den var defekt.
Den sidder for enden af railen, hvor retur løb kommer ud. Det er måske derfor der er kommet lidt luft i systemet, og kan ses i den klare retur plast slange?
Hvis der er en luftlomme i commonrail system, bliver den mast sammen og kommer ud af dyser, eller i retursystem, eller bliver trykket i commonrail sådan halvslatent til middelmådigt tryk?

Torben
Besvar