Vito 112 cdi vil ikke starte

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Luftlommer på retursiden er ok men der må intet være på sugesiden og op til HT-pumpen.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

VITO 112 CDI vil ikke starte.

Indlæg af Administrator »

Selv om en værkfører udelukker højtrykspumben så vil jeg ikke frede den. Vi afmonterede som det allerførste højtrykspumpen og dyserne og afleverede delene hos et Bosch servicesenter til test. For 2200.- kr. og to dage senere havde vi så nogetlunde sikkerhed for at pumpe og dyser var ok. Advarsel: Efter nogle hundrede tusinde km. kan det være svært at fjerne den 6 mm. bolt som holder dyserne. Hvis den knækker er fanden løs. Det er yderst vanskeligt at bore stumpen ud uden at tage motoren ud. At måle trykket ved hjælp af raildrucksesor er en mulighed hvis man kender og kan måle udgangssignalerne volt/mA. Eventuelt måle mekanisk med manometer. Det lader til at reiltrykket er der aktuelle spørgsmål.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Jeg kan ikke garantere for luftlommer i systemet, efter de mange forgæves forsøg på at starte Vito. Men hvis der er bør der være luftlomme øverst i brændstoffilteret. Mekanikerne har dog kontrolleret at der kommer diesel og luftet ved filteret og dyser. Hvis der var en luftlomme ville motoren vel sætte ud, eller gå dårligt et øjeblik?

En højttrykspumpe, bliver da ikke sådan bare lige defekt ved at stå stille i ca 4-5 måneder? Den vil da blive gradvist slidt, og da ikke enten eller?

Er der både en højttrykspumpe og en lavtrykspumpe på en Vito 112 CDI?

Jeg kan godt måle railtryksensor, men jeg ved ikke hvad den skal eller bør give.

Helt fra start troede jeg at bare en ventil havde hængt sig lige som den
Pressure regulating valve

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Comm ... Scheme.png

Hvis den hænger og den findes på Vito, vil det så give et svagt tryk til dyserne, og højttrykspumpen forsøger alligevel at få lidt frem, men ikke nok?

Torben
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

På din Vito generation CDI-2 er der kun en regulerende ventil og det den som sidder på railen, trykreguleringventil.

På generation CDI-3 som kom med 211'eren er der en mængdereguleringsventil på HT-pumpen og trykreguleringsventil på railen. Alt efter koldstart, start, acceleration, påløb, tomgang osv indvirker disse 2 ventiler railtrykket.

Og på din Vito er der en sugepumpe, brun lille sag med 2 plastrør lige ved HT-pumpen som suger brændstoffet op fra tanken, gennem filteret og ind i HT-pumpen.

Forresten, på CDI-1 systemerne sad der en frakoblingsventil med 2-polet stik lige ved indgangen til HT-pumpen, som bortfaldte på personbilerne. Hvis denne sidder på din Vito, prøv evt at afmontere denne og koble plastrøret direkte på HT-pumpen.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

OK V6 CDI

Men værkstedet og mekanikerne gav op i mandags, og jeg har fået leveret Vito hjem igen idag.

Så må jeg lige se om jeg kan se den brune pumpe ved højtrykspumpen, men der er ikke meget plads.

Bornholms værksteder har givet op, Mercedes kunne måske, men de har kvajet sig meget, også i denne sag på de få forespørgsler jeg har lavet. Så de er fravalgt.

Så må se at få Vito til nærmeste og dygtige nok værksted, og må være i Sverige, Ystad.

Tænk at en nyere bil er sådan svær at få vækket af vinterdvale.

Torben
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Tror det er mekanikerne som er gået i dvale :lol:
optix
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. mar 2009, 10:32

Indlæg af optix »

Nå tiden er gået videre.
Og vil skrive hvordan historien er gået.

Så jeg tror også bornholms mekanikere er gået i dvale, ihvertfald dem som kunne eller burde kunne lidt Mercedes.
Det autoriserede MB værksted er droppet især pga en inkompetent værkfører som ikke engang kan finde en bil, på PC, de selv har solgt som ny. Og en garvet MB el-mand som kun anbefaler at skifte baglygterne på Vito, da Vito ikke vil starte på motoren. Godt nok lyste bremselyset ikke, og den ene baglygte, men det skyldes en smule ir/kalk i fatningen. Så fatningen rensede jeg og alle pærer i baglygterne virkede som de skulle.
Så andre værksteder har måske nok testudstyr, men kan ikke finde ud at betjene det.
Nogle værksteder har slet ikke forstand på noget "så nyt" commenrail indsprøjtning........ øh nu over 10 år gammelt!
Et værksted havde dog forstand på commenrail, men så desværre ikke Mercedes testudstyr.

Så alt ender i blindgyde på lille bitte Bornholm, og gætterier på værkstederne, istedet for sagligt dygtig håndværk.

Nå men ringede til et dieselværksted, og et par autogenbrug firmaer i Jylland, for at evt få en reservedel for at få Vito startet.
De ville dog ikke direkte sælge mig noget uden jeg konkret vidste hvad fejlen i Vito var, jamen det kan bornholms værksteder ikke engang finde for mig.
Og sikke de grinende da jeg fortalte at bornholms værksteder ikke kunne nye fejlen på en "så gammel" 10 år gammel bil, og at de ville skifte baglygterne for at få startet motoren.
Og bornholms mekanikerer: Nej så ny diesel motor med commenrail kan vi ikke! (stadig hele 10 år gammel)

Nå men det præger vist holdningen.

Tænkte så lidt. Vito skulle så ikke laves på Bornholm. Eller skulle Vito stå indpakket i måske 10 år endnu til at udviklingen er nået til Dk østligste punkt, og så ville Vito være 20 år.

Satte derfor tilsalg, landsdækkende, med en så god beskrivning som muligt at Vito, alt virker, undtaget at Vito ikke vil starte af en ukendt årsag, og hvor en mulig fejl kan være, og så til en rimelig pris.

Sikke mange henvendelser der kom, det var faktisk et ½ dagsjob at passe alt det. Og der kom henvendelser fra hele Landet, og tæt på halvdelen fra Jylland. Vito blev solgt på under en uge, til en i Jylland som var meget frisk på opgaven, og havde haft sådan en fejl før, og kunne fejle. Sendte Vito med færgen til Køge, og blev afhentet.
Køber lovede at give besked når han fandt fejlen hvad det så var. Det er ca 3 uger siden. Og jeg har hverken hørt for eller imod.
Men håber Vito har det godt i Jylland, og er blevet startet og til mere fornøjelse og glæde, end jeg har haft.

Tak for jeres ihærdige indsats herinde. Og dog en lille sandsynlighed for at vi nok desværre ikke får at vide hvad fejlen så var.

Og anbefaling til jer andre med Mercedes biler, hvis I tilfældigt skulle køre itu eller få en mindre defekt, så lad være med at gøre det på Bornholm, for "vi" kan ikke løse opgaven!

Jeg er træt af lille Bornholm, og vil flytte til Sverige......
benny1127
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. okt 2010, 23:34

Re: Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af benny1127 »

Hello Bornholm

Jeg er ny her i forummet, haft min 112cdi '99, i 1½ år og endnu har den da været istand til selv at køre hen og hente reservedele, men den har ikke været på Bornholm :) i min tid! men den er købt i Jylland - så man ved jo aldrig ( var den rød ? )

Det var dog en frygtelig historie ( og lidt morsom ) har du stadig ikke fået løsningen, man bliver jo nysgerrig ?

MvH
Benny
Morgan
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. sep 2015, 12:12

Re: Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af Morgan »

Nu har jeg set flere indlæg med Vito 112 cdi der ikke vil starte og senest en der opgav og solgte Vito'en som defekt, det lyder skørt og nu står jeg med samme problem med min dejlige bil.

Tidligere har jeg haft problemer med min Vito fra 2001 hvor startspærren var defekt, der stod start error i displayet og starter motoren helt død, det problem blev løst.
Det nye problem er når jeg drejer nøglen kører startermotoren fint rundt og motoren forsøger at starte et par omgange men stopper trods startermotoren fortsat trækker motoren rundt. Lavtryk fuelpumpen er skiftet samt nogle fuelslanger og der er bestemt ikke luftbobler i slangerne, den aut. udluftning fungere også. Jeg får motoren til at snurre rundt med startgas så det elektriske burde vel være OK ?
Hvad dælen er problemet.
Hilsen
Morgan
Morgan
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. sep 2015, 12:12

Re: Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af Morgan »

Efter et par timers arbejde har jeg nyt i sagen.
Som tidligere skrevet har jeg skiftet lavtryk dieselpumpen og diverse slanger til og fra denne og de er sat rigtig på som pilene viser.
Nu kan jeg starte motoren når jeg står med en dunk diesel og slange og hælder på direkte ned i fuelfilteret, dvs. der må være en elektrisk ventil der er lukket i systemet, er det startspærren der gør det ? men startermotoren kører rundt hvilket den ikke gjorde da startspæreren gav problemer med fejl i displayet.
Kan en tester åbne ventilen eller skal jeg finde ventilen og skifte den ?
Ronny85
Indlæg: 266
Tilmeldt: 1. maj 2015, 03:17

Re: Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af Ronny85 »

Morgan
Tjek lige datoen på inlægget:-)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af tømreren »

Ronny85 skrev:Morgan
Tjek lige datoen på inlægget:-)
Det er vel i bund og grund underordnet, idet 'Morgan's problem er et nyt opstået, men med relation til et tidligere. Jeg synes det er iorden.

Desværre kan jeg ikke hjælpe, men ønsker 'Morgan' alt held og lykke med fejlfindingen.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Ronny85
Indlæg: 266
Tilmeldt: 1. maj 2015, 03:17

Re: Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af Ronny85 »

Send den evt. til polen. Der er et firma som "sender dem" til rep dernede,
De afhenter selv bilen osv.
Morgan
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. sep 2015, 12:12

Re: Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af Morgan »

Desværre viste det sig at være diffust med hensyn til at starte, så jeg forsætter med at lede efter fejlen.
Nu har Polen været inde over, men uden resultat .
Er der nogen her der har adgang til en Star tester ?
Ronny85
Indlæg: 266
Tilmeldt: 1. maj 2015, 03:17

Re: Vito 112 cdi vil ikke starte

Indlæg af Ronny85 »

Kunne den ikke rep. i polen?
Besvar