190E 2,6 centrallås

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

190E 2,6 centrallås

Indlæg af Administrator »

Modellen er fra 1991. Efter skift af generator og batteri, er det centrale låsesystem holdt op med at virke. Det kører jo via et vacum-system og jeg ved det virker, da forlygterne stadig kan justeres. Fjernbetjeningen til låsene virker også, da startspærre/alarm stadig er aktiv, men den sædvanlige åbning af dørlåsene, der følger efter de-aktivering af startspærre, udebliver. Alarmen er "luset" ind over strøm til døråbning.

Døre + bagagerum + benzindæksel kan stadig åbnes manuelt, men enkeltvis. Den centrale styring med åbning af det hele på én gang er ikke aktiv, men det kan jo skyldes at systemet i forvejen er fejlramt ...

Mit gæt er altså, at strømmen der udløser vacum på systemet svigter (og sikringen er ok). Jeg savner et par tips til fejlsøgning - har hele installationen beskrevet fra Haynes manual, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynde. Hvad siger I?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

C-låsen kører med vaccum..... men med en separat pumpe som vist sider under bagsædet! Lygterne for vaccum fra motoren!
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Har oplevet det samme på min w124, her var sikringen også "ok", men korresion på sikringen gjorde at centrallåsen ikke virkede. Prøv at skifte sikringen og se om det hjælper.

/Henrik
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

V6 CDI skrev:Lygterne får vaccum fra motoren!
Det er jo rigtigt, for de er heller ikke omtalt i Haynes i dette afsnit og justeringen virker også kun med motor tændt. Nu vil jeg nærlæse Haynes for at få alt på det rene med strømforsyningen. Så må vi se om jeg må på værksted eller fejlsøge selv.

Og kjaerbye: Sikringen er checket og skiftet og målt for ok kontakt på værksted. I øvrigt bor jeg som du i 2680 ...
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

190E 2,6 centrallås

Indlæg af Administrator »

2 væsentlige ting skal være opfyldt før centrallåsesystemet virker: Ved tryk på fjernbetjeningen skal vakumpumpen under bagsædet køre et øjeblik. Der kan høres en svag brummen ved bagsædet. Vakunsystemet skal være tæt!
Hvis pumpen ikke kører er der masser af fejlmuligheder: Fjernbetjeningen uden strøm eller defekt. Ingen spænding til pumpen og fejlen kan sandsynligvis findes med et simpelt måleinstrument til spænding. Hvis pumpen kører normalt kan den være defekt hvilket dog er ret usandsynligt. Det er mere nærliggende at systemet er utæt for vakum enten rørledningerne eller den lille membran som sidder ved hver lås og påvirker en pal som spærrer låsene. De fleste gange vil man kunne høre utætheder i vakunsystemet ved en svad hvislen hvis man sidder i kabinen og påvirker låsesystemet. Sluk radio og bilmotor og larmende unger når der fejlsøges med ørene.
Jeg har selv lige limet en revne på membranen på vores bagklaplås A 160 fra 1998 og for ca. 14 år siden havde jeg et utæt rør under venstre bagdør på en 124er 1985. Begge gange var lyden tydelig. God fejlsøgning.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

mange tak for input ... fjernbetjeningen kan udelukkes, da den både lyser ved tryk og frakobler startspærre. Membranerne nok også, hvis kun låse med defekte membraner er inaktive (ALLE låse holdt op med at virke på én gang).

:idea: Men de 2 andre bud - at checke spænding og utætte slanger er nok vejen frem. Og så lige det basale: At sikre at pumpen (sidder under bagsædet) i det hele taget reagerer på fjernbetjeningen.

Det larmende unger er heldigvis flyttet hjemmefra 8)
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

190 E 2,6 centrallås

Indlæg af Administrator »

Du skal betrakte hele vakumsystemets pumpe, slanger, fittings, stemler og membraner som et lukket kredsløb som skal være tæt. Hvis en membran eller anden komponent er defekt har det indflydelse på hele systemet og i værste fald låser ingen døre. Din konklusion på membraner holder ikke. I øvrigt er systemet generelt meget simpelt og stabilt i forhold til mange andre låsesystemer.
Besvar