300 D aut. gearkasse

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

300 D aut. gearkasse

Indlæg af Administrator »

Min mand og jeg har for nylig anskaffet en, i meget fin stand, W124 300 D aut. fra 1991....kørt total 340000 km.

Så vil jeg lige høre nogen kloge hoveder, om gearkassen (gearskift) opfører sig normalt, da de øvrige MBere jeg har kørt i tidens løb har været med manuelt gear og automatgear i øvrigt er totalt ukendt område:

Nogen gange skifter gearet med et (synes jeg) lidt voldsomt "gunk" og et ryk....typisk hvis man ikke kører ret stærkt og så bliver nødt til at slække på gassen og der på den måde fremprovokeres et gearskift , eller hvis man bare kører med lave omdrejninger et stykke tid og den så skifter et gear op.

Hvis man kører og kan accelere hårdere er der tilsyneladende ikke problemer....man kan mærke det lige gi'r et lille ryk når den skifter gear men det er vel normalt.

På anbefaling har vi haft den på værksted og få skiftet filter og olie i gearkassen.....det har dog ikke ændret på sagen.

Så altså er det normalt det giver det ryk og et gunk når der skiftes gear ved lave omdrejninger......og hvis ikke, hvor kan problemet så ligge??
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Tror sQ det er meget normalt... Bilen er jo ikke ret ny mere..

min W210 giver et ryk når bilen er kold

Du skal jo tænke på at mercedes vist nok kørete med
hydraulik gearkasse indtil 1998

men tror sQ det er meget normalt især nu når i har skiftet gearkasse olien og filterne...


Men håber i kan fange V6Cdi her inde han har sQ tjek på mercer (:
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Tak for svar.

ja, det er jo nok normalt, det er også det vi sådan har efterhånden har fundet ud af....
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Hej Eva.

Din klonk-lyd kunne stamme fra en dårlig hardyskive. Den sidder mellem gearkasse og kardanaksel og måske også en mellem kardanaksel og bagtøj.

Husk, at kontrol af gearkasseolie foretages med kørende motor og i stilling "P" og med varm motor.

Lidt ujævn skift kan forekomme ved ældre vogne. Jeg har selv 300 D 1988 med 400000 på klokken, og den kan også finde på ikke at lyde helt som ny.

For lidt og for meget olie på gearkasse giver skiftefejl.

Det mindste snavs i olie er fatalt. Brug aldrig tvist til at tørre oliepinden af med.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Mange tak til dig Bjarne

Det vil jeg få kontrolleret om de skiver fejler noget....
Besvar