div olier

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

div olier

Indlæg af Administrator »

Vilken olie: Motor
: hyd.affjedring
: servo styr.
Kølervæske:

Hvilke mærker udover de originale vare, kan andvendes uden problemer.
Det ville være rart at kunne spæde op på ferier og lingende, uden et arsenal i bilen eller skulle finde et aut. mb værksted
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Jeg ved ikke med mærker, men jeg køber kun olier (gearolie/motorolie) som opfylder de rigtige MB.-normer. Du kan f.eks ikke købe en Biltema-olie med en MB.norm., selvom det ifølge dunken skulle være en god olie.
F.eks skal min bil helst køre med MB.norm 229.3 i motorolie og MB.normen for aut.gearolien skal være 236.6 el. 236.7. Men det afhænger af hvilken bil man har. Især aut.gearolie skal man passe på med, da en forkert olie kan skade gearkassen.
Her står lidt om Mercedes Benz-normer på motorolie:
http://www.whnet.com/4x4/oil.html

Hydralik- og servoolie ville jeg kun købe originalt.

Med hensyn til kølervæske er der nogle typer som ikke må blandes, så det er vigtigt at få samme type, f.eks monoetylenglykol, eller hvad din motor har på i forvejen.
Vil man skifte til en longlife kølervæske skal hele systemet skyldes ud, så der ikke er rester af den gamle type, som tit er monoetylenglykol.
Så bare sørg for at få samme type selvom det er købt hos Shell eller Bilka. Vær opmærksom på at nogle er klar til brug, mens andre skal blandes op med vand.
Besvar