Side 1 af 2

udluftning af disel på en w115

: 6. feb 2009, 18:09
af Administrator
er der nogen her som ved hvordan man korrekt udlufter en mb w115 220d fra 74.
Nu har jeg forgæves forsøgt flere gange og er ved at blive lidt utålmodig over at jeg ikke engang kan få diesel op i dieselfilteret.
Fremgangs måden jeg har forsøgt er at løsne skruen på dieselfilteret, den hvor slanger går videre til brændstofpumpe, og der efter pumpe på den lille pumpe som skal drejes venstre om for at få den frigjort. Herefter har jeg pumpet som en gal. Jeg kan høre og mærke, at der kommer luft op igennem dieselfilteret.
Lukker jeg igen for denne skrue, så kan jeg høre at der sker noget i tanken.

Men nu er jeg ved at blive utålmodig og få lettere ondt i armene af at pumpe i timer uden der sker noget.

Tips vil blive modtaget med glæde og vil blive forsøgt :)

: 6. feb 2009, 18:41
af Administrator
Det er ikke nemt at hjælpe på denne måde.
I hvilket område bor du.
Så kunne det jo være at en vil hjælpe dig med håndspålæggelse.

: 6. feb 2009, 18:49
af Administrator
Geografisk er jeg placeret på bornholm :)

Med en møgspand af en projektbil, så det haster ikke vildt, og er kun hjemme i weekenderne i øjeblikket.

: 6. feb 2009, 18:54
af Administrator
Tja, Jeg kommer jo til Bornholm til Juli til hunde udstilling.
Men der er jo lidt længe at vente.

: 6. feb 2009, 19:00
af Administrator
Nå jo lidt tid er der da til.
Men jeg ved motoren kan køre, den blev startet på en smule diesel som tilsyneladende har stået i et godt stykke tid, men den startede op på det.

Men gik så i stå, ingen diesel i filteret.

Har nu hældt 20 liter på den, så nu burde der jo være nok til at få den til at suge. Men sjovt nok så ser det ikke ud til den gider.

Men tror nu bare det er mig som ikke lige har styr på den siden det er min første diesel og første benz som jeg vil sætte i stand.

Men det havde jo været sjovt at kunne flytte den ved hjælp af motoren frem for at skubbe de 1300 kg bil :)

: 6. feb 2009, 19:28
af Administrator
Det kunne godt lyde som om du har en utæthed før håndpumpen.

Rækkefølgen som jeg husker den:

Tank
slange
lille filter
håndpumpe
stor filter
fordeler
trykrør
dyser
små slanger til retur
retur slange.

Eller tager jeg helt fejl.

: 6. feb 2009, 20:01
af Administrator
[quote="Jan-DK"]Det kunne godt lyde som om du har en utæthed før håndpumpen.

Rækkefølgen som jeg husker den:

Tank
slange
lille filter
håndpumpe
stor filter
fordeler
trykrør
dyser
små slanger til retur
retur slange.

Eller tager jeg helt fejl.[/quote]


Næh, det lyder ganske fornuftigt.
Tanken er der, check *g*
og der kommer en slange frem til et lille filter som går i håndpumpen, og der efter ind i det store dieselfilter, som går i fordeleren og videre til trykrør.

Så det du foreslår er en utæthed før håndpumpen, altså enten i det lille filter, eller i slangen fra tanken ? :)

: 6. feb 2009, 20:13
af Administrator
Yep.

: 6. feb 2009, 20:48
af Administrator
Hvor længe regner du med, at man skal pumpe for at få diesel til at komme op til det første brandstoffilter, altså det lige før pumpen, hvis der ikke er en utæthed ?

Du ved, jeg kan jo godt så og pumpe længe, men gider jo ikke pumpe længere en højest nødvendigt :)

Næste skridt må jo så være, at spænde alle "samlinger" undervejs. Og derefter begynde at udskifte dele "slange, filter osv" indtil den vil suge.


Kan det evt være en ide at komme lidt olie ned ved håndpumpen, mener hvis pakningen dernede ikke er helt tæt, så vil den vel ikke have skade af at blive smurt lidt.

Og så en anden ting jeg kom til at tænke på, over på selve pumpe, altså den som sidder på motoren, den der række ting, der er et skruelåg, hvor der står Olie på, ved du hvilken type olie som skal i der ? mener jeg har læst, at der er folk som kommer alm motorolie i her, og så udskifter denne olie samtidig med de laver alm. olieskift på motor.

: 6. feb 2009, 20:52
af Administrator
På sådan en lidt ældre sag kan slanger godt blive hårde med tiden.
Så det hjælper ikke kun at spænde de steder man kan.
Man må lige rykke lidt i dem for at se om de sidder godt fast.

Og man bør kun pumpe 10 til 20 slag.
Har du et stort slag eller har du et lille slag på pumpen.

Det extra olie du snakke om ved jeg ikke lige hvad er.

: 6. feb 2009, 21:17
af Administrator
tja, det er vel et lille slag på pumpen, den kan bevæges ca 5 cm.


jeg skulle mene at den olie jeg spørger om er til den automatiske oliepumpe som automatisk suger diesel op, når først systemet er blevet udluftet, og motoren kører, som bliver "trukket" af knastakslen.
Kan det ikke passe ?

: 6. feb 2009, 21:18
af Administrator
Er den ikke smurt at selve motoren.

: 6. feb 2009, 21:21
af Administrator
hmm, hvis jeg bare vidste det :)

Nu tror jeg at jeg stopper for i aften, du skal jo også have lidt ro, og jeg skal ikke have titlen spørge jørgen på mig *gg*

Tak for hjælpen indtil videre :)

: 6. feb 2009, 21:22
af Administrator
sov godt.

: 9. feb 2009, 22:03
af Administrator
hej
ja det kunne godt være en utæt slange og jeg har også været ude for at åndehullet til tanken var stoppet, så vil der blive et undertryk i tanken,
men det er nok slangen ved tanken det er galt med.