E320 cdi w210 '00, ryster v. acc. ml. 90 km/t og 130 km/t

Alt vedrørende teknik
Besvar
Morten Kjeldsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jun 2009, 10:12

E320 cdi w210 '00, ryster v. acc. ml. 90 km/t og 130 km/t

Indlæg af Morten Kjeldsen »

Hey.
Som overskriften siger så ryster/vibrerer min 210'er temmelig vildt ved accelleration mellem 90 km/t og 120-130 kmt/t.
Den gør det også ved konstant hastighed, indenfor samme hastighedsspænd, når den møder en stigning og dermed skal trække mere.

Nogen ideer om hvad dette kan skyldes ?
Har tænkt på hardy-skiven, men det har jeg prøvet med en tidligere bil, og det føltes helt anderledes end dette.

//Morten
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Indlæg af CDI »

Er det kun når du giver den gas den ryster? Hvis den også brummer og hugger lidt, kan det være converter.
Men hvis den odså ryster i frigear skal man kigge på drivlinien, hardyskiver, kardanmidterleje/ophæng og trækakseler...
Morten Kjeldsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jun 2009, 10:12

Indlæg af Morten Kjeldsen »

CDI skrev:Er det kun når du giver den gas den ryster? Hvis den også brummer og hugger lidt, kan det være converter.
Men hvis den odså ryster i frigear skal man kigge på drivlinien, hardyskiver, kardanmidterleje/ophæng og trækakseler...
Den ryster ikke i tomgang, men som du skriver har den en tendens til at hugge når den bare løber ud af vejen, lidt som om at den "springer over", der er intet der brummer.

Og nej det er ikke kun når jeg giver gas, men også når den eksembelvis køre i cruisecontrol, og møder en bakke, og selv regulerer gassen, at den ryster og hugger. Jeg kan, ved enten at lette lidt på gassen, eller gi' den mere gas, få den til at holde op eller reducere rystelserne.

Håber ikke dette svar blev for rodet :D
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Indlæg af CDI »

Kunne godt lyde som en converter der er ved at gi op i brokoblingen/ lock-up'en.
For at være 100% sikker, kan man koble stardiagnosen på bilen og koble denne system fra og til mens man kører og mærke forskel...
Morten Kjeldsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jun 2009, 10:12

Indlæg af Morten Kjeldsen »

CDI skrev:Kunne godt lyde som en converter der er ved at gi op i brokoblingen/ lock-up'en.
For at være 100% sikker, kan man koble stardiagnosen på bilen og koble denne system fra og til mens man kører og mærke forskel...
Æhmm...jeg bliver nok nødt til at indrømme at jeg ikke er verdens skarpeste udi auto-teknik.

Vil du forklare mig hvad converteren er og hvad den gør ? Og det samme med brokoblingen/ lock-up'en.

På forhånd tak.

Morten
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Indlæg af CDI »

Morten Kjeldsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jun 2009, 10:12

Indlæg af Morten Kjeldsen »

Så er problemet løst.

Olieskift samt filterskift på konverter. Nu kører automat-gearkassen som en drøm.

BK Auto i Riiskov løste problemet. De er værd at tale med, især når det gælder automatgear.
Morten Kjeldsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jun 2009, 10:12

Re: E320 cdi w210 '00, ryster v. acc. ml. 90 km/t og 130 km/t

Indlæg af Morten Kjeldsen »

Jeg skylder nok lige at sige, at det desværre ikke lader sig gøre med et enkelt olieskift på konverteren. Det der sker er at man "vasker" konverteren ved at skifte olie på den et antal gange. Nogle gange virker det, andre gange gør det ikke. BK Auto i Risskov siger at da det er en MB konverter er der releativt stor chance for at det vil fungere efter et antal "olie-udskyldninger"
Og umiddelbart kan det godt betale sig, da en udskyldning hos min mekaniker koster ca. 1.200,- og en renoveret konverter koster ca. 10.000,-
lisbeth
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26. jan 2011, 17:31

Re: E320 cdi w210 '00, ryster v. acc. ml. 90 km/t og 130 km/

Indlæg af lisbeth »

Min E280 cdi tager meget hårdt fat i gearerne når den er iskold. Det forsvinder når den bliver varm. Gearkassen "skyllet" flere gange og nu har vi skiftet converter uden særlig effekt - nogen der har et bud på årsagen ? :D
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: E320 cdi w210 '00, ryster v. acc. ml. 90 km/t og 130 km/

Indlæg af CDI »

lisbeth skrev:Min E280 cdi tager meget hårdt fat i gearerne når den er iskold. Det forsvinder når den bliver varm. Gearkassen "skyllet" flere gange og nu har vi skiftet converter uden særlig effekt - nogen der har et bud på årsagen ? :D

Der skal som det første køres converter og gear adaptioner ind.
Dette kræver en MB tester og en person som ved hvordan det skal gøres.
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: E320 cdi w210 '00, ryster v. acc. ml. 90 km/t og 130 km/

Indlæg af mercelsker »

Hej Morten,

Min E320 CDI w210 fra 01 har samme problem.
Jeg har lagt mærke til at den kan acellerere helt fint og uden rystelser op til f.eks. 140 når jeg starter fra nul og giver den meget gas (dvs. den bliver i 4de gear tror jeg, indtil den når de 140 og jeg slækker lidt på gassen).
Men hvis jeg kører ex. 110 og giver let gas (eller når fatpiloten giver lidt gas for at kommer over en bakke) så ryster den helt vildt. Hvis jeg derimod giver mere gas, så gearer den ned i 4de og accelerere uden rystelser.
Jeg har også prøvet at sætte den i manuel 4 gear og accellerere fra 110 - 140 og det går også helt fint.

Det lyder altså ret meget som din, bortset fra at jeg har lagt mærke til det med 4de gear. Gjorde din også det?

Jeg lagde så mærke til at ved omkring 150-160, hvis jeg accelererer let der, så kommer der en kraftig 'summen' (ikke en rystelse men en summen: bzzzz) i 3 sekunder som så holder op og så begynder den at accelerere. Jeg er ikke sikker på her om den gearede ned i 3 sek og så op igen eller om det er noget andet der sker her. Jeg fik ikke afprøvet dette så meget så er ikke helt sikker på hvad der skete der. (lagde dog mærke til det flere gange).

Er der andre der har bud på om det kan være samme problem med min eller om det er noget med 5de gearet?

Mvh.
Tobias
midtjyl8700
Indlæg: 7
Tilmeldt: 5. mar 2011, 22:14

Re: E320 cdi w210 '00, ryster v. acc. ml. 90 km/t og 130 km/

Indlæg af midtjyl8700 »

samme som min vito 639 2008 gør den kommer også med rystelse ved overhaling eller acc fra lav hastighed, og som du skriver kommer der en buzzenénde lyd inden den skifter ca 3-4 sek. og ja ved skift til man gear er der ikke noget.
havde samme problem med min vw 2,0 tdi dsg, fik skiftet dyser=problem løst. men fungere det på samme måde i de her motorer med aut gear/dyser
Besvar