Side 1 af 2

Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 24. jan 2010, 17:49
af goul-jensen
Kære MB-ejere

Håber på at kunne få lidt hjælp herindefra?

Vi købte en dejlig MB E 220 CDI (Type 210 - 143 HK-diesel) foråret 2009.
Bilen solgt første gang i dec. 2000, men er en 2001-Model (blinklys i bagspejle)!

I november fandt vi ud af, at kabinen ikke kunne opvarmes ordentligt
og at slangerne til/fra køleren ikke blev nævneværdigt varme og temperaturmåleren
viste heller ikke mere end 70-80 grader.

Forhandleren udskiftede TERMOSTATEN og VANDPUMPEN. Nu bliver alle slanger i motorrummet
godt varme efter ca. 20 km´s kørsel, MEN vi får næsten ingen varme ind i kabinen.

Vi skal sætte varmereguleringerne på max og bruge næsten max blæser for bare at
holde ruderne foran i bilen fri for dug. Kort sagt - en KOLD fornøjelse!

Har læst herinde (under varmeproblemer) noget om en "Varmtvandsstyreenhed" til varmen.
Hvor sidder en sådan - hvad kan den - og hvad koster den?

Ligeledes har jeg læst om en "Varmtvandsstopventil". Hvor sidder den/hvad styrer den?

Har jeg i vognen også omtalt "varmeføler" ved loftslampen? Vognen har ikke fuldautomatisk
aircon.

Endelig noget med "et varmeapperat bag instumentbordet" . Har jeg også en sådan?

Som det vist er tydeligt af ovenstående - så er jeg ikke mekaniker, men håber alligevel,
at der er en eller anden som vil prøve at hjælpe mig.

På forhånd TAK.

Hilsen Goul-Jensen

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 24. jan 2010, 22:23
af tariqauto
DET ER HELT SIKKERT DIN DUEVENTIL DA DET ER DEN DER STYRE VARMVANDSTILFØRSEL TIL KABINEN ,DEN SIDDER I VENSTRE SIDE AF MOTORRUMET HVIS DU STÅR MED FORAN BILEN OG LIGE VED STØDDÆMPER TÅRNET ,DET LIGNER FAKTISK 2 SMÅ SILOER I MINIFORMAT OG PRISEN ER CA 15OO +MOMS
MVH MERCEDESSPECIALISTEN

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 25. jan 2010, 19:59
af BWJ
For at tjekke om det er der det er galt, så træk el-stikket af ventilerne, så skal den varme MAX

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 25. jan 2010, 21:49
af goul-jensen
Mange tak for rådene begge to - det vil blive afprøvet med aftagning af elstikket
ved duoventilerne. I så fald skal de godt nok hurtigt blive skiftet.

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 25. jan 2010, 21:53
af bylle
husk lige at skriv om det var der fejlen var er lidt nysgerrig he he :-)

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 1. feb 2010, 12:12
af goul-jensen
Jeg skal nok fortælle, om det lykkes! Jeg har overgivet Jeres råd til
forhandleren, som har lovet at få det ordnet.

Han har lidt travlt, så han ar fået lov til at vente til det passer i hans
tidsplan.

Hilsen Goul-Jensen

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 1. feb 2010, 18:25
af gutman
har du hjælpefyr i

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 6. feb 2010, 18:23
af ULpilot
har lige fået skiftet alle mine filtre,kulfiltere og pollen,, på min E220 cdi, og jeg skal love for det ku` mærkes
Jan

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 6. feb 2010, 19:08
af johan pedersen
hej jan hvad koster sådan en omgang af filter

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 7. feb 2010, 10:47
af ULpilot
Jeg ved det faktisk ikke, fik det lavet på garantien, fra forhandleren.
Venligst
Jan

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 7. feb 2010, 17:50
af goul-jensen
HJÆLPEFYR??

Bilen skal til forhandleren angående varmeproblemer i den kommende
uge - uge 6.

Spændende om Jeres råd bliver fulgt af ham?

En af Jer har skrevet om jeg har hjælpefyr - ved det faktisk ikke. Hvordan
kan jeg finde ud af det - hvor er det placeret?

Takker endnu engang for hjælpsomheden!

Hilsen Goul-Jensen

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 7. feb 2010, 19:24
af gutman
det skal sidde lige bag din højre forlygte ved siden af din beholder til kølevandet (højre side af motorrum )

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 7. feb 2010, 21:07
af bylle
den skal have hjælpefyr og det er meget normal fejl at den ikke virker og det er vigtigt du får det lavet på garanti hvis det er for det kan nemt koste 10 k du har en knap ved askebæret den må IKKE lyse rød. og hvis din kølevand er under 75 grader og ude temperaturen er under 8 grader skal den gå igang. og du kan høre det hvis du starter motoren og slukker den efter ca 5 - 10 min så køre den lige i ca 1 min.

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 8. feb 2010, 22:51
af Lars E270
Hej goul-jensen

Hvis knap ved askebæger lyser er hjælpefyr frakoblet, kan indkobles manuelt hvis der er ur/timer indbygget.
Fyr sidder i h.forskærm, afgasrør sidder lige foran inderskærm ved forhjul. Hvis fyr ikke har været brugt længe kan hele fyret være rustet sammen = mange K-kroner

Re: Varmeproblem i kabinen på E 220 CDI (model 2001)

: 9. feb 2010, 09:56
af BWJ
Hvis fyr skal skiftes er det ikke en herregård vi taler om, ved nyt ca. kr. 3000 ved brugt ca kr. 1200.
Udskiftningen tager, hjemme i indkørslen, ca 1½ time.