Brændstofsregulering i W201

Alt vedrørende teknik
Besvar
MartinM
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. dec 2009, 19:15

Brændstofsregulering i W201

Indlæg af MartinM »

Hej folkens, jeg har nogle problemer med min 190 E 2.0 benziner, og vil derfor høre om der er nogen der har en ide om hvad der kunne være galt.

For at give et overblik over situationen kommer her en beskrivelse af hvilke symptomer jeg har oplevet og hvad jeg har gjort.
For et par måneder siden begyndte bilen at have problemer i tomgangen (den hakkede benzinen ikke helt antændte i cylinderen) som blev værre og værre. Pillede derfor luftfilteret af, og rengjorde omkring luftindtaget / luftmasseføleren, hvilket resulterede i at fejlen forsvandt et par dage.
Da fejlen kom igen, valgte jeg at prøve at tilsætte noget indsprøjtningsrens til benzinen, uden det store resultat, og efter at have kørt en dag mere gik den ud og ville ikke starte.

Derfra blev tændingen gennemgået, og der blev skiftet tændrør, kabler, strømfordeler og rotor. Samtidig blev samtlige kontakter gennemgået, der blev udskiftet en mørnet vakuum slange og en slidt ledning blev skiftet. Bilen havde dog stadig problemer i tomgangen hvor den stod og væltede, specielt når den var sat i gear.

Efter at have været igennem tændingen, blev der fokuseret på brændstof-tilførslen og både benzinfilter og -pumpe blev skiftet. Det blev tjekket at pumpen trækker en strøm indenfor de normale 5 - 8 Ampere, at der bliver leveret benzin til brændstofs-fordeleren, og fra fordeleren til cylinderne. Bilen blev startet op og stod i tomgang (uden belastning) i en garage i ca 2 timer uden problemer, og en kort prøvetur gik også fint. Men efter en længere tur (ca. 25 km) begyndte bilen igen at gå dårligt i tomgang.

Situationen er nu at bilen starter uden problemer, og kører fint på små ture. Men når den kører langt og bliver rigtig varm, begynder den at gå dårligt når den holder stille. Jeg oplever ikke nogle problemer når bilen er i bevægelse, kun ved tomgang og ved acceleration fra stilstand.
Efter at have læst op på hvordan Bosh KE-Jettronic fungerer, har jeg en mistanke om at der er problemer med at regulere den korrekte mængde benzin til motoren, når den holder i tomgang. Men hvilken føler der i så fald skulle være problemer med har jeg lidt svært ved at finde ud af.

Jeg håber at der er nogle erfarne gutter imellem forummets brugere, der har et forslag til hvad der kan være mit problem.

På forhånd tak for hjælpen
- Martin
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: Brændstofsregulering i W201

Indlæg af Daimler »

MartinM skrev:Hej folkens, jeg har nogle problemer med min 190 E 2.0 benziner, og vil derfor høre om der er nogen der har en ide om hvad der kunne være galt.

For at give et overblik over situationen kommer her en beskrivelse af hvilke symptomer jeg har oplevet og hvad jeg har gjort.
For et par måneder siden begyndte bilen at have problemer i tomgangen (den hakkede benzinen ikke helt antændte i cylinderen) som blev værre og værre. Pillede derfor luftfilteret af, og rengjorde omkring luftindtaget / luftmasseføleren, hvilket resulterede i at fejlen forsvandt et par dage.
Da fejlen kom igen, valgte jeg at prøve at tilsætte noget indsprøjtningsrens til benzinen, uden det store resultat, og efter at have kørt en dag mere gik den ud og ville ikke starte.

Derfra blev tændingen gennemgået, og der blev skiftet tændrør, kabler, strømfordeler og rotor. Samtidig blev samtlige kontakter gennemgået, der blev udskiftet en mørnet vakuum slange og en slidt ledning blev skiftet. Bilen havde dog stadig problemer i tomgangen hvor den stod og væltede, specielt når den var sat i gear.

Efter at have været igennem tændingen, blev der fokuseret på brændstof-tilførslen og både benzinfilter og -pumpe blev skiftet. Det blev tjekket at pumpen trækker en strøm indenfor de normale 5 - 8 Ampere, at der bliver leveret benzin til brændstofs-fordeleren, og fra fordeleren til cylinderne. Bilen blev startet op og stod i tomgang (uden belastning) i en garage i ca 2 timer uden problemer, og en kort prøvetur gik også fint. Men efter en længere tur (ca. 25 km) begyndte bilen igen at gå dårligt i tomgang.

Situationen er nu at bilen starter uden problemer, og kører fint på små ture. Men når den kører langt og bliver rigtig varm, begynder den at gå dårligt når den holder stille. Jeg oplever ikke nogle problemer når bilen er i bevægelse, kun ved tomgang og ved acceleration fra stilstand.
Efter at have læst op på hvordan Bosh KE-Jettronic fungerer, har jeg en mistanke om at der er problemer med at regulere den korrekte mængde benzin til motoren, når den holder i tomgang. Men hvilken føler der i så fald skulle være problemer med har jeg lidt svært ved at finde ud af.

Jeg håber at der er nogle erfarne gutter imellem forummets brugere, der har et forslag til hvad der kan være mit problem.

På forhånd tak for hjælpen
- Martin
Hej Martin!

Hvor mange km. har den kørt :?: Det kunne jo måske være at det er galt med ventilhætterne, har du set om der er sod på tændrørrene :?:

Hilsen Daimler!
MartinM
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. dec 2009, 19:15

Re: Brændstofsregulering i W201

Indlæg af MartinM »

Den har på tælleren gået ca 320,000 men den er fra '85 så hvorvidt det tal stemmer er jo altid lidt svært at afgøre. Med hensyn til tændrørene, er der lidt sort belægning på dem, men ikke noget der virker voldsomt.
Besvar