Utæt vandsystem - MB 350 SL årgang 1972

Alt vedrørende teknik
Besvar
MB-fan
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24. maj 2009, 22:01
Geografisk sted: Greve Strand

Utæt vandsystem - MB 350 SL årgang 1972

Indlæg af MB-fan »

Jeg har et problem med vandet på min ellers dejlige bil. Når bilen er varm og motoren slukkes, kommer der en sø af kølervand på ca. 10 cm. i diameter under den bageste del af motoren. Der er et forbrug på halvdelen ekspantionsbeholderen efter en tur på ca. 50 km.
Vandet kommer løbende langsomt ned af motorblokken oven over startmotoren. Alle synlige kølerslanger er tætte, køleren og vandpumpen er tæt. Kan der være en "ikke synlig" slange til fx. varmeanlægget der kan være lidt utæt, og hvordan kommer jeg ind til den?
Kan man bruge en eller anden form for "kølesystem tætner" til at løse noget af problemet.
Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig. :D
Hilsen Jens
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Utæt vandsystem - MB 350 SL årgang 1972

Indlæg af BWJ »

Er dit oliedæksel belagt med grå/hvid masse ? , hvis ikke der er en synlig utæthed ved slanger, kan det være din toppakning.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
mogens
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. mar 2009, 23:15
Geografisk sted: Gentofte

Re: Utæt vandsystem - MB 350 SL årgang 1972

Indlæg af mogens »

BWJ skrev:Er dit oliedæksel belagt med grå/hvid masse ? , hvis ikke der er en synlig utæthed ved slanger, kan det være din toppakning.
Hej,

Jeg ved ikke hvor sansynligt det er, at det er en utæt toppakning, Hvis det var tilfældet ville vandet være i motorolien og ikke på garagegulvet.
Jeg har haft et lignende problem: Se efter vaccumventilen der hvor varneslangen går ind i kabinen i venstre side, hvis den er utæt kan vandet løbe langs firewallen og dryppe ned i højre side på manifold og startermotor :)

Håber det hjælper dig
Hilsen Mogens
Hilsen
Mogens Nielsen
450SL 1972
450SLC 1973
MB-fan
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24. maj 2009, 22:01
Geografisk sted: Greve Strand

Re: Utæt vandsystem - MB 350 SL årgang 1972

Indlæg af MB-fan »

Jeg tror ikke det er toppakningen da der ikke er noget "mayonaise" på oliedækslet og motoren i øvrigt lyder ok.
Mogens, du skriver at det kan være vacuumventilen ved varmeslangen ind i kabinen, men jeg kan ikke finde slangen, også efter luftfilter og låg på ventilator er fjernet.

Har I nogen erfaring i at tilsætte kølevandet noget "køler tætner" ??

Mvh.
Jens
Brugeravatar
mogens
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. mar 2009, 23:15
Geografisk sted: Gentofte

Re: Utæt vandsystem - MB 350 SL årgang 1972

Indlæg af mogens »

MB-fan skrev:Jeg tror ikke det er toppakningen da der ikke er noget "mayonaise" på oliedækslet og motoren i øvrigt lyder ok.
Mogens, du skriver at det kan være vacuumventilen ved varmeslangen ind i kabinen, men jeg kan ikke finde slangen, også efter luftfilter og låg på ventilator er fjernet.

Har I nogen erfaring i at tilsætte kølevandet noget "køler tætner" ??

Mvh.
Jens
Det er en ventil der åbner for tilførelsen af varmt vand når du åbner for varmen inde i bilen.
Ventilen sidder på selve firewallen. når du står foran bilen med motorrummet åbent, er det i højre side, bagerst, næsten lige over ventilhuset.
Har desværre ikke nogle billeder, "er på arb."
Hilsen Mogens
Hilsen
Mogens Nielsen
450SL 1972
450SLC 1973
Besvar