Justering af snekkehus/slør

Alt vedrørende teknik
Besvar
TommyW124
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. maj 2010, 05:27

Justering af snekkehus/slør

Indlæg af TommyW124 »

Hej

Er den lykkelige ejer af en w124 300D fra 89 med snekkehusstyring. Dog har jeg, synes jeg selv, lidt for meget slør. Hvordan retter man det op, og er det specielt besværligt for ens mekaniker at gøre det?
bjarne
Indlæg: 64
Tilmeldt: 31. maj 2009, 16:58
Geografisk sted: Søby, Ærø

Re: Justering af snekkehus/slør

Indlæg af bjarne »

Først skal du fjerne luftfilteret for at kunne komme til styrehuset der sidder lige under luftfilteret. Der sidder en bolt med en kontramøtrik. jeg mener det er en 17 evt. 19 mm. Skru den løs så du lige akkurat med en skryetrækker kan dreje bolten 1/4 omgang mod uret. Hold bolten fast og spænd kontramøtrikken igen. Prøv så om det er tilstrækkeligt. Ellers prøv igen med lidt ad gangen som før.
TommyW124
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. maj 2010, 05:27

Re: Justering af snekkehus/slør

Indlæg af TommyW124 »

Er det SÅ simpelt?
bjarne
Indlæg: 64
Tilmeldt: 31. maj 2009, 16:58
Geografisk sted: Søby, Ærø

Re: Justering af snekkehus/slør

Indlæg af bjarne »

Det er måden at justere på, hvis det drejer sig om alm. slitage i styrehuset. Noget helt andet er, hvis der er tale om slitage i de forskellige dele. Hvis du, med motoren igang og hjulene ligeud, kan dreje rattet "for meget" uden at mærke modstand, er det styrehuset, der skal justeres.
Kan du, når du drejer rattet, ikke se, at hjulene følger med, er det forbindelsesstænger (styrestænger/kugler) der er årsagen.
TommyW124
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. maj 2010, 05:27

Re: Justering af snekkehus/slør

Indlæg af TommyW124 »

Det er lige præcis det første der er tilfældet. Og kan specielt mærkes når man kører.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Justering af snekkehus/slør

Indlæg af SLKkompressor »

Hej Tommy!
Så simpelt er det nok ikke at finde slør i styretøjet. Hvis det var min bil ville jeg lade mekanikeren undersøge styretøjet på lift. Først omhyggeligt undersøge alle styretøjets forbindelser, bærekugler og styrehus for slør og slid både med og uden belastning. Der kan være rust i bærekuglerne. Snekken i styrehuset justeres med forhjul uden belastning og uden at motoren kører. Test derefter at rat og hjul kan drejes til yderstilling uden nævneværdig modstand både med og uden belastning. Test derefter med motoren kørende.
Besvar