Bosch Bloctronic KWS på MB 190E (W201) 1985

Alt vedrørende teknik
Besvar
icepirat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. mar 2009, 11:22
Geografisk sted: Hvdovre

Bosch Bloctronic KWS på MB 190E (W201) 1985

Indlæg af icepirat »

På min 190E er der monteret en startspærre af ovennævnte type, denne virker samtidig til fjernbetjening af dørlåse.
Igennem længere tid har jeg haft problemer med at låse dørene op med fjernbetjeningen og dermed også adgang til bilen, jeg kan dog åbne døren manuelt ved hjælp af nøgle men det hjælper ikke meget fordi startspærren jo ikke er aktiveret.
Nogle gange må jeg stå og føre fjernebetjening i fejene bevægelser forbi døren før det lykkes at åbne, ret irriterende.
Systemet har virket fint tidligere men det er som om det hele går lidt trægt, altså låsene, kan problemet ligge her, i selve låsetøjet - jeg formoder at systemet er designet således at først når låsetappene i døren(e) er komme i åben position så deaktiveres startspærren.
Det er et gæt, hvis det er helt forkert så jeg håber der er en der kan komme med en løsning på dette problem.
På forhånd tak for alle indspark der kan hjælpe.
M.v.h.
Icepirat
Icepirat
Brugeravatar
Baby
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. maj 2009, 11:36
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Bosch Bloctronic KWS på MB 190E (W201) 1985

Indlæg af Baby »

Fik samme problem, men skiftede batteriet til fjernbetjeningen. Det hjalp og skal vel prøves først. Interesserer mig lidt for det her, da centrallåsen på min ikke virker med fjernbetjeningen, men startspærren gør. Regner derfor med, at vacum-dimsen skal skiftes ...
icepirat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. mar 2009, 11:22
Geografisk sted: Hvdovre

Re: Bosch Bloctronic KWS på MB 190E (W201) 1985

Indlæg af icepirat »

Svar til baby:
Mange tak for indsparket, jeg har naturligvis skiftet batteriet, det er dog et års tid siden hvor jeg også havde nogle problemer, dog ikke det samme som nu. Jeg har haft bilen i ca. 10 år og det var først efter 8-9 år at batteriet i fjernbetjeningen blev skiftet.
Din henvisning til vacumdimsen er imidlertid interessant, kunne du give mig lidt mere info om hvad vacumdimsen er for noget og hvor den sidder - tænker du på den der sidder under bagsædet? hvis ja så er den checket, ingen påviselig fejl eller møre slanger der.
Som jeg skrev i mit indlæg så har jeg en ide om at der i forbindelse med låsetøj i døren måske sidder en eller anden kontakt der skal aktiveres!
Hører meget gerne fra dig igen.
M.v.h.
icepirat
Icepirat
Brugeravatar
Baby
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. maj 2009, 11:36
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Bosch Bloctronic KWS på MB 190E (W201) 1985

Indlæg af Baby »

Godt så ... det ville bare føles så dumt, hvis det var batteriet ;-) ... hvad med sikringen? Nå, men da jeg flashede mit problem med centrallåsen her på forum, blev jeg gjort opmærksom på følgende:

Centrallås er baseret på slanger med luft/vacum. Systemet er lagt i gulvet i kabinen og udgår fra en pumpe under bagsædet som du nævner. På diverse fora er nævnt følgende typiske fejl:

- der er hul i én af slangerne, der påvirker hele systemet
- ventilatorarme der enten suger eller pumper, knækker og nedsætter funktionaliteten
- motor der driver ventilator er brændt sammen

Et led i fejlsøgningen er at sætte sig ind i bilen med dørene lukkede og lytte efter lyde fra pumpen ved aktivering. Dog lidt svært, hvis startspærren er baseret på en bevægelsessensor :cry: men kan du sidde helt stille, så ...

Jeg fik aldrig udbedret fejlen på min, låser p.t. manuelt. Men en eller anden dag skal det ordnes 8)
icepirat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. mar 2009, 11:22
Geografisk sted: Hvdovre

Re: Bosch Bloctronic KWS på MB 190E (W201) 1985

Indlæg af icepirat »

Hej Baby,
Vi begynder at nærme os det centrale i problemet, nemlig hvorvidt der er noget i dørene der kunne påvirke åbningen, jeg er selv af den opfattelse at det kunne være en utæt slange fra vacumpumpen, på den anden side så vil jeg formode at hvis det var tilfældet så ville låsene slet ikke åbne, det kan naturligvis også forholde sig sådan at det kun er en lille utæthed i en slange og derfor virker låsene så stadig.
Du nævner noget om ventilator og her må jeg melde pas - hvor kommer en ventilator i spil i systemet?
Mit hovedproblem er at jeg har svært ved at åbne dørlåsene og dermed afskåret fra at starte motoren - til forskel fra dig så er jeg helt afskåret hvis dørlåsene ikke åbner ved hjælp af fjernbetjeningen, jeg kan åbne dørene manuelt ved hjælp af nøglen men ikke starte og det er derfor at min formodning om at der måske sidder en eller anden kontakt i dørene der skal aktiveres!
Kan vi fortsætte dialogen? :?:
M.v.h.
icepirat
Icepirat
Brugeravatar
Baby
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. maj 2009, 11:36
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Bosch Bloctronic KWS på MB 190E (W201) 1985

Indlæg af Baby »

... ventilator: Har læst om dette på et udenlandsk forum, vacumpumpen har angiveligt nogle ventilatorblade til at sørge for at trække eller give luft gennem systemet. Hvis en eller flere er knækket er teorien at systemet svækkes, så der ikke dannes tryk nok til at udløse dørlåsene. Men jeg har ikke set en adskilt vacumpumpe, så jeg kan ikke sige, om det hænger sådan sammen.

Lyder ikke som om startspærren på min er samme type som din, da den defekte centrallås ikke har indflydelse på startspærren, den virker fint. Afhængigheden virker modsat, dvs. først deaktivering af startspærren, derefter udløses låsetappene. Og her er det, at jeg p.t. bruger nøglen til at åbne dørene.
icepirat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. mar 2009, 11:22
Geografisk sted: Hvdovre

Re: Bosch Bloctronic KWS på MB 190E (W201) 1985

Indlæg af icepirat »

Hej Baby,
Mange tak for din hjælp, jeg vil arbejde videre ud fra de oplysninger du har givet.
M.v.h.
icepirat
Icepirat
Besvar