W107 skavanker

Alt vedrørende teknik
Besvar
erzin

W107 skavanker

Indlæg af erzin »

Bri_jac er så venlig at svare, at W107 "ikke har skavanker" :lol: Måske var jeg "lidt" naiv, da jeg købte den. Det er jo en flot bil. Måske gik den lidt dårligt i tomgang, men det skulle vel bare justeres lidt. MEN: vakuunsystemet var utæt og fuld af vand fordi den utætte tank sidder under forskærmen. Derfor virkede hverken varme eller centrallås. Cruice-control heller ikke, men det var også fordi forstærkeren ikke virkede. Bagrudevarme virkede ikke. Klimaanlægget virkede ikke tilbageføring af blinklys fra venstre virkede ikke. Vandpumpen var utæt. Det var forruden forresten også på grund af rust i underkanten så man skulle have gummistøvler på i regnvejr. For megen ratslør, ikke mindst når man kører med campingvogn.
Nu er alt det ordnet. Tomgangen skyldtes noget så simpelt - men ikke helt billigt - som tændrørshætterne. Men nu efter måske 5000 km er tændrørene igen kulsorte, og den går dårligt i tomgang, især i kold tilstand. Nu et tændrørshætterne OK med 6kohm. Men der er også 5kohm i strømfordelerarmen og 2kohm i centerkullet. Er det ikke rigelig modstand?
To gange har jeg været ude for, at den efter lang tur på motorvej går i stå, når den kommer til at holde stille ved et lyskryds. Begge gange var der ikke meget i tanken (det er der jo ikke, når man har kørt langt med det benzinforbrug). Efter kort pause kan den køre igen. Mon det er benzinen, der er blevet så varm, at den bobler? Benzinen pumpes jo op gennem den (meget) varme fordeler og i tomgang det meste tilbage i tanken.
Når motoren er gennemvarm kommer der pludselig en "tone" fra et eller andet sted. Frekvensen er ca. 800 Hz og uafhængig af motoromdrejninger og hastighed. I starten går den væk når der skiftes ned i gear, men efter nogen tid bliver den konstant også i lavere gear. Jeg gætter på, at det må være resonans i en hydraulikventil i gearkassen, men "sagkundskaben" som jeg har kontaktet har aldrig hørt det før, og tror ikke på, at det kan være hydraulikken. Har andre observeret noget lignende?
Bri_jac
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: W107 skavanker

Indlæg af Bri_jac »

Jeg mente at en W107 har ganske få skavanker i forhold til andre biler...

Men jeg har også skiftet vandpumpe da den blev utæt, strømfordeler og tændrør...

Ratslør, der er kuglekredsløb og der er ikke så præcist som 'moderne' tandstangstyring. Det kan jeg også mærke, men synes ikke det er så tydeligt som du beskriver.

Rust havde min bil også, den er for få år siden totalt renoveret - Synes faktisk det var det værste, men jeg skulle måske have haft købt en bil i bedre stand...

Bagrude varme, min bagrude virkede heller ikke, men jeg har monteret en ny da jeg lavede rustarbejdet

Så jeg har haft oplevet nogen af de samme punkter som du har med din bil
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
erzin

Re: W107 skavanker

Indlæg af erzin »

Den omtalte "tone" kom ikke fra gearkassen. Har haft en pick-up monteret med hovettelefon, så man kan høre vibrationer. Men på benzinfordeleren er jeg tættere på. Det er nok benzin returventilen, der "synger". Har nogen oplevet det?
Har senere konstateret, at det var benzinreturventilen, der gik i resonans med returrøret. Ved udskiftning af den gamle hårde gummislange med en ny blødere, var problemet løst.

Et nyt problem er senere oplever flere gange: Når motoren er (meget) varm efter en lang køretur (med campingvogn) går motoren i stå, når man f.eks. ved rødt lys slipper speederen. Efter 5-10 min kan den startes igen.
Sidst det skete var i tunnellen under Limfjorden med campingvogn. Det var ikke så populært.
Koger den opvarmede benzin i benzinfordeleren?
Besvar