Nu er alt det ordnet. Tomgangen skyldtes noget så simpelt - men ikke helt billigt - som tændrørshætterne. Men nu efter måske 5000 km er tændrørene igen kulsorte, og den går dårligt i tomgang, især i kold tilstand. Nu et tændrørshætterne OK med 6kohm. Men der er også 5kohm i strømfordelerarmen og 2kohm i centerkullet. Er det ikke rigelig modstand?
To gange har jeg været ude for, at den efter lang tur på motorvej går i stå, når den kommer til at holde stille ved et lyskryds. Begge gange var der ikke meget i tanken (det er der jo ikke, når man har kørt langt med det benzinforbrug). Efter kort pause kan den køre igen. Mon det er benzinen, der er blevet så varm, at den bobler? Benzinen pumpes jo op gennem den (meget) varme fordeler og i tomgang det meste tilbage i tanken.
Når motoren er gennemvarm kommer der pludselig en "tone" fra et eller andet sted. Frekvensen er ca. 800 Hz og uafhængig af motoromdrejninger og hastighed. I starten går den væk når der skiftes ned i gear, men efter nogen tid bliver den konstant også i lavere gear. Jeg gætter på, at det må være resonans i en hydraulikventil i gearkassen, men "sagkundskaben" som jeg har kontaktet har aldrig hørt det før, og tror ikke på, at det kan være hydraulikken. Har andre observeret noget lignende?