Rumlen/rysten 270 cdi
Rumlen/rysten 270 cdi
Har lige haft vognen oppe og hænge på en lift for at finde en rumlen eller rysten.
Rumlen starter ved 75 km/t og op til ca. 115 km/t, gælder også frithængende på liften.
Kan ikke umiddelbart finde nogle fejl, er der nogle almindelige fejl ???, har skiftet midterleje og hardyskiver, og knækvinkel ser ud til at passe...
Rumlen starter ved 75 km/t og op til ca. 115 km/t, gælder også frithængende på liften.
Kan ikke umiddelbart finde nogle fejl, er der nogle almindelige fejl ???, har skiftet midterleje og hardyskiver, og knækvinkel ser ud til at passe...
ZOOM ZOOM.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Sådan lyd og viberationer kommer ofte fra dæk/fælge. Skæve fælge/dæk. Mangelfuld afvejning.
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Det har du da ret i, men som jeg skriver er det også frithængende på lift, og også uden hjul. 

ZOOM ZOOM.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Der findes instrumenter som kan hjælpe med at lokalisere støj/viberationer. Mindre kan måske gøre det. Når bilen hænger på liften og kører uden hjul med omdrejninger og hastighed hvor brummen og viberationer er værst kan man tage lang skrurtrækker, træpind,metalstang/rør eller lignende. Hold en ende til øret og den anden ende på bilens undervogn forskellige steder og prøv at lokaliser hvor lyde og viberationer er værst. Det kan måske give et fingepeg af hvad der laver støj og viberationer. Selfølgeligt skal det ikke være der på en MB.
-
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 9. mar 2009, 20:02
- Geografisk sted: løsning/korring
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
hva så ikke noget nyt i sagen har du fundet problemet
mvh johan
mvh johan
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Der er i øjeblikket tekniske problemer med BWJ's profil
Der arbejdet på at løse problemet
mvh Admin
Der arbejdet på at løse problemet
mvh Admin
ZOOM ZOOM.
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Hej
Jeg har en W210 220cdi 2001 465 T.KM. som faktisk gør nøjagtig det samme. Følgende er udsk Ophæng Motor,Gear,bagbro Midterleje samt ophæng kardan, Alle udstødnings ophæng samt forreste Hardyskive samt langsgående kardan kontrolleret.
Udstødning/kardan/gearkasse er "centeret" så de ikke skulle sidde i spænd
Min ryster/vibrere også mellem 75-115 kmt og ingen rystelser overhoved før eller efter disse kilometer tal.
Mine hjul er 100% afbalanceret og passer 100% ind over nav (ingen slør overhoved da jeg ved dette kan drille en del)
Efter at have været igennem det meste som skulle kunne drille har jeg måske mistanke til de tværgående kardaner, Da jeg har har haft tidligere erfaringer
(godt nok med forhjultrækkere) at hvis det inderste kardanled har en defekt, kan man ikke høre noget men ligende rystelser kan fremkomme.
Er der nogen som har erfaringerne med disse kardaner.
Mvh.
OEJ
Jeg har en W210 220cdi 2001 465 T.KM. som faktisk gør nøjagtig det samme. Følgende er udsk Ophæng Motor,Gear,bagbro Midterleje samt ophæng kardan, Alle udstødnings ophæng samt forreste Hardyskive samt langsgående kardan kontrolleret.
Udstødning/kardan/gearkasse er "centeret" så de ikke skulle sidde i spænd
Min ryster/vibrere også mellem 75-115 kmt og ingen rystelser overhoved før eller efter disse kilometer tal.
Mine hjul er 100% afbalanceret og passer 100% ind over nav (ingen slør overhoved da jeg ved dette kan drille en del)
Efter at have været igennem det meste som skulle kunne drille har jeg måske mistanke til de tværgående kardaner, Da jeg har har haft tidligere erfaringer
(godt nok med forhjultrækkere) at hvis det inderste kardanled har en defekt, kan man ikke høre noget men ligende rystelser kan fremkomme.
Er der nogen som har erfaringerne med disse kardaner.
Mvh.
OEJ
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Med 465.000 km. er det ikke usandsynligt at kardan på bagaksel er slidt. Jeg ville pille dem af og undersøge for slør. De kan adskilles og skal kunne bevæge sig i alle retninger uden slør og knirken. Måske er gummibælgene alligevel tjenlige for udskiftning. Måske er smørefedt størknet eller forsvundet. Der kan være vand og dermed rust i kardanled. Mange muligheder for defekter i disse led.
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Davs igen.
Jeg er PT. IT-handicappet, da jeg ikke kan logge normalt på sitet.
***
Så vil jeg tjekke mine trækaksler, er en kende træt af rumleriet - jeg vender tilbage.
Jeg er PT. IT-handicappet, da jeg ikke kan logge normalt på sitet.
***
Så vil jeg tjekke mine trækaksler, er en kende træt af rumleriet - jeg vender tilbage.
ZOOM ZOOM.
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Hej 270 cdi !
Jeg ved ikke hvor langt du er kommet med dit rysteri/rumlen, Jeg havde også rysteri/rumle problemer med min W210 220CDI som jeg har tidligere har skrevet i denne tråd.
Jeg har haft min kardan nede igen og kigget det hele igennem. Synes jeg kunne ane en lille skævhed i den forreste hardyskive selvom den kun var et år gammel, skiftet skidtet og wupti var mit problem løst.
Mvh
Oej
Jeg ved ikke hvor langt du er kommet med dit rysteri/rumlen, Jeg havde også rysteri/rumle problemer med min W210 220CDI som jeg har tidligere har skrevet i denne tråd.
Jeg har haft min kardan nede igen og kigget det hele igennem. Synes jeg kunne ane en lille skævhed i den forreste hardyskive selvom den kun var et år gammel, skiftet skidtet og wupti var mit problem løst.
Mvh
Oej

Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Jeg vil lige nævne bagereste hjullejer, de giver rumlen hvis de er op slidt, og hvis der har været en utæt tætning på lejet/lejer kan det give en tæring i lejet så det kommer til at løbe ujævnt på den ene side (Dobbelt leje) det giver en svag vippe effekt hen over lejet og videre til hjulet. Jeg har lige skiftet på min W210 E300 TD, Jeg havde den rumlen, og troede mit ene bagdæk evt, havde lidt med afballanseringen, men efter lejeskift var alt ok.....
....Pris på leje ca 485 kr ved Gørløse, 1.5 time for at skifte det...
Mvh Marlo

Mvh Marlo
E220d 17’ Avantgarde
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Jeg læser med her med stor interesse, da jeg har en W211 280 CDI V6 som har en irriterende rumlen ved 100-120. Hjullejerne har jeg også tænkt på måske kunne være problemet, men ville man så ikke opleve, at rumlen er til stede ved alle hastigheder og vil man ikke kunne provokere det ved zik-zak kørsel??
Hvem kan sige noget klogt om det??
Søren
Hvem kan sige noget klogt om det??

Søren
marlo skrev:Jeg vil lige nævne bagereste hjullejer, de giver rumlen hvis de er op slidt, og hvis der har været en utæt tætning på lejet/lejer kan det give en tæring i lejet så det kommer til at løbe ujævnt på den ene side (Dobbelt leje) det giver en svag vippe effekt hen over lejet og videre til hjulet. Jeg har lige skiftet på min W210 E300 TD, Jeg havde den rumlen, og troede mit ene bagdæk evt, havde lidt med afballanseringen, men efter lejeskift var alt ok.........Pris på leje ca 485 kr ved Gørløse, 1.5 time for at skifte det...
Mvh Marlo
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Hvis man vil tjekke bagerste hjullejer. Hæv bagenden op over en grav eller på lift, sæt bilen i D og få´omdrejninger (1500-2000 omr,2 mand er nok nemmest....
) på motoren, lyt derefter med en lang skruetrækker ind imod navet i begge sider, sæt håndtaget ind mod øret, så lyt i begge sider så kan man rimelig tydeligt høre en forskel i støj forskel fra side til side, hvis der er et defekt leje. Evt bytte og lyt begge to hvis der er tvivl....
Mvh Marlo

Mvh Marlo
E220d 17’ Avantgarde
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
Hvis man ikke har aut niveau regulering, så fyld bilen op både med passagerer og i bagerum, det vil ændre vinklen på trækakslerne og nok til der vil være en forskel.
NB: da jeg tidligere prøvede at hæve min op for at spinne hjulene, gik den grassat med ESP,BAS og TC, det kostede en nulstilling
NB: da jeg tidligere prøvede at hæve min op for at spinne hjulene, gik den grassat med ESP,BAS og TC, det kostede en nulstilling

ZOOM ZOOM.
Re: Rumlen/rysten 270 cdi
"Rumlen" det problem har jeg også , efter ca 80 km/t, MEN, den gør det allermest , når jeg lige trykker lidt på speederen, altså belaster drivlinien, eller det kommer også hvis det begynder at gå op af bakken.
jeg har bestilt begge Hardyskiver, og vender tilbage med resultatet.
tror det er vigtigt, at men lige finder ud af, om den "rumlen" kommer under belastning, eller også nå man letter speederen.
Måske det gør fejlfindingen en smule lettere
mvh. Claus
jeg har bestilt begge Hardyskiver, og vender tilbage med resultatet.
tror det er vigtigt, at men lige finder ud af, om den "rumlen" kommer under belastning, eller også nå man letter speederen.
Måske det gør fejlfindingen en smule lettere
mvh. Claus