W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Alt vedrørende teknik
Besvar
mortenhlarsen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. nov 2010, 22:00

W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af mortenhlarsen »

Hej alle Stjernevenner.

Jeg er helt ny i dette forum, har dog allerede brugt en del tid på at søge mine oplysninger i allerede åbne tråde, men kunne ikke finde svar på netop mine problemer.

Først lidt om bilen, det er min forste Mercedes personbil, har kørt Sprinter før med stor glæde. Det er en W210 300 TD fra 1998. Den har kørt 495.000 og har servicebogen helt fuld.

Vi har haft den i et par måneder nu og der var intet galt da vi fik den, men den er begynd at hugge meget når den gear ned til første gear, syntes ikke den gør det når den gear ned til andre. men lige inden man næste stopper helt op, laver den en nedgearing der mærkes. . . ikke så man sidder i forruden men man kan godt mærke det. Ihverfald mere end da vi fik den.

Så er den begyndt at lyde lige som en traktor i tomgang, og det har jeg også læst om herinde og prøvede at give den en Bell Add servicerens 1D+ og den hårde lyd forsvandt. . . . .men kun indtil tanken var tom :? Så begyndte den så småt igen, og da vi havde kørt en tankfuld mere op uden Bell Add var vi tilbage ved traktoren. Så prøvede jeg med en Bell Add servicerens 1D altså unden + Det virkede slet ik, jeg kunne ihvertfald ingen forskel hører. da den havde kørt den tank op, gav jeg den ien BA 1D+ og inden den havde kørt 100 km kunn jeg høre stor forskel og nu med halv tank lyder den helt normal. Hvor maget Bell Add 1D+ må man egentlig give bilen. . . .jeg mener hver gang er vel lige i overkanten. Og er der andet man kan gøre for ikke lyden kommer igen.

Håber virkelig på noget hjælp fra jer
Mvh Morten
Brugeravatar
BTE
Indlæg: 250
Tilmeldt: 7. dec 2009, 21:49
Geografisk sted: Vestjylland

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af BTE »

Mht. til Bell Add produkterne, er der forskel på om du anvenden en + eller en uden +.
Den med + er beregnet til dyserne og kan afvikle noget af motorbanken, men som du har erfaret er dette kun midlertidigt.
Dertil ville jeg nok prøve noget additiv i motorolien istedet. Andet alternativ kunne være at bruge et vedligeholdende Bell Add produkt: http://www.belladd.dk/home.asp?Diesel Additiv=&ContentID=373

Det kan godt tyde på din gearboks er ved at være godt brugt? hvornår har den sidst fået sikftet gearolie?
oej
Indlæg: 113
Tilmeldt: 23. sep 2010, 17:45

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af oej »

Bell add 1D har bell add har haft i mange år og 1D+ er udviklet til især commonrail (cdi) og biler med partikel filter. Den bankelyd du hører tror jeg kommer fra slidte dyser især med 450.000 km på bagen. Når du tilfører 1D smører du dysen og den vil støje mindre i den tid du har noget tilsætningsstof i brændstoffet. Men man kan hvis man har noget lytte udstyr lytte direkte på dysen og hører om det er dem som "snakker".
Mht. hård gearskifte skal du få kontrolleret dine bagbro bøsninger først, da slør i de forreste bøsninger kan giver en "klonk" lyd ved gearskifte og kan virke som et dårligt gearskifte.
Et olieskifte på gearkassen kan også hjælpe en del.

Oej
ha
Indlæg: 75
Tilmeldt: 10. mar 2009, 21:58

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af ha »

w210 e220 T Avantgarde facelift årg 2000

På tælleren en 1/2 mill. km.

Hvordan lyder en traktor? Det er vel meget forskelligt.
Jeg spørger fordi jeg tror at det også er en spg. om forventning til sin motorlyd.
Jeg bruger en gang imellem Stanadyne Formula: http://www.stanadyne.com/view.php?id=74
Efter en tur med E20 tur retur tværs over landet har motoren en dejlig metallisk lyd i dyserne, der bevidner at de slutter tæt, hvilket også bekræftes af nem start og 14 - 15 km/literen ved blandet kørsel. Den er aldrig gået i nødprogram. (banker under bordet)
Motoren lyder absolut ikke som de sidste nye MB, som man jo næsten ikke kan høre, men der er jo sket en teknologisk udvikling siden dengang og vel især indenfor dieselmotorer.
Hvis jeg endelig skal tale om hård motorgang, synes jeg at ved vinterkold start forplanter motorens vibrationer sig meget til karrossen. Men ophæng skulle være i orden, så det må være tidens tand.
Men en fantastisk flyder og CV-trækker.
Mvh
Helge
mortenhlarsen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. nov 2010, 22:00

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af mortenhlarsen »

Mange tak for de fine svar.

Jeg starter lige med motoren. Ja hvordan lyder en traktor, ved nærmere eftertanke er det nok heller ikke sådan men lyder men det er svært at beskrive. . . .Meen jeg prøver lige. det drejer sig om tomgang og kun tomgang, jeg kan ikke høre noget når den køre, hverkan med lidt eller stor belastning, der spinder den som den skal. Men når den står i tomgang kommer denne forholdsvise høje "bing" lyd. . .ikke "Bong" eller "Knurre" eller andre dybe diesel-nøddeknækker lyde. Denne lyd ligger i det høje toneleje og er ikke total konstant, måske der kommer et "Bing" i sekundet eller hver halve sekundt."Bing". . . . . . ."bing". . . . . ."bing". Også hvis jeg stiller mig nede ved udstødningen er det også særligt højt, man kan nærmest høre at lyden kommer oppe fra motoren ud gennem udstødningen også.
Men får den en gang BellAdd Servicerens 1D+ forsvinder lyden næste. Og som tidligere skrevet så er det kun hvis jeg bruger den med +
Additiv i motorolien??? det vil jeg da godt høre lidt mere om, er træt af og hælde BA 1D+ og ved heller ikke hvor tit man må??

Med hensyn til gerkassen. Så er det sltså kun når den er varm og når den gear ned fra 2. til 1. gear. Der er intet som helst i vejen med nogel andre op eller ned gearinger. Alt køre dejlig blødt så man stort set kun kan høre og se det på omdrejningerne. . .Men hvis man så lige kommer til en lyskurve og skal stoppe helt så giver det lige et ryk i bilen når den laver den sidste nedgearing. . . .Den gør det ikke når bilen er kold. Så jeg tror næsten ikke det er bøsninger eller ophæng. . . har kigget på dem og hevet i dem og det virker nu fast nok.

Mvh
Morten
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af BWJ »

Har også hørt fra flere, når det gælder turbo (ikke CDI) at de hælder alm. motorolie i tanken (1L) ved tankning.
Mange påstår at de fleste vognmænd før i tiden, alle gjorde det, det skulle fjerne alle mis/bankelyde .. :idea:
ZOOM ZOOM.
mortenhlarsen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. nov 2010, 22:00

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af mortenhlarsen »

Jeg er stødt på indlæg omkring det med motorolie i tanken, men jeg syntes både jeg har set en del for og imod. . .
Så lige på det punkt er jeg ikke rigtig overbevist om det evt. kan skade motoren eller ikke??
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af BWJ »

Der er en ting der er helt sikkert, og det er at man IKKE kan skade motoren på nogen måde, MEDMINDRE DER ER TALE OM CDI
ZOOM ZOOM.
mortenhlarsen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. nov 2010, 22:00

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af mortenhlarsen »

Ok. . . Jamen så er det da værd at give et forsøg, når jeg har kørt den tank op nu med BA 1D+
marlo
Indlæg: 53
Tilmeldt: 6. dec 2009, 18:41

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af marlo »

Ohøj...Det lyder til jeg muligvis har samme problem med min E 300TD (W210) :cry: Hvis du finder en løsning, ville det være fint lige at fortælle lidt om hvad du fandt ud af... :D
E220d 17’ Avantgarde
W210.217
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24. nov 2010, 21:33

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af W210.217 »

Jeg har haft lignende problemer med min gearkasse mellem 1. og 2. gear blot den anden vej, altså ved acc.

I mit tilfælde var det slidte planethjul og nogle lejer i gearkassen, så den blev fikset og der har ikke været noget siden.

Kan anbefale Dybæk auto i 4330 Hvalsø, han er ekspert i mercedes aut. gear og har alle de rigtige værktøjer, han kan også stille nøjagtig diagnose efter en kort prøvetur.

God tur :)
Stig T
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30. nov 2010, 20:01

W202 250TD fra 1998 diesel løber tilbage i tank

Indlæg af Stig T »

Hej

Hvad gør man når dieslen løber tilbage i tanken, hver morgen er slangen til og fra dieselfilteret fyldt med luft, hvis tanken er mindre end halv fuld, hvis tanken er fuld er der ikke problemer. bilen har kørt 540.000 km og køre når den først er startet uden problemer.
Er dette et kendt problem ?
mortenhlarsen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. nov 2010, 22:00

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af mortenhlarsen »

Stig T. . . . .
Kan du ikke starte din egen tråd? Ikke mindst for din egen skyld.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af CDI »

)Ang. motor, få tjekket om kæden strukket sig samt indsprøjtningstidspunktet er på plads.
Gearkasen skal renoveres da det er en mekanisk fejl. (tjek oliestanden først :D)
mortenhlarsen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. nov 2010, 22:00

Re: W210 300TD 1998 hugger i nedgearing og hård tomgang

Indlæg af mortenhlarsen »

Nåå nu er det vist på tide at jeg forsøger at finde en der har forstand på Mercedes. . .

Tænkte om der evt. var en mercedes-mekaniker der ville lytte til min bil og snakke med mig. Og evt. tage den med på arbejde og lave den, selvfølgelig på helt reglementeret vis. . . .

Jeg bor i Odsherred, men køre selvfølgelig gerne afsted i min dejlige vogn, Hvis eksperten ikke lige bor rundt om hjørnet.

Jeg kan evt. fanges på TLF 51846063

Håber at høre fra nogle.
Besvar