Hejsa
Vi kikker lidt på en W201 2.0E fin importeret model der er næsten fejlfri.. Den har kørt 350000 km.
Og nu til spørgsmålet: når den står i tomgang kan man svagt høre knastkæden rasle, hvor længe kan man køre med det før den skal skiftes? (km) og er det er dyr omgang at få den skiftet ?
Håber på et hurtigt svar, da vi har fået et godt tilbud på den gamle Clio..
Hilsen Klaus
Knastkæde på W201
- Administrator
- Site Admin
Re: Knastkæde på W201
[quote="Klaus"] når den står i tomgang kan man svagt høre knastkæden rasle, hvor længe kan man køre med det før den skal skiftes? Håber på et hurtigt svar[/quote]
Hej Klaus !
Jeg er sikker på at der er andre her der ved mere om dette emne, end jeg, så måske der er en der kan uddybe ?
Jeg vil dog alligevel forsøge at svare efter bedste evne, da du efterspørger et hurtigt svar.
Knastkæden udskiftes efter behov, og ikke ved et fast interval, som du kender det fra din Clio med tandrem.
Man kontrollerer hvor meget kæden har strukket sig, og overskrider den det maximalt tilladte, skifter man den.
Lidt kædestøj er ikke unormalt, men er du sikker på at det er kæden du kan høre ? Der er jo både rem, remhjul, vipper, dæmper, generator og servopumpe der "laver lyde" derude foran.
Hej Klaus !
Jeg er sikker på at der er andre her der ved mere om dette emne, end jeg, så måske der er en der kan uddybe ?

Knastkæden udskiftes efter behov, og ikke ved et fast interval, som du kender det fra din Clio med tandrem.
Man kontrollerer hvor meget kæden har strukket sig, og overskrider den det maximalt tilladte, skifter man den.
Lidt kædestøj er ikke unormalt, men er du sikker på at det er kæden du kan høre ? Der er jo både rem, remhjul, vipper, dæmper, generator og servopumpe der "laver lyde" derude foran.
- Administrator
- Site Admin
Tak for det hurtige svar .. Mekanikeren mente også det var knastkæden, det var kun i tomgang den kunne høres..
Han mente også den kunne skiftes uden at skille for meget ad, noget med at skille et led af og trække den ny kæde med rundt !! Er der noget om snakken ? For så bliver det jo ikke "himmelråbene" dyrt ..
Hilsen Klaus
Han mente også den kunne skiftes uden at skille for meget ad, noget med at skille et led af og trække den ny kæde med rundt !! Er der noget om snakken ? For så bliver det jo ikke "himmelråbene" dyrt ..
Hilsen Klaus
- Administrator
- Site Admin
Hej Klaus.
Hvis der er en afvigelse på 3-4 grader på kæden skifter man den.
Din mekaniker kan hurtigt kontrollere den, ved at pille dækslet af over knastakslen. Selve kæden skifter man ved at "strikke" den sammen med den gamle kæde. Derefter kører man den nye kæde på plads. Kæden er klemmer man sammen i ledene, med et speciel værktøj. Ofte skifter man kædestrammeren sammen med kæden. Delene koster ca 1000 kr og der skal bruges ca 1 time til operationen.
Hvis der er en afvigelse på 3-4 grader på kæden skifter man den.
Din mekaniker kan hurtigt kontrollere den, ved at pille dækslet af over knastakslen. Selve kæden skifter man ved at "strikke" den sammen med den gamle kæde. Derefter kører man den nye kæde på plads. Kæden er klemmer man sammen i ledene, med et speciel værktøj. Ofte skifter man kædestrammeren sammen med kæden. Delene koster ca 1000 kr og der skal bruges ca 1 time til operationen.
- Administrator
- Site Admin