Vito er blevet oliedrikker - på cyl 1(?)

Alt vedrørende teknik
Besvar
Bent Laursen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 27. jan 2010, 17:25

Vito er blevet oliedrikker - på cyl 1(?)

Indlæg af Bent Laursen »

Hejsa forum.

Michael Heegaard her fra Onkel Bents profil :-D

Jeg har en Mercedes Vito 110D 2,3 TD fra 97 (Model W638 - 312.000 km) som er blevet oliedrikker.
Den havde i sommers fået tiltusket sig en tøffelyd som jeg ikke lagde yderligere i, men på en ferie til alperne fandt den på at små ryge og siden drikke rigeligt olie (1 L pr. 100 km) Bilen kom hjem og har siden stået stille.

I dag har jeg så ved hjælp af min Onkel Bent her (Tak du er sku en sej gut!) fået pillet motoren ud af min Vito + hevet motoren ud af en donerbil også.
Nysgerrige som vi var hev vi "oliedrikkeren" fra hinanden for ligesom at fejlsøge på den.

Trykrøret under motoren var godt sovset ind i olie (0,5 liter ca.) og også i forrøret var der forsamlet en mindre pøl sort væske.
Tanken går selvfølgelig på turbo'en, man da det jo ikke forklarede tøffelyden, og efter lidt kiggen i kanalerne så pillede vi også toppen af.

Udstødningskanalen på cylinder 1 er nemlig meget kokset og sodet, forkammeret er fragmenteret og der er mærker i stempel og top efter det ødelagte forkammer. Dertil skal tilføjes at stemplet i cylinder 1 kan vrikke mere end de øvrige 3.

Først tænkte vi at det self. var olien fra Turboen, men hvorfor er det så kun cyl. 1 der er sodet og kokset?

Nogen der har et godt bud på hvilke(n) sygdom(e) min bil har pådraget sig.
Med venlig hilsen.
Michael Heegaard
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Vito er blevet oliedrikker - på cyl 1(?)

Indlæg af CDI »

99% toppakning.... det var det som regel i "gamle" dage.
Bent Laursen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 27. jan 2010, 17:25

Re: Vito er blevet oliedrikker - på cyl 1(?)

Indlæg af Bent Laursen »

CDI skrev:99% toppakning.... det var det som regel i "gamle" dage.
Og hvilket godt bud.
Onkel Bent sagde godt nok, at hvis nogen kunne gætte det, så var du helt sikkert en af dem.
Han kom grinende ud i værkstedet, citerede dig og samlede toppakningen op.
Og ganske rigtigt, der er en revne i pakningen mellem en olie kanal og forbrændingskammeret. Ikke dårligt, slet ikke dårligt.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Vito er blevet oliedrikker - på cyl 1(?)

Indlæg af CDI »

Gem den gamle motor som reservedel donor!
Den er sikkert god igen med en ny toppakning og en planslibning af topstykke
hvis forkammerne ikke er groet fast i topstykken.
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Vito er blevet oliedrikker - på cyl 1(?)

Indlæg af Velo »

Så fik jeg selv åbnet en profil her også.

Den nye motor er kommet godt på plads og arbejder lystent derud af.
Men den drikker ski også olie. Ok det er ikke en liter pr. 100 km. Men en ½liter pr. 1.000 km.
Skal den have en noget motorrens eller en anden form for "kur".
Jeg kunne levende forestille mig at det måske kunne være turboen der er synderen og spytter lidt hist og her.
Den soder ikke på bagsmækken og motoren føles sund.
Besvar