Vito er blevet oliedrikker - på cyl 1(?)
: 16. jan 2011, 19:18
Hejsa forum.
Michael Heegaard her fra Onkel Bents profil
Jeg har en Mercedes Vito 110D 2,3 TD fra 97 (Model W638 - 312.000 km) som er blevet oliedrikker.
Den havde i sommers fået tiltusket sig en tøffelyd som jeg ikke lagde yderligere i, men på en ferie til alperne fandt den på at små ryge og siden drikke rigeligt olie (1 L pr. 100 km) Bilen kom hjem og har siden stået stille.
I dag har jeg så ved hjælp af min Onkel Bent her (Tak du er sku en sej gut!) fået pillet motoren ud af min Vito + hevet motoren ud af en donerbil også.
Nysgerrige som vi var hev vi "oliedrikkeren" fra hinanden for ligesom at fejlsøge på den.
Trykrøret under motoren var godt sovset ind i olie (0,5 liter ca.) og også i forrøret var der forsamlet en mindre pøl sort væske.
Tanken går selvfølgelig på turbo'en, man da det jo ikke forklarede tøffelyden, og efter lidt kiggen i kanalerne så pillede vi også toppen af.
Udstødningskanalen på cylinder 1 er nemlig meget kokset og sodet, forkammeret er fragmenteret og der er mærker i stempel og top efter det ødelagte forkammer. Dertil skal tilføjes at stemplet i cylinder 1 kan vrikke mere end de øvrige 3.
Først tænkte vi at det self. var olien fra Turboen, men hvorfor er det så kun cyl. 1 der er sodet og kokset?
Nogen der har et godt bud på hvilke(n) sygdom(e) min bil har pådraget sig.
Med venlig hilsen.
Michael Heegaard
Michael Heegaard her fra Onkel Bents profil

Jeg har en Mercedes Vito 110D 2,3 TD fra 97 (Model W638 - 312.000 km) som er blevet oliedrikker.
Den havde i sommers fået tiltusket sig en tøffelyd som jeg ikke lagde yderligere i, men på en ferie til alperne fandt den på at små ryge og siden drikke rigeligt olie (1 L pr. 100 km) Bilen kom hjem og har siden stået stille.
I dag har jeg så ved hjælp af min Onkel Bent her (Tak du er sku en sej gut!) fået pillet motoren ud af min Vito + hevet motoren ud af en donerbil også.
Nysgerrige som vi var hev vi "oliedrikkeren" fra hinanden for ligesom at fejlsøge på den.
Trykrøret under motoren var godt sovset ind i olie (0,5 liter ca.) og også i forrøret var der forsamlet en mindre pøl sort væske.
Tanken går selvfølgelig på turbo'en, man da det jo ikke forklarede tøffelyden, og efter lidt kiggen i kanalerne så pillede vi også toppen af.
Udstødningskanalen på cylinder 1 er nemlig meget kokset og sodet, forkammeret er fragmenteret og der er mærker i stempel og top efter det ødelagte forkammer. Dertil skal tilføjes at stemplet i cylinder 1 kan vrikke mere end de øvrige 3.
Først tænkte vi at det self. var olien fra Turboen, men hvorfor er det så kun cyl. 1 der er sodet og kokset?
Nogen der har et godt bud på hvilke(n) sygdom(e) min bil har pådraget sig.
Med venlig hilsen.
Michael Heegaard