Jeg har i sommers købt en E320CDI fra 1999 og man er gudhjælpme en lykkeligere bilist, når man sidder i sådan een!
Nu hvor alt sneen er forsvundet har jeg lagt mærke til, at overgangen mellem første og andet gear (når bilen er kold og temperaturen for tiden jo ligger på 2-6 grader udenfor) fedter lidt og det virker til, at den kører længere op i omdrejninger. Jeg har både prøvet i sommer- og vinterindstilling.
Jeg har ikke tjekket gearkasseolie endnu (næste skridt lige om lidt) og er der andre der har oplevet det - kan det evt. være kulden ?
Ud over det, så synes jeg den "klikker" lidt højere ved tomgang i motoren.
//mars
W210, 1999 - gearkassen er begyndt at fedte lidt
Re: W210, 1999 - gearkassen er begyndt at fedte lidt
Jeg har oplevet det samme som du beskriver.
Det er temmelig sikkert nogle planethjul mellem 1. og 2. gear der er slidte, hvilket gør at den periodevis stiger cirka 500 omdrejninger og skifter lidt hårdt.
For mit vedkommende hjalp det at få pillet gearkassen af og skiftet de slidte tandhjul, bøsninger og lejer.
Gør den det også i varm tilstand?
I vinterindstiling starter den altid i 2. gear for at undgå hjulspin.
Det er temmelig sikkert nogle planethjul mellem 1. og 2. gear der er slidte, hvilket gør at den periodevis stiger cirka 500 omdrejninger og skifter lidt hårdt.
For mit vedkommende hjalp det at få pillet gearkassen af og skiftet de slidte tandhjul, bøsninger og lejer.
Gør den det også i varm tilstand?
I vinterindstiling starter den altid i 2. gear for at undgå hjulspin.
Hej, har du prøvet at resette gearkassen, det gør nogle gange underværker og tager 2 min.
Det virker på W210 modeller efter 1997´.
Fremgangsmåde:
Sæt dig ind i bilen, luk dørene - gearvælger i P.
Sæt tænding på, til punktet umiddelbart før start
Træd speeder HELT i bund og hold den der i min. 10 sek.
Sluk tænding, uden at fjerne nøgle, og slip speeder.
Vent herefter 2 min. før nøgle fjernes og bil forlades, så den når at afslutte reset.
Når du efterfølgende kører en tur, vil gearkassen lære din kørestil og tilpasse sig efter den, i de fleste tilfælde vil en søvnig vogn få nyt liv.
Virker på alle 1997-og nyere W210's der har 722.6 transmission
Funktionen hedder "driver adaptive reset"
Det virker på W210 modeller efter 1997´.
Fremgangsmåde:
Sæt dig ind i bilen, luk dørene - gearvælger i P.
Sæt tænding på, til punktet umiddelbart før start
Træd speeder HELT i bund og hold den der i min. 10 sek.
Sluk tænding, uden at fjerne nøgle, og slip speeder.
Vent herefter 2 min. før nøgle fjernes og bil forlades, så den når at afslutte reset.
Når du efterfølgende kører en tur, vil gearkassen lære din kørestil og tilpasse sig efter den, i de fleste tilfælde vil en søvnig vogn få nyt liv.
Virker på alle 1997-og nyere W210's der har 722.6 transmission
Funktionen hedder "driver adaptive reset"
-
Min bil kører også lidt længere op i omdrejninger inden den skifter men kun når den er iskold.Når den er varm skifter den perfekt.
Mvh.Jan Jespersen
Mvh.Jan Jespersen
Kan godt se du har kopieret fremgangsmåden fra BWJ
men jeg troede kun at det var 7G tronic der indstillede sig automatisk efter ens kørselsmønster.

Hej Alle.
Har lige hørt fra Ganløse auto at olie skal skiftes for hver 3 år eller for hver 60000 km.
det kan måske være derfor den fedter..
Hilsen Peter
Har lige hørt fra Ganløse auto at olie skal skiftes for hver 3 år eller for hver 60000 km.
det kan måske være derfor den fedter..
Hilsen Peter
efter jeg har set hvor meget det hjælper skifter jeg for hver 40.000 km
når motor er kold kører den højere op inden den skifter det skal den gøre grunden er at det er for at varme katten op hurtigst muligt