justering af ventiler på 230 TE

Alt vedrørende teknik
cairnvig
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. okt 2010, 08:49

justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af cairnvig »

hvilke tollerancer bruger jeg til en 239 TE aut. fra 84.og skal det gøres kold eller varm?
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af Daimler »

Hej cairnvig!!

Jeg går ud fra det er en WDB124 du har eller er det en 123 :?: Men hvis det er en 124, så er har den jo hydrauliske ventilløftere, de er jo ikke sådan lige og justere og skal faktisk ikke justeres. Men hvorfor vil du have justeret ventiler larmer de :?: Men det var sgu lettere hvis i kunne finde ud af oog skrive Baumusternr. på vognen, men det kniber sgu for de fleste :twisted:

Hilsen Daimler!!
cairnvig
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. okt 2010, 08:49

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af cairnvig »

nej det er jeg sgu ked af du :) den smuttede.
jeg havde lidt travlt da jeg skrev det
det er er w123 230 te

men den tikker, og det er endten ventiler eller indsprøjtningsdysser.
grossmann
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. feb 2011, 08:30
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af grossmann »

Følger lige med her ;) Jeg har en 124 300e der tikker.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af CDI »

cairnvig skrev:nej det er jeg sgu ked af du :) den smuttede.
jeg havde lidt travlt da jeg skrev det
det er er w123 230 te

men den tikker, og det er endten ventiler eller indsprøjtningsdysser.
Tror næppe på at dine dyser kan tikke da de er en K-anlæg dvs ingen strøm til dyser
men vedvarende sprøjt.
Er der ikke en mærket på låsepladen ved/oven over lygten ang. ventilspillerum, tænding og CO?
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af CDI »

grossmann skrev:Følger lige med her ;) Jeg har en 124 300e der tikker.
Dine dyser er også menakins uden strøm.
Man kan ikke justere ventilspillerum på din da den har hydrauliske-ventilløftere.
Enten er det dine løftere defekte eller knastaksel som er slidt.
grossmann
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. feb 2011, 08:30
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af grossmann »

CDI skrev:
grossmann skrev:Følger lige med her ;) Jeg har en 124 300e der tikker.
Dine dyser er også menakins uden strøm.
Man kan ikke justere ventilspillerum på din da den har hydrauliske-ventilløftere.
Enten er det dine løftere defekte eller knastaksel som er slidt.

Det var da en skam. Kan det testes på en måde?
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af Daimler »

Hej igen!!

Ja så fandt vi ud af det var en WDB123283 :twisted: med motor 102980, :twisted: den kan man ikke stille ventiler på som CDI og jeg har skrevet.

Men jeg ville afmontere ventildækslet og kontrolere knastakselen og vippearmene for slidtage, da jeg har haft en del hvor de har været slidte. Det har været fordi nogen af hullerne i oliesmørerøret har været tætte. Ta og tjek det. :wink: Så ta og husk det med Baumusternr en anden gang, det gælder stadig de fleste, der er sgu da ellers kloge hoveder nok her på siderne men der kniber det sgu :wink:

Hilsen Daimler!!
cairnvig
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. okt 2010, 08:49

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af cairnvig »

hey igen

kan du ikke være sød at uddybe det lidt.
for det første, hvor finder jeg det Baumusternr??? :)
dernest så er jeg måske ikke så kvik, men jeg er overbevist om at mine vintiler ikke er hydragliske, da de er forsynet med justeringsskruer.
dog skal det her tilfjes at jeg er uddandet pladesmed og IKKe mekanikker. :)
men vær sød at uddybe det lidt for mig, og gør mig lidt klogere.

nb. hvad med afstanden på tændrør?
cairnvig
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. okt 2010, 08:49

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af cairnvig »

jeg skulle måske lige tilføje at den tikker helt afsindigt, og at det ændrer sig når jeg stiller på dem.
men det bliver bare ikke bedre.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af SLKkompressor »

Baumunsternr = Chassisnr = Stelnr = køretøjs-ID-nr = 17 ciffer identifikationskode som bilen er døbt inden den forlader MB fabrikken. Jeg har en MB: WDB211056 1A 814502. Nummeret står i bilens registreringsattest og på bilens mærkeplade. Lidt ældre MBer har mærkepladen i motorrummet. Andre lige under forkant af højre forsæde og andre igen på B søjlen i højre side. Det er det første en synsmand kigger efter når han begynder at syne en bil. Koden er vigtig for at kunne bestille den helt rigtige reservedel til din bil. Og den er også vigtig når men skal fejlsøge og finde data på en bil. Hvis man skal fejlsøge på en bil som har fået anden motor er motornr. selfølgeligt vigtigt. Som i dit tilfælde hvor der tvivl om der er mekaniske eller hydragligsk aktiverede ventiler.
TIL ALLE: Følg Daimlers opfordring og lad os få hele bilens STELNR.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af CDI »

Daimler skrev:Hej igen!!

Ja så fandt vi ud af det var en WDB123283 :twisted: med motor 102980, :twisted: den kan man ikke stille ventiler på som CDI og jeg har skrevet.

Men jeg ville afmontere ventildækslet og kontrolere knastakselen og vippearmene for slidtage, da jeg har haft en del hvor de har været slidte. Det har været fordi nogen af hullerne i oliesmørerøret har været tætte. Ta og tjek det. :wink: Så ta og husk det med Baumusternr en anden gang, det gælder stadig de fleste, der er sgu da ellers kloge hoveder nok her på siderne men der kniber det sgu :wink:

Hilsen Daimler!!

123'er og 190'er til ca. '84-'85 (dem ned viskertrækket uden "skildpadden") og 102 motoren (4cyl.benzin) kan/skal man justere ventiler.
124'eren kom ved '85 og 102 motoren derefter fik hydrauliskeløftere.
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af Daimler »

Hej igen!!

Ja det er sgu rigtig, man kan justere ventilerne, de motorer har jeg godt nok ikke set før :oops: Men nu har jeg fundet ud af målene på indstilling af ventilerne :)

Motoren skal være kold!

Indsugnings Ventil spillerum 0,15mm.
Udstødnings Ventil spillerum 0,30mm.

Mål mellem knas og vippearm

God fornøjelse :wink:

Hilsen Daimler!
cairnvig
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. okt 2010, 08:49

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af cairnvig »

HEY HEY :D

tak skal du ha' :D men foklar mig lige hvor du har olysningerne fra og hvorfor den skal være kold?!

jeg skriver lige når jeg er færdig, så kan du høre hvordan det gik :lol:
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: justering af ventiler på 230 TE

Indlæg af Daimler »

cairnvig skrev:HEY HEY :D

tak skal du ha' :D men foklar mig lige hvor du har olysningerne fra og hvorfor den skal være kold?!

jeg skriver lige når jeg er færdig, så kan du høre hvordan det gik :lol:


Hej cairnvig!!

Hvor jeg har det fra? det var lidt bøvlet, men via mine forbindelser fandt jeg endelig ud af det :idea:

Når motoren er kold er tolerancerne lidt større et par hundrededele det er nok derfor, så ventilerne ikke bliver for stramme :wink:

Men hvis du skal bruge mere information om bilen så kan du jo sende en besked :lol:

Hilsen Daimler!!
Besvar