Side 1 af 2
justering af ventiler på 230 TE
: 8. feb 2011, 08:44
af cairnvig
hvilke tollerancer bruger jeg til en 239 TE aut. fra 84.og skal det gøres kold eller varm?
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 9. feb 2011, 20:07
af Daimler
Hej cairnvig!!
Jeg går ud fra det er en WDB124 du har eller er det en 123

Men hvis det er en 124, så er har den jo hydrauliske ventilløftere, de er jo ikke sådan lige og justere og skal faktisk ikke justeres. Men hvorfor vil du have justeret ventiler larmer de

Men det var sgu lettere hvis i kunne finde ud af oog skrive Baumusternr. på vognen, men det kniber sgu for de fleste
Hilsen Daimler!!
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 11. feb 2011, 08:03
af cairnvig
nej det er jeg sgu ked af du

den smuttede.
jeg havde lidt travlt da jeg skrev det
det er er w123 230 te
men den tikker, og det er endten ventiler eller indsprøjtningsdysser.
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 11. feb 2011, 22:38
af grossmann
Følger lige med her

Jeg har en 124 300e der tikker.
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 11. feb 2011, 22:49
af CDI
cairnvig skrev:nej det er jeg sgu ked af du

den smuttede.
jeg havde lidt travlt da jeg skrev det
det er er w123 230 te
men den tikker, og det er endten ventiler eller indsprøjtningsdysser.
Tror næppe på at dine dyser kan tikke da de er en K-anlæg dvs ingen strøm til dyser
men vedvarende sprøjt.
Er der ikke en mærket på låsepladen ved/oven over lygten ang. ventilspillerum, tænding og CO?
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 11. feb 2011, 22:52
af CDI
grossmann skrev:Følger lige med her

Jeg har en 124 300e der tikker.
Dine dyser er også menakins uden strøm.
Man kan ikke justere ventilspillerum på din da den har hydrauliske-ventilløftere.
Enten er det dine løftere defekte eller knastaksel som er slidt.
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 12. feb 2011, 13:30
af grossmann
CDI skrev:grossmann skrev:Følger lige med her

Jeg har en 124 300e der tikker.
Dine dyser er også menakins uden strøm.
Man kan ikke justere ventilspillerum på din da den har hydrauliske-ventilløftere.
Enten er det dine løftere defekte eller knastaksel som er slidt.
Det var da en skam. Kan det testes på en måde?
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 12. feb 2011, 16:09
af Daimler
Hej igen!!
Ja så fandt vi ud af det var en WDB123283

med motor 102980,

den kan man ikke stille ventiler på som CDI og jeg har skrevet.
Men jeg ville afmontere ventildækslet og kontrolere knastakselen og vippearmene for slidtage, da jeg har haft en del hvor de har været slidte. Det har været fordi nogen af hullerne i oliesmørerøret har været tætte. Ta og tjek det.

Så ta og husk det med Baumusternr en anden gang, det gælder stadig de fleste, der er sgu da ellers kloge hoveder nok her på siderne men der kniber det sgu
Hilsen Daimler!!
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 12. feb 2011, 21:02
af cairnvig
hey igen
kan du ikke være sød at uddybe det lidt.
for det første, hvor finder jeg det Baumusternr???
dernest så er jeg måske ikke så kvik, men jeg er overbevist om at mine vintiler ikke er hydragliske, da de er forsynet med justeringsskruer.
dog skal det her tilfjes at jeg er uddandet pladesmed og IKKe mekanikker.
men vær sød at uddybe det lidt for mig, og gør mig lidt klogere.
nb. hvad med afstanden på tændrør?
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 12. feb 2011, 21:06
af cairnvig
jeg skulle måske lige tilføje at den tikker helt afsindigt, og at det ændrer sig når jeg stiller på dem.
men det bliver bare ikke bedre.
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 13. feb 2011, 00:46
af SLKkompressor
Baumunsternr = Chassisnr = Stelnr = køretøjs-ID-nr = 17 ciffer identifikationskode som bilen er døbt inden den forlader MB fabrikken. Jeg har en MB: WDB211056 1A 814502. Nummeret står i bilens registreringsattest og på bilens mærkeplade. Lidt ældre MBer har mærkepladen i motorrummet. Andre lige under forkant af højre forsæde og andre igen på B søjlen i højre side. Det er det første en synsmand kigger efter når han begynder at syne en bil. Koden er vigtig for at kunne bestille den helt rigtige reservedel til din bil. Og den er også vigtig når men skal fejlsøge og finde data på en bil. Hvis man skal fejlsøge på en bil som har fået anden motor er motornr. selfølgeligt vigtigt. Som i dit tilfælde hvor der tvivl om der er mekaniske eller hydragligsk aktiverede ventiler.
TIL ALLE: Følg Daimlers opfordring og lad os få hele bilens STELNR.
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 13. feb 2011, 11:46
af CDI
Daimler skrev:Hej igen!!
Ja så fandt vi ud af det var en WDB123283

med motor 102980,

den kan man ikke stille ventiler på som CDI og jeg har skrevet.
Men jeg ville afmontere ventildækslet og kontrolere knastakselen og vippearmene for slidtage, da jeg har haft en del hvor de har været slidte. Det har været fordi nogen af hullerne i oliesmørerøret har været tætte. Ta og tjek det.

Så ta og husk det med Baumusternr en anden gang, det gælder stadig de fleste, der er sgu da ellers kloge hoveder nok her på siderne men der kniber det sgu
Hilsen Daimler!!
123'er og 190'er til ca. '84-'85 (dem ned viskertrækket uden "skildpadden") og 102 motoren (4cyl.benzin) kan/skal man justere ventiler.
124'eren kom ved '85 og 102 motoren derefter fik hydrauliskeløftere.
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 17. feb 2011, 15:16
af Daimler
Hej igen!!
Ja det er sgu rigtig, man kan justere ventilerne, de motorer har jeg godt nok ikke set før

Men nu har jeg fundet ud af målene på indstilling af ventilerne
Motoren skal være kold!
Indsugnings Ventil spillerum 0,15mm.
Udstødnings Ventil spillerum 0,30mm.
Mål mellem knas og vippearm
God fornøjelse
Hilsen Daimler!
Re: justering af ventiler på 230 TE
: 18. feb 2011, 12:48
af cairnvig
HEY HEY
tak skal du ha'

men foklar mig lige hvor du har olysningerne fra og hvorfor den skal være kold?!
jeg skriver lige når jeg er færdig, så kan du høre hvordan det gik

Re: justering af ventiler på 230 TE
: 19. feb 2011, 16:44
af Daimler
cairnvig skrev:HEY HEY
tak skal du ha'

men foklar mig lige hvor du har olysningerne fra og hvorfor den skal være kold?!
jeg skriver lige når jeg er færdig, så kan du høre hvordan det gik

Hej cairnvig!!
Hvor jeg har det fra? det var lidt bøvlet, men via mine forbindelser fandt jeg endelig ud af det
Når motoren er kold er tolerancerne lidt større et par hundrededele det er nok derfor, så ventilerne ikke bliver for stramme
Men hvis du skal bruge mere information om bilen så kan du jo sende en besked
Hilsen Daimler!!