Goddag,
Jeg har haft en periodisk fejl, håber jeg! På min w210 220cdi år 2000.
Hvis motor var kold eller helt varm kunne den fint starte.
Hvis motor var helt kold og jeg kørte en kort tur 3 km. For at handle i supermarked kunne det ske den ikke ville starte når jeg skulle hjem igen (ca 10 min). Så kunne der gå fra 5 minutter til flere timer før den kunne starte igen.
Jeg kunne selvfølgelig have valgt at gå eller cykle.
Derfor kontrollerede jeg hvad der anbefales på denne side:
http://jb-service.blogspot.dk/2012/12/m ... -1999.html
Til sidst var det kun at skifte krumtapsensoren.
Jeg så lidt på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=2cYAVn639Pg og det ser jo meget tilforladeligt ud.
Derfor fjernede jeg skrue som holder sensor og prøvede at få sensor op med en skruetrækker – efterfølgende med forskellige udarbejdede aftrækkere men til sidst besluttede jeg at demonterer indsugnings manifold og EGR udstødnings rør for at få bedre plads.
Nu kunne jeg trække i krumptapsensoren, den kunne bare ikke holde, så nu sad der et stykke 15mm plastik sensor i et rustent hul.
Først prøvede jeg at bore men der sad en lille magnet der ikke lige er sådan at bore i. Derfor varmede jeg den op til plastik var blødt og magnet stang kunne trækkes op, så borede jeg lidt mere, nu kom en masse kobbertråd op, borede lidt mere ramte igen en lille magnet stang som kom ud ved at varme den op.
Nu var jeg heldig, jeg kunne med en ”fjeder krog” trække resten af krumtapsensor op i stykke.
En tanke om, motor og gearkasse skulle skrues fra hinanden, havde strejfet mig uden jeg gik dybere ind i den (panik).
Jeg kunne se der i bund af krumtapsensorhul er en firkantet åbning hvor sensor spids føler igennem. Dette for mig til at tænke på, hvis motor og gearkasse er skruet fra hinanden, er der ikke meget plads til at trykke sensor op, på grund af den lille åbning.
Efterfølgende burde jeg havde kørt en rival i hul men valgte at anvende et 15mm bor med fedt på som smuler kunne side fast i.
Nu blev den ny krumtapsensor, EGR rør og manifold monteret.
Kølervæske hældt på igen og akkumolator tilsluttet, motor startede og har kørt uden problemer indtil videre.