Spontant oliespild og manglende gear??

Alt vedrørende teknik
Besvar
W210.217
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24. nov 2010, 21:33

Spontant oliespild og manglende gear??

Indlæg af W210.217 »

Nå men jeg har jo haft lidt udfordringer med at holde en normal drifttemperatur på min E290 fra 1996. (for de teknikinteresserede er det en W210.217 stationcar med automatgear)

Så i dag kørte jeg på motorvejen og ville se om højere belastning ville hæve temperaturen. Det gik gevaldigt og efterhånden kom temperaturen op på 90 grader. Så tænker jeg at det måske er termostaten der hænger lidt, selvom den er skiftet for 2 måneder siden? En ny termostat kan måske også være defekt, eller værkstedet har ved en fejl monteret en med forkert åbningstemperatur?

Da jeg derefter kører på motortrafikvej og vil overhale en bil, mens vi kører op ad bakke, så gearer bilen ned som den plejer og jeg er ved at overhale, lige efter begynder den at skifte underligt op og ned og i korte perioder er der ingen trækkraft?

Jeg ser i sidespejlet og en svag hvid røg er bag bilen.. Pokkers tænker jeg og holder ind til siden. Sunder mig lidt, og sætter den i D, den kører ikke frem?? Der er ingen lamper eller indikatorer der lyser i instrumentbordet.

Jeg åbner motorhjelmen og kan se at der er oliespild i forreste højre side af motorrummet op ad siderne på luftfilterkassen og rundt omkring. Der ligger en mindre oliepøl under bilen. Jeg lugter til det og finder ud af at det er motorolie??

Så nu er den på vej til doktoren i Hvalsø, så kommer dommen på mandag.

Til mit store held kommer en yderst venlig mercedesejer næsten lige efter det er sket og han tilbyder mig et lift hjem :D tusind tak.

Vi snakker om hvad der mon er sket og han har altid kørt mercedes og skruer lidt selv. Han trøster mig med at det måske bare er en slange der er hoppet af og den hvide røg er olien der har dryppet ned på udstødningen... Jeg håber at han har ret.

Før denne hændelse har der ikke været nogen tegn overhovedet på manglende kompression, startvanskeligheder, unormal røg, manglende vand eller lignende.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Spontant oliespild og manglende gear??

Indlæg af BWJ »

Det lyder som om det er din oliekøler der er død, sidder i højre side af køler.
Hvis den taber olie her, mister du alt der trækkraft, da olie render ud af gearkassen.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Spontant oliespild og manglende gear??

Indlæg af BWJ »

Og problemet var :?: :?: :?:
ZOOM ZOOM.
W210.217
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24. nov 2010, 21:33

Re: Spontant oliespild og manglende gear??

Indlæg af W210.217 »

Nu har jeg hentet den fra mekanikeren.

Det var en studs på oliekøleren der var sprunget læk og derved var lidt af olien løbet ud i motorrummet og ned på udstødningen.

Heldigvis nåede jeg at holde hurtigt ind til siden og slukke motoren.

Nu kører den fint igen, og jeg overvejer at sætte den til salg.
Besvar