Støj fra h/forhjulsleje eller kardan?

Alt vedrørende teknik
Besvar
schrøder
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. jun 2010, 09:03

Støj fra h/forhjulsleje eller kardan?

Indlæg af schrøder »

Hej
Jeg har fået et problem med min W210.206 med automatgear fra 1998. Den har kørt 710.000 km. I vinter har den støjet/"sunget" meget fra h.forhjul og jeg troede, det var pga vinterdæk. Nu har jeg skifet til sommerdæk, og støjen er der stadig.
Jeg mener den kommer fra forhjulet, men den kan også komme fra kardanen. Ved forsøg med slingrekørsel ændrer lydbilledet sig ikke, og hvis jeg lader bilen løbe i position N ændrer lyden sig heller ikke. Den stiger og falder med hastigheden.
Der er ikke slør i forhjulslejet.
Er der nogen som kan give et bud på, hvad der er galt- Vil et olieskift på geakassen evt. hjælpe, hvis det er kardanen, det er galt med?
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: Støj fra h/forhjulsleje eller kardan?

Indlæg af bonodk »

Hvis det er kardanet vil lyden nærmere komme bagfra og vil buldre. jeg har nemlig det problem på min og har lige købt motorophæng, gearkasse ophæng og kardan mellemleje samt det gummi der sidder med der, så sku det problem være væk.

Gearkassen kan godt synge hvis olien ikke er blevet skiftet i lang tid, men det plejer man kun høre noget til i 1. og 2. gear.

Det var tidligt du har skiftet dæk hehe
schrøder
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. jun 2010, 09:03

Re: Støj fra h/forhjulsleje eller kardan?

Indlæg af schrøder »

Tak for svaret. Der er ikke buldren og lyden synes ikke at komme bagfra. Enig i at det ville være naturligt. Olien på gearkassen er aldrig skiftet-har kørt ca. 455000 km. uden mislyde (før nu måske.)
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: Støj fra h/forhjulsleje eller kardan?

Indlæg af bonodk »

hehe okay så ville jeg skifte olien selvom det muigvis ikke er problemet. Min buldren kommer bagfra lidt ligesom man har åbnet et vindue deromme.
Holmegaard
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. okt 2009, 20:19
Geografisk sted: Bornholm

Re: Støj fra h/forhjulsleje eller kardan?

Indlæg af Holmegaard »

Hej.

Den nemmeste måde at chekke det på er at løfte et forhjul på af gangen. Derefter drejer man det hjul der hænger frit i luften, så hurtigt man kan med hånden.
Hvis lejet er dårligt plejer man tydeligt at kunne hører det. Det giver en rumlende lyd
PS: der skal tages godt ved hjulet så det får lidt fart på... :lol:

Hilsen Holmegaard
Deol
Indlæg: 7
Tilmeldt: 9. okt 2013, 16:09

Re: Støj fra h/forhjulsleje eller kardan?

Indlæg af Deol »

Hej

Fik du løst dit problem ?

Jeg har samme symptomer på min W210 fra 99 der er skiftet olie på aut.gearkassen
og der er skiftet for og baghjuls lejer i højre side.
min støj er ikke helt til at bestemme hvor den kommer fra jeg syntes del larmer ens i hele bilen.

Hilsen Dennis
trolle
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. mar 2012, 10:40

Re: Støj fra h/forhjulsleje eller kardan?

Indlæg af trolle »

Hej ved godt det er en gammel tråd men fandt man ud af hvad problemet var. Har selv en W210 E300td fra 1999 530k der har de samme problemer vh. Trolle
Besvar