Bærekugle 'pind' sidder fast (w210)

Alt vedrørende teknik
Besvar
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Bærekugle 'pind' sidder fast (w210)

Indlæg af mercelsker »

Hej,

Ved udskiftning af bærekugle sidder den lille 'pind' fast i det som på engelsk hedder "steering knuckle" (altså hele det stykke metal som breseskive og hjul sidder i) (hvad hedder det på Dansk?). Dvs. den lille pind er separeret fra bærekuglen og sidder fast i den anden del.
Den sidder som svejset fast og vil absolut ikke rykke sig. :evil: Læste om en der varmede det op med en propan-brænder, er der nogle der kan verificere at det er en god ide? hvad skal man passe på? (ud over at brænde sig! :mrgreen: ) Jeg går ud fra at man varmer det omkringliggende metal op så det udvider sig og så hiver man pinden ud med en tang.
Nogle andre ideer?

Her er et billede fra nettet af en tilsvarende bærekugle. Man kan se pinden i højre side, det er så den pind der nu har sluppet bærekuglen og sidder fast i 'steering knuckle'.

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... 29,r:3,s:0

Mvh.
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: Bærekugle 'pind' sidder fast (w210)

Indlæg af Daimler »

Mojn!

Ja lad den sidde og ta styrepinden ud af den nye bærekugle, og puds den gamle med smergelærred :idea:

Hilsen Daimler!
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: Bærekugle 'pind' sidder fast (w210)

Indlæg af mercelsker »

Jeg kan ikke lade styrepinden sidde, for nu er den knækket helt af :evil:
Har så prøvet at bore den ud men det er umuligt at komme til så man ender med at bore skævt, og desuden sidder resterne fuldstændigt som svejset fast.
Så nu må jeg nærmest have det hele afmonteret, men det er vist en størrer opgave :( :(

Er der nogen der ved hvad den 'steering knuckle' hedder på dansk, hvis jeg skal ud og finde en bytter?

mvh.
Jens Stæhr
Indlæg: 62
Tilmeldt: 19. sep 2010, 18:22

Re: Bærekugle 'pind' sidder fast (w210)

Indlæg af Jens Stæhr »

Er det ik bare et knokkel led?
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: Bærekugle 'pind' sidder fast (w210)

Indlæg af Daimler »

mercelsker skrev:Jeg kan ikke lade styrepinden sidde, for nu er den knækket helt af :evil:
Har så prøvet at bore den ud men det er umuligt at komme til så man ender med at bore skævt, og desuden sidder resterne fuldstændigt som svejset fast.
Så nu må jeg nærmest have det hele afmonteret, men det er vist en størrer opgave :( :(

Er der nogen der ved hvad den 'steering knuckle' hedder på dansk, hvis jeg skal ud og finde en bytter?

mvh.
Mojn!

Det er en styrespindel oversat til Dansk :wink:

Hilsen Daimler!
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: Bærekugle 'pind' sidder fast (w210)

Indlæg af mercelsker »

Hej Daimler,

Tak for det. Jeg har nu købt en ny (brugt) styrespindel hos Gørløse auto (ca. 1000 kr), da den anden simpelthen er for ødelagt af min boren :shock: :shock:

Ved installationen af den er det næste problem så bare at når jeg spænder på kugleleddet i øverste bærearm så roterer det med rundt :( Der er ikke mulighed for at indsætte en unbraco nøgle som i den nederste bærekugle. øv. Hvad gør man så? Det er da et latterligt design, er noget fortørnet over Mercedes-benz her (både mht. til den styrepind der sad fast og så sådan noget her, f.eks. hvorfor går hullet til styrepinden ikke helt igennem så man kan banke den ud bagfra?).

I øvrigt da jeg skulle skifte den spindel så sidder der en holder til bremseslangen og abs-sensor ledning, som også skal skrues af. Den har 2 stks torx-skruer. Nå, ud og købe et torx sæt (sådan et med nogle L-formede 'skruetrækkere'), og ej heller det billigste (chrome vanadium). Jeg kunne godt få den af den gamle, men på den nye spindel lagde jeg ud med at dels knække en tand af min nye torx skruetrækker og dels ødelægge kærven i torx-skruen. :evil: :evil: :evil: Så jeg endte med at lade den sidde og så skære hul i holderen til bremseslangen så jeg kunne få den ind i holderen (svært at beskrive men man ved hvad jeg mener når man ser det). Er der nogen her der kan forklare hvorfor hulen Mercedes-benz har valg at bruge torx her? hvad er der nu galt med en bolt?


Mvh.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Bærekugle 'pind' sidder fast (w210)

Indlæg af CDI »

Jae.... der er en grund til at en mekaniker-uddanelse tager små 4år :idea:
Besvar