aftagning af styrekugle (w210)

Alt vedrørende teknik
Besvar
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

aftagning af styrekugle (w210)

Indlæg af mercelsker »

Hej,

Så sidder jeg fast igen :mrgreen: eller rettere min styrekugle gør,..

Er der nogen der ved (med 100% sikkerhed) hvilken vej låsebolten på styrekuglen skal drejes for at låse op? dvs. den bolt der sidder på styrestangen for at låse styrekuglen fast på styrestangen.

Hvis man sidder og kigger på højre forhjul, og placerer en fastnøgle på låsebolten så nøglehåndtaget peger med venstre (altså bagud), skal nøglen så drejes opad for at åbne?
(jeg bruger i øvrigt en anden mindre fastnøgle for at holde igen på styrestangen længere inde)

Den sidder simpelthen så fast at jeg faktisk er bange for at vride styrestangen i stykker! så jeg vil lige være *helt* sikker på at den ikke har omvendt snoning.

Såeh, hvilken vej?

Mvh.
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: aftagning af styrekugle (w210)

Indlæg af Daimler »

Ja mojn!

Der er almindelig højregevind på sporstangen / styrekugle. Det er ikke det store problem, at løsne møtrikken. Tag to hamre og slå på møtrikken alle 6 sider du holder selffølgelig imod med den ene hammer medens du slår. Rens gevindnet med en stålbørste og gi den lidt olie eller rustløser inden du begynder. Har du fået styrekuglen Af spinlen :?: Du skulle have renset den øverste bærekugles gevind inden du begyndte at løsne den, slå også lidt på møtrikken og pres den godt ned i spindlen og skru den af :wink:

Men et kursus i at skrue på biler havde nok hjulpet :wink: Ja undskyld det tar ikke mange minutter for en Prof, at skifte den nederste bærekugle uanset om stiften blir siddende i Spindlen :!: Men det er ok spørg bare løs :wink:

Hilsen Daimler!
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: aftagning af styrekugle (w210)

Indlæg af mercelsker »

Hej Daimler,

Tak for tippet med de to hamre, det må jeg prøve i morgen. Kursus er for tøsedrenge.. det her er learning by doing :lol: :lol:

Jeg har dog fået styrekuglen af spindlen :shock: , men mangler som sagt den anden ende. Den øverste bærekugle, ak ja, det var ikek så svært at få møtrikken af, men det var da den skulle på igen at den bare drejede rundt. Jeg havde skam renset så meget som muligt, gevindet så godt ud men der må have været noget galt med det et sted. Endte med at måtte save en kærv for enden af bolten (bærekuglen) så jeg kunne holde igen med en flad skruetrækker (ligesom man kan med f.eks. nederste bærekugle med en unbraco nøgle), det gik lige. Måske ville en mekanikker grine, men nu sidder den der! :P

Problemet med stiften var at den knækkede af fordi den sad så godt fast... og derefter blev det kompliceret. Men jeg skal da klart medgive at en god mekaniker sikkert havde gjort et eller andet for at undgå at den knækkede. Jeg har dog ikke alt specialværktøj osv. så det er ikke altid så nemt. I bagklogskabens ulidelige lys skulle jeg nok have prøvet med en lille rørtang og en hammer, men havde ikke lige en rørtang... :oops:

Nå men jeg håber den går i morgen! Bagefter er der den anden side... (styrekugle+bærekugle) :shock: :shock: .. men nu har jeg snart erfaringen. Tak for hjælpen.

Mvh.
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: aftagning af styrekugle (w210)

Indlæg af mercelsker »

Hej Diamler,

Nu har jeg skiftet spindlen, og skal lige høre om du (eller andre) ved noget om hvor vigtigt det er at måle efter hvor stramt man strammer den her møtrik i lejet. Jeg har ikke lige de rigtige ord for tingene, men når man tager den her 'cap' af lejet (der hvor der sidder en masse fedt) så sidder der en 'sjov' 'møtrik' der kan låses fast med en unbraco-skrue. Ifølge min dejlige bog (Mercedes bog, ikke haynes) skal jeg så måle efter med en måler der kan måle afstanden man har strammet den til. Men nu har jeg jo ikke lige sådan en måler. Så spørgsmålet er: er det fuldstændig kritisk vigtigt at få det målt rigtigt? eller kan jeg stramme den til så jeg stadig kan bevæge den bagvedliggende lille skive lidt og så er det godt nok? kan jeg evt. liste over til Mercedes-benz ( 10 km ) når jeg alligevel skal have lavet 4hjuls-udmåling og bede dem lige checke det også? eller kan jeg slet ikke køre nogen steder uden at købe/låne en måler og måle det?

Håber du eller andre kan give et fingerpraj om det, da jeg er lidt nervøs for at ødelægge noget her. 8)

Mvh.
Daimler
Indlæg: 202
Tilmeldt: 11. jun 2009, 17:32
Geografisk sted: Haderslev

Re: aftagning af styrekugle (w210)

Indlæg af Daimler »

Mojn igen!

Der skal ikke bruges noget specialværktøj for, at justere forhjulslejer. Men kun fingerspitssengefülh :!: Tag feks. en vandpumpetangog spænd forsigtig lejet, løsn igen og spænd igen ganske let til du mærker modstand drej og se om hjulet løber let rundt og der ikke er slør i lejerne husk og spænd unbrakoskruen :wink:

Hilsen Daimler
Besvar