Ombygning af motor (marinisering)

Alt vedrørende teknik
Besvar
Henrik Markussen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. jan 2011, 22:28
Geografisk sted: Egernsund, DK
Kontakt:

Ombygning af motor (marinisering)

Indlæg af Henrik Markussen »

Hej

Jeg går og pusler med en ide og vil da lige høre jeres mening om projektet.

Jeg tænker på at bygge mig en motorbåd, som denne: https://www.boatdesigns.com/18-or-19-Bi ... ducts/784/

Det store "problem" er dog motoren - Der skal en rimelig kraftig sag til og skal den købes af ny, så kommer jeg ikke til at sejle i mange år !

Derfor har jeg tænkt på at ombygge en Mercedes motor så den kan bruges. F.eks. en moter fra en w210 E320 CDI, den har god kraft og går stabilt.
Opgaven er bare lige at få den bygget om så den kan komme af med varmen og ikke futter båden af ? (Marinisering, ferskvandskøling)

Er der nogen der har en mening om dette, eller er det et håbløst projekt ?

(Motoren kan jeg få rimelig billig i Tyskland)

Med venlig hilsen
Henrik Markussen
Moonraker36
Indlæg: 40
Tilmeldt: 29. jan 2011, 18:26

Re: Ombygning af motor (marinisering)

Indlæg af Moonraker36 »

Nu er der jo intet der er umuligt... Meen det er en stor -og ikke minds dyr omgang du der har tanker om...

Hvis du skal gøre det rigtigt, skal du have fat i et vandkølet udstødningsmanifold, en saltvandskølet intercooler, saltvandskølet oliekøler til gear og måske også til motoren, en søvandspumpe med tilstrækkelig kapicitet, et løst koblingshus med mellemplade til den type gear du vælger, derud over en masse arbejde med at få lavet ledningsnet mv. så det passer i en båd...

Det kræver en hvis mængde af mekanisk snilde, at få sådan et projekt til at lykkes... Men spændende hvis du lykkes :D

Vh. Jan
Henrik Markussen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. jan 2011, 22:28
Geografisk sted: Egernsund, DK
Kontakt:

Re: Ombygning af motor (marinisering)

Indlæg af Henrik Markussen »

Jo jo, det lyder ikke som det nemmeste.

Kunne man forestille sig at der var en motor der ville være bedre egnet ?
Moonraker36
Indlæg: 40
Tilmeldt: 29. jan 2011, 18:26

Re: Ombygning af motor (marinisering)

Indlæg af Moonraker36 »

Det nemmeste, og sikkert også det billigste er nok at marinisere en Amerikaner V8 diesel, alternativt kan du finde en Cummins longblok eller måske finde en brugt Volvo TAMD 41 eller lign.
Moonraker36
Indlæg: 40
Tilmeldt: 29. jan 2011, 18:26

Re: Ombygning af motor (marinisering)

Indlæg af Moonraker36 »

Her lige et link til et firma der er stærke i Marine diesel..

www.tadiesels.com


Vh. Jan
Besvar