Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Alt vedrørende teknik
Besvar
MBC280
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. maj 2011, 14:35

Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af MBC280 »

Har lige købt en Mercedes C280 fra ´96, den starter og kører umiddelbart fint, men i går kunne jeg lige pludselig ikke dreje nøglen i tændingslåsen?

Er der nogen der har oplevet noget lign? eller måske har en løsning på hvad der kan være galt?

Det er ikke noget med den ikke starter, kan bare ikke dreje nøglen så meget som en millimeter. Bilen er parkeret med forhjulene lige, og rattet eller ratlåsen sidder ikke umiddelbart i spænd hvilket var min første mistanke til problemet. Der er startspære + alarm i bilen (ikke mercedes udstyr), og da jeg købte bilen sagde forhandleren at, hvis den ikke ville starte, skulle jeg gå ud af bilen, slå alarmen til og vente lidt, slå alarmen fra igen og starte bilen. Dette er sket et par gange, men når det sker kan man dreje nøglen rundt uden problemer hvor den bare ikke slår tændingen til eller forsøger at starte bilen. Når jeg har fulgt forhandlerens anvisninger virkede det fint og bilen startede helt uden problemer.. Men, igen - nu kan jeg slet ikke dreje nøglen, hvilket også må fjerne mistanken til at det er startspæren?

Har brugt et par gode timer nu, i forsøget og håbet på at den næste gang ville dreje nøglen. Det er bare ikke sket endnu...
Hvis det hjælper nogen, har jeg vedhæftet et billede af nøglen.

Er der nogen der kan hjælpe?

mvh
Martin
Vedhæftede filer
MBC280 Nøgle
MBC280 Nøgle
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af Velo »

Jeg har en Vito fra samme periode.
Til den har jeg fået lavet en ekstra nøgle så jeg kan komme i dørerne. Den er 100% magen til og går fint i låsen. MEN
Den kan heller ikke drejes i tændingslåsen. Men de almindelige chip nøgler kan godt. Ergo tror jeg at det netop er din startspærre der driller dig.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af CDI »

Den mekaniske låsecylinder er så slidt at den ikke kan frigive stifterne når men stikker nøglen ind.
Man skal bare på værksted med det samme når den skal lirkes første og anden gang så kan man nøjes kun med en ny låsecylinder og dette er kun muligt hvis nøgle står i stilling 1.

Men nu hvor den er gået i baglås skal man:
Af med rattet.
Af med kombiuret.
Af med afdækning under rattet.
Løsne spændebåndet som sidder til ratlås.
Også slibe en stift af så man kan trække ratlåsen ud.

Så hedder det en ny ratlås+bundstykke+låsecylinder+små ting.
Brugeravatar
Carsten Hansen
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. feb 2010, 08:28
Geografisk sted: Valsted, 9240 Nibe
Kontakt:

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af Carsten Hansen »

C220 CDI fra 1999
Jeg ved ikke om problemet kan være det samme.
Jeg satte den elektroniske nøgle i og startspærren slog fra, men nøglen kunne ikke drejes en millimeter.
Mercedes foreslog både udskiftning af tændingslås og nøgle + omkodning og det koster en jetjager.
Jeg fik min mekanikker (35 år med mercedes biler) han lavede en fejltest der fortalte der var for lidt strøm
til tændingsmodulet, det sidder vist nok i venstre side i motorrummet med èt relæ og 3. sikringer.
Det var "bare" en 10 am. sikring der var sprunget, -udskiftning og bilen kunne starte igen. Regning under 500,- :D
:arrow: Godt jeg ikke fik den lavet ved Mercedes
MVH. Carsten
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af CDI »

Carsten Hansen skrev:C220 CDI fra 1999
Jeg ved ikke om problemet kan være det samme.
Jeg satte den elektroniske nøgle i og startspærren slog fra, men nøglen kunne ikke drejes en millimeter.
Mercedes foreslog både udskiftning af tændingslås og nøgle + omkodning og det koster en jetjager.
Jeg fik min mekanikker (35 år med mercedes biler) han lavede en fejltest der fortalte der var for lidt strøm
til tændingsmodulet, det sidder vist nok i venstre side i motorrummet med èt relæ og 3. sikringer.
Det var "bare" en 10 am. sikring der var sprunget, -udskiftning og bilen kunne starte igen. Regning under 500,- :D
:arrow: Godt jeg ikke fik den lavet ved Mercedes
MVH. Carsten
Du har en elektronisks nøgle FBS3.
Denne er en god gammeldags mekanisk nøgle.
JR
Indlæg: 89
Tilmeldt: 24. mar 2009, 08:28
Geografisk sted: ÅRHUS

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af JR »

Hej

Hvis det er et mekanisk problem, kan en gang WD40 spray nogle gange gøre underværker, det koster kun 1 min. arbejde!
MBC280
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. maj 2011, 14:35

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af MBC280 »

Tak for alle jeres indlæg, hvilket giver mig et par spørgsmål til.

Har lige været på tanken og hente en WD40, det har umiddelbart ikke hjulpet ...

Har hørt det kan hjælpe med en ny nøgle, men skal så afsted til en MB forhandler med pas, reg attest, 1.400,00 + moms og vente én uge på at nøglen kommer.
Men det mener jeg er spild af ventetid og penge hvis det ikke løser problemet, MB kan ikke sige andet end at det måske løser problemet.
Og har jeg ret, hvis man er ude i dit svar "CDI" med en ny ratlås+bundstykke+låsecylinder+små ting, så er den eventuelt nye nøgle man lige har bestilt ubrugelig?

Har i øvrigt lagt mærke til at hvis man holder den på en helt bestemt måde i tændingslåsenlåsen, drejer den faktisk én millimeter og giver et lille klik som om den mister grebet/modtand på nogen inde i låsen.

Er der nogen der ved hvad der løber op i økonomisk med CDI´s svar?:
Men nu hvor den er gået i baglås skal man:
Af med rattet.
Af med kombiuret.
Af med afdækning under rattet.
Løsne spændebåndet som sidder til ratlås.
Også slibe en stift af så man kan trække ratlåsen ud.
Så hedder det en ny ratlås+bundstykke+låsecylinder+små ting.


Kan godt leve med at der måske går noget i stykker for en kort tid ved at få det løst, så man kan køre.
Om ratlåsen fungerer eller ej er egentlig underordnet, så kan man gøre noget nu og her for at løse det selv så nøglen kan drejes og bilen startes?


Mvh
Martin
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af CDI »

Nægter at tro på at din nøgle koster 1400+moms da det er prisen på en elektronisk nøgle!!!
Men uanset hvad, så skal hammeren ud fra ratlåsen som beskrevet.
MBC280
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. maj 2011, 14:35

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af MBC280 »

Hej CDI

Det er hvad de oplyser hos MB også selvom det er en gammel mekanisk nøgle... og i sverige oplyser 1.800,00.
Kan man man gøre det selv? (fjerne hammeren/stiften)
Hvis du kender nogen i Kbh evt. tæt på Østerbro hvor den holder lige nu, som kan anbefales til lige at fixe det du beskriver, så må du meget gerne tippe mig om hvem der kan. :-)

Mvh
Martin
MBC280
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. maj 2011, 14:35

Re: Kan ikke dreje nøglen i tændingen på en C280 fra´96

Indlæg af MBC280 »

Nu har jeg været hos MB, det blev 300 kr. inkl. moms for den gamle mekaniske nøgle.
Men om det hjælper ved jeg ikke, og har lige talt med en autolåsesmed i rødovre, der siger der skal ny tændingslås i og det bliver 4.500 + moms + transport.

Igen dyrt, nogen alternative forslag inden jeg sender den derud?

Mvh
Martin
Besvar