Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Alt vedrørende teknik
Besvar
samakw210
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21. dec 2010, 20:15

Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af samakw210 »

Hej

jeg står til at skal af med min topstykke, på min E300td W210. vil høre om der er en som kender et sted på nettet hvor man kan finde en rep. manuel på sådan en om gang.
For det med at tage toppen af osv, det skal nok gå, men det er mere hvor mærkerne står rigtig over for hinanden, og hvor meget toppen skal spændenes med af moment,

Men hvis i kender en fremgangs måde, så er i også velkommen til at skrive det her, der er måske også andre der kan bruge det. :D

1. Hvordan ved i om knasterne står rigtig? (ved tandrem skift, plejer jeg at mærke det op, men denne her er med kæde, første gang for mig)
2. hvor meget moment spænder i toppen med og af hvor mange gange?
3. er der noget jeg skal tage højde for når det er en diesel kontra benzin?
4. hvordan sikker jeg mig at kæden bliver på krumtappen?

på forhånd tak.

Bo
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af SLS-AMG »

Det er en god opgave..

1. Krumtap på OT. Så er der en kørnerprik på hver knast, ved 2,3,eller 4 lejeoverfald kan ikke huske det. der er osse mærker i knasthjulene som skal passe
over for hinanden, set forfra.
2. Mener det er 15 nm så 35 nm også 2 gange 90 grader. det kan jeg lige slå op på mandag.
3. Næ ikke rigtig, den kan godt være lidt svær og få liv i igen, men vent med og spænde dyserørene, til der kommer diesel ud mens du tørner den.
4. Der sidder en lille pind på forkammerdækselet så kæden ikke kan falde af krumtappen....
marlo
Indlæg: 53
Tilmeldt: 6. dec 2009, 18:41

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af marlo »

Ville lige høre hvorfor toppen skal af ?

mvh. Marlo
E220d 17’ Avantgarde
samakw210
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21. dec 2010, 20:15

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af samakw210 »

SLS: tak for de gode svar. så er det bare igang....

marlo: Det er fordi den lyder som en traktor, når den bliver varm, og har været hos gørløse og de siger at den skal hvad renoveret toppen de vil havde 13-15000 + moms
det skal lige siges at den også skal have skiftet gløderørne da 2 er døde.
og grunden til toppen skal renoveres er nok fordi den er sodet/fedtet til begrund af raps. Så toppen skal en tur til en cylinderservice.

bo.
racingdog
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. maj 2011, 11:58

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af racingdog »

Bo, ud fra hvad du skriver/spørger om, så tror jeg IKKE du skal give dig i kast med at afmontere/montere toppen, hvis du ikke har en kammerat der er automekaniker som ka hjælpe dig, så få det lavet på et autoværksted du har tillid til, det ka blive rigtig dyrt for dig, hvis du laver en fatal fejl.
samakw210
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21. dec 2010, 20:15

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af samakw210 »

hej racing dog. skal lige siges jeg har lavet flere benzin motor, (har kørt rally) men det er min første diesel motor jeg skal lave, hænder sidder hvor de skal og hoved er skruet rigtig på :D (er udlært smed og læser til maskinmester ved siden af mit job.)

jeg er ikke bange for at gå igang, ville bare have gode råd fra dem der har prøvet det.
og det med at skrue en top af er der ikke mange ben i. Toppen gider jeg ikke selv at renover/plane det lader jeg fagfolk gøre.

men jo. tak for din tanke. :D

bo
"prøver man ik, lærer men ik"
racingdog
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. maj 2011, 11:58

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af racingdog »

det helt iorden, jo ikke nemt at vide hvad folk kan og ikke kan, havde tilfældet nu været at det var en som IKKE burde gå i gang med projektet, ville det jo være rart at kunne "advare" ham, så han ikke skulle gå hen og få en kæmpe efterregning, men kan høre at du har styr på det.
Så det jo bare igang :lol:
marlo
Indlæg: 53
Tilmeldt: 6. dec 2009, 18:41

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af marlo »

Okey samakw210. Jeg har en E 300 td OM606 motor 98" 525000 på tælderen, den er vel magen til din? Det ville være fedt hvis du lige gider holder os opdateret på hvordan det går og et forhåbenligt et godt slut resultat. Hvem skal renovere topstykket når du har demonteret det?

MVh Marlo
E220d 17’ Avantgarde
samakw210
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21. dec 2010, 20:15

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af samakw210 »

marlo. jeg tro også det er den samme motor. kender ikke min motor kode med den her 6 cylinder, jeg har besluttet at det nok bliver roskilde cylinder service der skal kigge på den.
ja jeg skal holde jer updatet, men jeg ved ikke lige hvornår jeg går igang. men skal nok huske fotos osv.
det skal lige siges at min har lige kørt 400000,

bo
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af SLS-AMG »

Min momenter var rigtig,
jeg glemte bare ølpausen mellem de 2 gange 90 grader (10 min) :wink:
samakw210
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21. dec 2010, 20:15

Re: Toppen skal af.. søger rep.manuel, eller råd

Indlæg af samakw210 »

SLS: super vil huske det når jeg skal bruge det.

Men jeg fik løst problemet med min kære bil,.

Den kørte dårligt når den blev varm, motoren tildet, og lød som en traktor tog ikke rigtig i mod gassen, den var bare dum. :evil:
Så her efter arbejdet besluttet jeg min for at skilde min bil ad, så kl. 15,30 gik jeg igang med at tage indsugningen af motoren, og inden det kørte jeg lige motoren varm,
for gløderør skulle jo også af.

Jeg gik igang med at pille gløderør af, og det gik med næsten med dem alle undtagen en som knækket sidst jeg prøvet, selv med en orne-pik fikjeg den ikke ud, men hvad søren der var jo 5 andre den kunne starte på(bliver pillet ud når en dag toppen skal af), en ting var sikker jeg fik lidt sved på panden, var jo lidt bang for at knække fler.

Derefter fik jeg pillet alt raps ombyg af, som sagt bilen har jo kørt på raps de sidste 45000 km. Bilen fik også et nyt brændstoffilter, og nogen nye slanger til brændstofpumpen.

så kom jeg til det jeg mener har lavet balladen, EGR Ventilen.... i indsugningen var blindet af, jeg fik blinden af, gik så jeg igang med at samle bilen.

3.5 timer senere startet jeg bilen og kørte så hjem ad. Motoren blev varm og bilen tildet ik, og motoren lyder ikke mere som en traktor, den har igen den fine mercedes motorgang.
Så toppen skulle ikke af i denne om gang, mon ik den kan klare 200000 inden den skal af :P

Som sagt så var jeg jo hos gørløse autoimport, og de sagde at toppen skulle en tur forbi en cylinder service, og de skulle have 13-15000 + moms for at lave min bil.
3.5 times hygge med bilen og jeg har sparet 14750,- + moms (250,- for et brændstoffilter+2 slanger til b-pumpen), så tro ikke blind på de kloge værksteder.
(turen til gørløse kostet mig 1500,- )

Bo
Besvar