Der findes åbenbart to typer mekaniker :
Dem der altid skifter gearkasseolier og dem der aldrig kunne drømme om at gøre det.
Jeg har mødt begge slags og de havde overbevisende grunde til at gøre det/lade være.
Men automatgearkasser SKAL have skiftet olie uanset hvem der måtte sige nej, fordi :
Dine bremsebånd/plader i gearkassen er drunket i olien og bliver slidt, lidt ligesom våde bremser/kobling.
De partikler kan ikke udskilles af olien via filter og bliver ved med at akkumulere op.
Klogere mennesker end jeg anbefaler at olien+filter+bundpakning bliver skiftet senest hver 50000 Km hvor
de fleste serviceværksteder vil skifte hver 60000 km. Det der er i konverteren skal også tappes af.
Der er stor forskel på ATF oiler og du kan ikke hælde almindelig "ATF III" på en elektronisk mercedes
gearkasse da den ikke overholder smøregenskaberne til de gearkasser. Muligvis pgr. af temperatur eller mekanisk belastning, jeg ved det ikke. Ihvertfald er det 100% sikkert : Lad være !
Køb den rigtige igennem Mercedes eller Gørløse. Jeg bruger dog selv "TEXACO Heavy Duty ATF" som kan anvendes til min 5g automatgearkasse i en W202. Det er en 722.612 gearkasse jeg har.
Den olie er ikke type godkendt officielt men jeg ved fra "insider" hos olie-folk at det åbenbart skyldes Texaco ikke ville betale for test og godkendelsen. Dog må denne olie ikke bruges på 6 trins gearkasser, der skal du have den absolut rigtige olie hos MB.
Vær hermed advaret om at der er en helt speciel procedure for at påfylde igen, hvis man bare fylder det hele på af een gg. er mekaniske skader næsten sikker. Husk at der SKAL være en magnet i dit bundkar ved aftapningshullet!
Beklager det lange svar men jeg har haft lange diskussioner med en ellers knalddygtig mekaniker jeg kender om dette her og vi kan bare ikke blive 100% enige, så det er noget jeg har læst meget op på