Side 1 af 1

kontrol af gearkasseolie

: 12. jun 2011, 22:08
af racingdog
W210 5 trins automatic
hvordan kontrolleres oliestanden på gearkassen, den skal vel være driftvarm, og stå i P., eller hva??

Re: kontrol af gearkasseolie

: 12. jun 2011, 22:21
af CDI
Gearolie 80grader varm (ikke kølevæske temp!)
P eller N.
Special oliepind.

Re: kontrol af gearkasseolie

: 12. jun 2011, 22:22
af racingdog
super, tak for det

Re: kontrol af gearkasseolie

: 13. jun 2011, 07:30
af Jens Stæhr
Du ved godt hvor røret er ik? Det sidder til venstre for motoren når du står foran, helt bagerst op mod forruden, der sidder en prop du tager af og så er der et rør der går ned til gearkassen. Der stikker du den specielle måle pind ned og der er en skala både til kold og varm. Hvid du lige har kørt 20km. i bilen så er den varm og hvid den har holdt stille i 3 timer så er den kold.

Det er ingen skade til at skifte olie og filter på sådan en gearkasse, og filter og pakning er ikke ret dyrt og kommer i samme kasse. Olien koster hurtig 80-100 kr. pr. liter og der går vist 4,2 liter mener jeg. Jeg tror det er det der hedder ATF olie.

Mvh. Jens

Re: kontrol af gearkasseolie

: 13. jun 2011, 12:27
af SLKkompressor
Jo det kan skade at skifte olie hvis man bruger en forkert olie. Overordnet er der to typer aut. gearkasser: Mekanisk aut. gear stort set alle før 1995 og elektronisk gearkasser stort set alle efter 1997. Disse 2 typer gear skal have hver sin type AFT-olie som ikke må blandes. Noralt kan man kun skifte godt halvdelen af olien i et aut gear system ca. 4,2l. Påfyld kun olie som passer til din bils gearkasse.

Re: kontrol af gearkasseolie

: 15. jun 2011, 19:04
af racingdog
tak for jeres info, den er brugbar.
vedr. olieskift i gearkasserne, så har jeg både hørt og læst, at gearkassen rent faktisk godt kan begynde at volde nogle problemer, med oks. dårligere / hårdere overgang fra gear til gear, hvorfor, ja det ved jeg ikke, måske der er nogen der har en fornuftig forklaring på dette !!!

Re: kontrol af gearkasseolie

: 4. jul 2011, 22:28
af MB cruizer
Der findes åbenbart to typer mekaniker :
Dem der altid skifter gearkasseolier og dem der aldrig kunne drømme om at gøre det.

Jeg har mødt begge slags og de havde overbevisende grunde til at gøre det/lade være.

Men automatgearkasser SKAL have skiftet olie uanset hvem der måtte sige nej, fordi :
Dine bremsebånd/plader i gearkassen er drunket i olien og bliver slidt, lidt ligesom våde bremser/kobling.
De partikler kan ikke udskilles af olien via filter og bliver ved med at akkumulere op.

Klogere mennesker end jeg anbefaler at olien+filter+bundpakning bliver skiftet senest hver 50000 Km hvor
de fleste serviceværksteder vil skifte hver 60000 km. Det der er i konverteren skal også tappes af.

Der er stor forskel på ATF oiler og du kan ikke hælde almindelig "ATF III" på en elektronisk mercedes
gearkasse da den ikke overholder smøregenskaberne til de gearkasser. Muligvis pgr. af temperatur eller mekanisk belastning, jeg ved det ikke. Ihvertfald er det 100% sikkert : Lad være !

Køb den rigtige igennem Mercedes eller Gørløse. Jeg bruger dog selv "TEXACO Heavy Duty ATF" som kan anvendes til min 5g automatgearkasse i en W202. Det er en 722.612 gearkasse jeg har.
Den olie er ikke type godkendt officielt men jeg ved fra "insider" hos olie-folk at det åbenbart skyldes Texaco ikke ville betale for test og godkendelsen. Dog må denne olie ikke bruges på 6 trins gearkasser, der skal du have den absolut rigtige olie hos MB.

Vær hermed advaret om at der er en helt speciel procedure for at påfylde igen, hvis man bare fylder det hele på af een gg. er mekaniske skader næsten sikker. Husk at der SKAL være en magnet i dit bundkar ved aftapningshullet!

Beklager det lange svar men jeg har haft lange diskussioner med en ellers knalddygtig mekaniker jeg kender om dette her og vi kan bare ikke blive 100% enige, så det er noget jeg har læst meget op på :wink:

Re: kontrol af gearkasseolie

: 5. jul 2011, 17:44
af Smoller
Er der også nogen som er klog på hvilken olie jeg skal have i min autogearkasse på min W107 fra 73.