Fælge - bolt/hul dimension
Fælge - bolt/hul dimension
Jeg er faldet for et sæt flotte AMG 17" fælge, der kun har kørt nogle få måneder på en C-klasse (W203). Har hentet og købt dem i går, men opdagede da jeg skulle købe friske bolte til dem, at huldimensionen i fælgene og dermed diameteren på boltene ikke passer til min W211 fra 2004, som anvender tykkere bolte
Troede ellers jeg havde gjort forarbejdet godt nok, ligesom sælger heller ikke var i tvivl. Den private sælger tager gerne fælgene retur, så ikke noget problem der, men jeg ærgrer mig utrolig meget, da det er et super godt køb.
Er der nogen af jer der ved, hvorvidt der findes et værksted der kan bore hullerne i fælgene op til rimelige penge, så der bliver plads til de større bolte og boltene samtidig passer i anlægget mod fælgen. Mener det er 2 mm, der skal bores ud. Spørgsmålet er vel også om fælgene og dermed styrken i fælgene kan holde til et sådan "indgreb".
Vh
Peter
Troede ellers jeg havde gjort forarbejdet godt nok, ligesom sælger heller ikke var i tvivl. Den private sælger tager gerne fælgene retur, så ikke noget problem der, men jeg ærgrer mig utrolig meget, da det er et super godt køb.
Er der nogen af jer der ved, hvorvidt der findes et værksted der kan bore hullerne i fælgene op til rimelige penge, så der bliver plads til de større bolte og boltene samtidig passer i anlægget mod fælgen. Mener det er 2 mm, der skal bores ud. Spørgsmålet er vel også om fælgene og dermed styrken i fælgene kan holde til et sådan "indgreb".
Vh
Peter
Venlig hilsen
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Har googlet mig frem til et foreløbigt svar.
Keratech i Varde har en maskine til bearbejdning af fælge, som øjensynlig kan klare opgaven. Link: http://www.keratech.dk/product.asp?product=5504
Det store spørgsmål er så prisen. 100 kroner pr. hul eller fælg?? 400 kroner lyder meget rimeligt, hvorimod 2000 kroner nok sender fælgene retur til sælger
Kontakter dem for nærmere info om pris mv en af dagene. Skal nok gi jer en status.
Keratech i Varde har en maskine til bearbejdning af fælge, som øjensynlig kan klare opgaven. Link: http://www.keratech.dk/product.asp?product=5504
Det store spørgsmål er så prisen. 100 kroner pr. hul eller fælg?? 400 kroner lyder meget rimeligt, hvorimod 2000 kroner nok sender fælgene retur til sælger
Kontakter dem for nærmere info om pris mv en af dagene. Skal nok gi jer en status.
Venlig hilsen
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Prisen er som forventet 100 kr. pr. hul - altså ialt 2000 kr. Dertil kommer 500 kr for af- og påmontering af dækkene.
Jeg overvejer nærmere
Jeg overvejer nærmere
Venlig hilsen
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Re: Fælge - bolt/hul dimension
ind på et maskinværksted eller find en med en søjleboremaskine det vil kunne klare opgaven der skal ikke så meget til
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Tusind tak for tippet Gutman.
Fik samme tanke i aftes og talte med en god ven i Svendborg, der har sin gang på et maskinværksted. Han mente det kan klares på max en halv time og at det ikke er nogen særlig kompliceret opgave. Så jeg må afsted til det sy'fynske
Et tillægsspørgsmål: Hvorledes flyttes dæktryksmålere fra de "gamle" fælge til de nye, og er der andet i den forbindelse vi skal være opmærksomme på?
Fik samme tanke i aftes og talte med en god ven i Svendborg, der har sin gang på et maskinværksted. Han mente det kan klares på max en halv time og at det ikke er nogen særlig kompliceret opgave. Så jeg må afsted til det sy'fynske
Et tillægsspørgsmål: Hvorledes flyttes dæktryksmålere fra de "gamle" fælge til de nye, og er der andet i den forbindelse vi skal være opmærksomme på?
Venlig hilsen
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Så fik jeg de nye eller næsten nye AMG fælge på bilen. Kors hvor ser det godt ud og her bagefter hele besværet værd.
Men jeg vil godt advare om, at der skal tages højde for flere ting. Det er ikke så nemt endda at bruge fælge fra C-klasse til E-klasse og omvendt. Ikke nok med problemer med de forskellige boltdiametre (12 og 14 mm) og dermed opboring af bolthullerne, så fandt forhandleren - hvor jeg købte bilen tidligere i år og løste opgaven for mig - også ud af at der også er forskel på længden af boltene p.g.a. fælgenes forskellige udformning. Derfor måtte de finde 20 nye bolte med den rette længde, hvilket lykkedes ved MB til en pris af ikke mindre end 40 kr. pr. stk.!
Godt jeg købte fælgene med nye Continental dæk til en meget rimelig pris ved en privat sælger, så jeg samlet stadig har gjort en særdeles god handel.
Men moralen er at være meget bevidst om at fælge fra W203 som udgangspunkt ikke passer til W211 og omvendt selv om krydsmål og navmål passer sammen. Iflg. MB skulle henholdsvis W203 og W210 samt W204 og W211 dog passe sammen, men boltlængder kan være forskellige fra fælgtype til fælgtype.
Men jeg vil godt advare om, at der skal tages højde for flere ting. Det er ikke så nemt endda at bruge fælge fra C-klasse til E-klasse og omvendt. Ikke nok med problemer med de forskellige boltdiametre (12 og 14 mm) og dermed opboring af bolthullerne, så fandt forhandleren - hvor jeg købte bilen tidligere i år og løste opgaven for mig - også ud af at der også er forskel på længden af boltene p.g.a. fælgenes forskellige udformning. Derfor måtte de finde 20 nye bolte med den rette længde, hvilket lykkedes ved MB til en pris af ikke mindre end 40 kr. pr. stk.!
Godt jeg købte fælgene med nye Continental dæk til en meget rimelig pris ved en privat sælger, så jeg samlet stadig har gjort en særdeles god handel.
Men moralen er at være meget bevidst om at fælge fra W203 som udgangspunkt ikke passer til W211 og omvendt selv om krydsmål og navmål passer sammen. Iflg. MB skulle henholdsvis W203 og W210 samt W204 og W211 dog passe sammen, men boltlængder kan være forskellige fra fælgtype til fælgtype.
Venlig hilsen
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Det er faktisk mere reglen end undtagelsen hvorfor min anbefaling altid er at købe fælge med bolte inkluderet i prisen.LIMO skrev:...men boltlængder kan være forskellige fra fælgtype til fælgtype.
Som du jo opdagede kan det være en dyr fornøjelse.
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Ja tak Velo Der er hele tiden nye og dyre lærepenge at betale med de biler.
Nu var der godt nok bolte med til de fælge, men de passede jo desværre ikke i diameteren til en W211.
Nogen der ved hvordan man flytter dæktryksmålerne fra et sæt hjul til et andet?
Er det en simpel proces eller skal dækkene afmonteres på begge hjulsæt?
Er træt at de evige bekeder om fejl i dæktryksmålerne i displayet. Findes der en tasterækkefølge, hvor jeg uden tester eller andet kan deaktivere systemet, så jeg ikke får de fejlmeddelelser?
Har svaret nej til at aktivere dæktryksmåler i den almindelige menu, men beskederne fortsætter
Nu var der godt nok bolte med til de fælge, men de passede jo desværre ikke i diameteren til en W211.
Nogen der ved hvordan man flytter dæktryksmålerne fra et sæt hjul til et andet?
Er det en simpel proces eller skal dækkene afmonteres på begge hjulsæt?
Er træt at de evige bekeder om fejl i dæktryksmålerne i displayet. Findes der en tasterækkefølge, hvor jeg uden tester eller andet kan deaktivere systemet, så jeg ikke får de fejlmeddelelser?
Har svaret nej til at aktivere dæktryksmåler i den almindelige menu, men beskederne fortsætter
Venlig hilsen
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Dæktryksensor+aluventil skal flyttes over. Som regel kan aluventilen ikke skilles ad pga ir eller bliver utætte. Dvs man skal købe nye ventiler.
Dæk skal afmonteres komplet.
Eller
Med en MB tester kobler man systemmet fra i systemdiagnose og Kombiur.
Dæk skal afmonteres komplet.
Eller
Med en MB tester kobler man systemmet fra i systemdiagnose og Kombiur.
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Tusind tak CDI
Jeg tror det ender med en total deaktivering af systemet ved MB. Der er alligevel heller ikke følere i vinterhjulene.
Jeg tror det ender med en total deaktivering af systemet ved MB. Der er alligevel heller ikke følere i vinterhjulene.
Venlig hilsen
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Hmm jeg har dæktryk kontrol på min men jeg har ikke nogle sensor på mine hjul men de bliver kontroleret via ABS sensoren(mener det er ABS sensoren) vis et hjul taber tryk drejer det vist nok hurtiger rundt
Det er kun vis du har dæktryk måler med Bar tryk i kombi instrument du har sensor i hjul
Mvh Peter
Det er kun vis du har dæktryk måler med Bar tryk i kombi instrument du har sensor i hjul
Mvh Peter
W211/E320CDI V6 Avantgarde
Re: Fælge - bolt/hul dimension
Den ene system hedder dæktrykskontrol som viser Bar i kombiur, dette kræver dæktryksensorer.
Den anden system som næsten alle MB har hedder dæktryksovervågning, via ABS-sensorer måler dækkets rulleomkreds.
Den anden system som næsten alle MB har hedder dæktryksovervågning, via ABS-sensorer måler dækkets rulleomkreds.