Fælge - bolt/hul dimension

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af LIMO »

Jeg er faldet for et sæt flotte AMG 17" fælge, der kun har kørt nogle få måneder på en C-klasse (W203). Har hentet og købt dem i går, men opdagede da jeg skulle købe friske bolte til dem, at huldimensionen i fælgene og dermed diameteren på boltene ikke passer til min W211 fra 2004, som anvender tykkere bolte :( :x

Troede ellers jeg havde gjort forarbejdet godt nok, ligesom sælger heller ikke var i tvivl. Den private sælger tager gerne fælgene retur, så ikke noget problem der, men jeg ærgrer mig utrolig meget, da det er et super godt køb.

Er der nogen af jer der ved, hvorvidt der findes et værksted der kan bore hullerne i fælgene op til rimelige penge, så der bliver plads til de større bolte og boltene samtidig passer i anlægget mod fælgen. Mener det er 2 mm, der skal bores ud. Spørgsmålet er vel også om fælgene og dermed styrken i fælgene kan holde til et sådan "indgreb".

Vh
Peter
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af LIMO »

Har googlet mig frem til et foreløbigt svar.

Keratech i Varde har en maskine til bearbejdning af fælge, som øjensynlig kan klare opgaven. Link: http://www.keratech.dk/product.asp?product=5504

Det store spørgsmål er så prisen. 100 kroner pr. hul eller fælg?? 400 kroner lyder meget rimeligt, hvorimod 2000 kroner nok sender fælgene retur til sælger :(

Kontakter dem for nærmere info om pris mv en af dagene. Skal nok gi jer en status.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af LIMO »

Prisen er som forventet 100 kr. pr. hul - altså ialt 2000 kr. Dertil kommer 500 kr for af- og påmontering af dækkene.

Jeg overvejer nærmere :roll:
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
gutman
Indlæg: 214
Tilmeldt: 10. dec 2009, 13:06
Geografisk sted: skibby

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af gutman »

ind på et maskinværksted eller find en med en søjleboremaskine det vil kunne klare opgaven der skal ikke så meget til
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af LIMO »

Tusind tak for tippet Gutman.
Fik samme tanke i aftes og talte med en god ven i Svendborg, der har sin gang på et maskinværksted. Han mente det kan klares på max en halv time og at det ikke er nogen særlig kompliceret opgave. Så jeg må afsted til det sy'fynske :D

Et tillægsspørgsmål: Hvorledes flyttes dæktryksmålere fra de "gamle" fælge til de nye, og er der andet i den forbindelse vi skal være opmærksomme på?
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af LIMO »

Så fik jeg de nye eller næsten nye AMG fælge på bilen. Kors hvor ser det godt ud :D :D og her bagefter hele besværet værd.

Men jeg vil godt advare om, at der skal tages højde for flere ting. Det er ikke så nemt endda at bruge fælge fra C-klasse til E-klasse og omvendt. Ikke nok med problemer med de forskellige boltdiametre (12 og 14 mm) og dermed opboring af bolthullerne, så fandt forhandleren - hvor jeg købte bilen tidligere i år og løste opgaven for mig - også ud af at der også er forskel på længden af boltene p.g.a. fælgenes forskellige udformning. Derfor måtte de finde 20 nye bolte med den rette længde, hvilket lykkedes ved MB til en pris af ikke mindre end 40 kr. pr. stk.!
Godt jeg købte fælgene med nye Continental dæk til en meget rimelig pris ved en privat sælger, så jeg samlet stadig har gjort en særdeles god handel.

Men moralen er at være meget bevidst om at fælge fra W203 som udgangspunkt ikke passer til W211 og omvendt selv om krydsmål og navmål passer sammen. Iflg. MB skulle henholdsvis W203 og W210 samt W204 og W211 dog passe sammen, men boltlængder kan være forskellige fra fælgtype til fælgtype.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af Velo »

LIMO skrev:...men boltlængder kan være forskellige fra fælgtype til fælgtype.
Det er faktisk mere reglen end undtagelsen hvorfor min anbefaling altid er at købe fælge med bolte inkluderet i prisen.
Som du jo opdagede kan det være en dyr fornøjelse.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af LIMO »

Ja tak Velo :oops: Der er hele tiden nye og dyre lærepenge at betale med de biler.

Nu var der godt nok bolte med til de fælge, men de passede jo desværre ikke i diameteren til en W211.

Nogen der ved hvordan man flytter dæktryksmålerne fra et sæt hjul til et andet?
Er det en simpel proces eller skal dækkene afmonteres på begge hjulsæt?

Er træt at de evige bekeder om fejl i dæktryksmålerne i displayet. Findes der en tasterækkefølge, hvor jeg uden tester eller andet kan deaktivere systemet, så jeg ikke får de fejlmeddelelser?
Har svaret nej til at aktivere dæktryksmåler i den almindelige menu, men beskederne fortsætter :(
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af CDI »

Dæktryksensor+aluventil skal flyttes over. Som regel kan aluventilen ikke skilles ad pga ir eller bliver utætte. Dvs man skal købe nye ventiler.
Dæk skal afmonteres komplet.

Eller

Med en MB tester kobler man systemmet fra i systemdiagnose og Kombiur.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af LIMO »

Tusind tak CDI :D :!:

Jeg tror det ender med en total deaktivering af systemet ved MB. Der er alligevel heller ikke følere i vinterhjulene.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
270cdi
Indlæg: 215
Tilmeldt: 8. aug 2010, 18:38
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af 270cdi »

Hmm jeg har dæktryk kontrol på min men jeg har ikke nogle sensor på mine hjul men de bliver kontroleret via ABS sensoren(mener det er ABS sensoren) vis et hjul taber tryk drejer det vist nok hurtiger rundt

Det er kun vis du har dæktryk måler med Bar tryk i kombi instrument du har sensor i hjul

Mvh Peter
W211/E320CDI V6 Avantgarde
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Fælge - bolt/hul dimension

Indlæg af CDI »

Den ene system hedder dæktrykskontrol som viser Bar i kombiur, dette kræver dæktryksensorer.
Den anden system som næsten alle MB har hedder dæktryksovervågning, via ABS-sensorer måler dækkets rulleomkreds.
Besvar