Defekt duoventil.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Defekt duoventil.

Indlæg af BWJ »

Er vi enige om, at man uden problemer bare kan klemme tilgangsslangerne, hvis ventilen ikke lukke, for ikke at blive stegt inde i bilen ?? :?:
ZOOM ZOOM.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af CDI »

ja, da det er det duoventilen gør når den funker.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af LIMO »

Værkstedet har netop skiftet duoventilen på min, da jeg begyndte at få varm luft ind i primært førersiden, når der skal køles. Py det er godt nok hedt :oops:
Desværre er problemet der stadigvæk :( :(

Det er ikke hver gang, og det er som om at problemet er størst, når det er godt varmt udenfor og ac virkelig skal arbejde. Når problemet dukker op, er det ofte først efter nogle kørte kilometer, men forleden var problemet der fra start efter 7 timers stilstand og kølingen i venstre side virkede så først efter ca 15 min..
To gange på 2 måneder har der ikke været køl i begge sider af bilen, men som om der så kun kom udeluft direkte ind.

AC-lampen og knap ser ud til at virke efter hensigten. Med andre ord er lampen konstant slukket, når klimaanlægget er på automatik og der køles, og tændt når jeg manuelt slår ac fra.

Nogen der har et godt bud på, hvad jeg kan gå tilbage til værkstedet og foreslå de undersøger og ordner?
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af CDI »

Nu kan jeg se at det er en 211'er.
Den har ingen duoventil men en stophane.
Når denne er defekt er det som regel enten kun varme bag eller kun kulde for men altid ens i begge sider!
Mit gæt er at din varmekasse er brændt af af din PTC-varmer.
Har du en grim lugt af brændt plastik nogle gange?
De lammeler/spjælde som sidder tæt på PTC-elementen smelter med tiden...
Så kan varmekassen ikke styre kulde/varme luftgennemstrømningen.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af LIMO »

Tak CDI.
En fantastisk viden du har. Tror vi er mange der er taknemmelige for, at du vil dele den med os herinde i forum.

Nej, jeg har ikke i de 3½ måneder jeg har haft bilen haft nogen grim lugt af brændt plastik, men en enkelt gang imellem en mere klam/fugtig lugt og så kun kortvarigt.
Problemet med uønsket varme har altid kun været højre/venstre og aldrig foran/bag. Hvis der f.eks. opstår uønsket varme i førersiden varmer anlægget også bagerst til venstre. Bilen har ikke 4-zone anlæg. Jeg må ha tjekket varmekassen. Kan du beskrive, hvor jeg finder den henne, uden du skal bruge flere timer på det CDI? :wink:

Ventilen blev skiftet af værkstedet under garantien, og de nævnte det tog temmelig lang tid, da den var svært tilgængelig at udskifte. Må ha en snak med dem, når de åbner efter ferie igen. Det var mit eget forslag til dem med duoventilen efter diverse indlæg herom i forum. Men det er altså en stophane i stedet for de har skiftet :) Skal nævnes det ikke er en autoriseret MB-forhandler, men at jeg ellers har et godt indtryk af deres viden om mærket.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af CDI »

Man kan kun se om spjældene er brændt af ved at afmontere varmekassen og afmontere PTC-element. Så kan man ligeså godt montere en ny varmekasse!
Nu er det ikke sikkert du har en PTC-element hvis den er grå import fra tyskland, men hvis den er dansk solgt så har du denne.
Har man fejludlæst den? Måske er det bare en stellermotor som er istykker.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af LIMO »

PTC-elementet - er det der giver hurtig el-varme til kabinen indtil moteren selv yder varme til anlægget? Hvis ja så er der et sådant element i bilen, da der netop kommer meget hurtig varme på anlægget efter koldstart. Ja, den er importeret i 2008 af tidligere ejer.

Ved ikke om værkstedet har kunnet fejludlæse med deres tester, men det vil jeg undersøge. Det med stellermotor må jo også forfølges. Takker :wink:
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af LIMO »

Ok ny oplevelse i dag på vej hjem fra arbejde.

Godt varmt i bilen og klimaanlægget kører hurtigt op i max blæserhastighed og kun meget tøvende køling og efter 2 min. vælter det så ind med meget varm luft. Først i førersiden og kort efter så også i højre side :!:

Lader det køre sådan i ca 3 min. men det er uudholdeligt. Prøver så noget nyt. Slukker for AC knappen så den lyser, og så pludselig kommer kølingen :!: :!: :?: :?: og fortsætter med det men kølingen tager dog langsomt af.
Da jeg efter 10 min. fornemmer at det er uafkølet og uopvarmet udeluft, der kommer ind i kabinen prøver jeg igen at aktivere AC knappen. Og hold da op. Så kom der for alvor og med det samme kraftig køling ind i kabinen.

Utrolig irriterende det er så ustabilt, men må væbne mig med tålmodighed. Værkstedet har sommerlukket indtil sidst på måneden :cry:
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af CDI »

Står der AC off eller bare AC på knappen?
Samt måske er kølekompressor træt! De kan finde på at ikke kunne holde trykket oppe så kølingen daler stille og roligt.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: Defekt duoventil.

Indlæg af LIMO »

CDI skrev:Står der AC off eller bare AC på knappen?
Samt måske er kølekompressor træt! De kan finde på at ikke kunne holde trykket oppe så kølingen daler stille og roligt.
Der står "AC off" på knappen. Derfor også ret underligt, at der så kommer lidt køling i en periode, da jeg aktiverede den.
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Besvar