Kan det alene skyldes generatoren? (4 lamper lyser)

Alt vedrørende teknik
Besvar
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Kan det alene skyldes generatoren? (4 lamper lyser)

Indlæg af Velo »

Hej Forum.

Forhistorie:
Efter 1½ times intens motorvejs kørsel drejede jeg fra og skulle af en lande vej.
Lyskrydset forenden af afkørslen gjorde bilen godt lun. (Self.) Men ikke noget jeg lagde meget i, det har den jo før været ved kø kørsel.
Men jeg syntes dog at spotte en lyd jeg ikke før havde hørt. Men antog at det var blæseren bare, tiltrods for bare 85 grader på måleren kun.

Kort tid efter at været kørt af (2 km ca.) så begynder følgende advarsels lamper at lyse på en gang:

Batterilampen, Bremseudråbstegnet, lavt kølevands niveau samt sprunget pære lampen.

Generatoren synger i et lille øjeblik efter man slukker motoren, lidt ligesom en kæmpe turbo der er længe om at spoole ned.
Det virker som om der ingen modstand er.
+ Når jeg sætter en måler på stel og pluspol så er der ingen forskel i resultatet uanset om motoren er tændt eller slukket.

Så mit bedste gæt går på en død generator.
Men kan det alene godt være skyld i at de fire lamper begynder at lyse? Burde det ikke kun være batteri lampen der lyser?

Med venlig hilsen - og god sommer
Velo
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Kan det alene skyldes generatoren? (4 lamper lyser)

Indlæg af Velo »

Ved ikke om lamperne holder op med at lyse når jeg er færdig.
Men generatoren var helt sikkert på sidste vers.

Det bagerste leje havde sat sig helt fast og nylonbøsningen omkring var helt smeltet. Kullene var slidt ned og både friløberhjul og det yderste kugleleje sang som bare pokker.

Forbi Autolys i Aarhus nede bag Søren Frichs vej (Bag sanistål!)
Ork jo, de havde da to lejer, nylonbøsning og friløber hjul samt kul. Ingen problem. Super!

Nu er jeg så blevet 1.500 fattigere og skal i værkstedet og samle bygge inden den igen skal skrues på bilen.
Hvis den så kan køre 325.000 km igen så er det jo nogle billige km :-)
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Kan det alene skyldes generatoren? (4 lamper lyser)

Indlæg af Velo »

Jo den var god nok, fik endelig værktedstid og fik det samlet igen. Fik sat remmen på igen sammen med ledningerne og drejet nøglen. Og i gang sprang den og ud gik de fire lamper.

Super.

OBS:
Skal du skifte generator på en Vito W638, så skal højre forhjul og trækaksel af og krængnings stabilisatoren skal også løsnes.
Ellers skal generatoren deles i to, så kan den lirkes ud baglens.
Besvar