W163 mister fuldstændig trækkraft

Alt vedrørende teknik
Besvar
LouisJ
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. jul 2011, 22:47

W163 mister fuldstændig trækkraft

Indlæg af LouisJ »

Hej mercedesfolk...

Jeg har en mercedes ml w163 fra 2001 som mister "pusten" pludselig. Nogle gange starter den med at rumle lavt bagfra og bagefter er der meget lidt trækkraft, og tophastighed er omkring 60km/t, dog kan farten stille og roligt stige men det går MEGET langsomt med at komme højere op.
Trykker jeg så speederen i bund, kickdown, så ryger omdrejningerne helt op som de plejer men der er overhovedet ingen reaktion på bilen/trækkraften og hastigheden øges overhovedet ikke.
Skifter jeg manuelt på triptronic'en kan jeg godt køre normalt bagefter i en periode. Også hvis jeg skifter tilbage til aut, men jeg risikerer den 'falder ud' igen.

Har fået den udlæst og eneste fejl der lå var op til all activity module - Han kunne ikke umiddelbart sige om det havde noget med det at gøre.

Desuden er den begyndt at gå utroligt ujævnt i tomgang. Nogle gange sætter den helt ud og andre gange sætter den ud når jeg så trykker på speederen. Fuldstændig som om den drukner/har beskidt brændstoffilter. Men dette kom på PRÆCIS samme tid som det andet så har en formodning om de hænger sammen?

Nogen der har nogle ideer?
JR
Indlæg: 89
Tilmeldt: 24. mar 2009, 08:28
Geografisk sted: ÅRHUS

Re: W163 mister fuldstændig trækkraft

Indlæg af JR »

Hej

Min e 430 kan heller ikke ikke trække , kun ca 80-100 hk ud af 279, min mekaniker
mener katalysatoren er faldet sammen (se w210 katalysator indlæg). Måske det også er tilfældet med din

mvh Jesper
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W163 mister fuldstændig trækkraft

Indlæg af CDI »

Mål benzintrykket. (ujævn tomgamg/går ud!)
Pumperne står ofte af på 163'erne.

Samt kontrollere gearoliestanden og lugte om den er brændt. (tager omdrejninger men tager ikke fart!)
Det lyder som om der er 2 fejl på bilen.
LouisJ
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. jul 2011, 22:47

Re: W163 mister fuldstændig trækkraft

Indlæg af LouisJ »

Lækkert... Jeg prøver lige at køre ned til mercedes og få tjekket de 2 ting der.
Havde nemlig for 2 uger siden en dag hvor bilen lugtede brændt nedefra men kunne ikke umiddelbart finde fejlen så eftersom lugten forsvandt efter 5 minutter blev vi enige om det ikke var fra bilen. Håber ik jeg har gjort skade værre ved at køre i den nu, men det må vi jo se til.

Er det i den almindelige gearkasse eller i den der fordelergearkasse(synes jeg har læst mig til sådan én)?
LouisJ
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. jul 2011, 22:47

Re: W163 mister fuldstændig trækkraft

Indlæg af LouisJ »

Lige en update på problemet så andre måske kan have glæde af det....

Fik skiftet indsugningsmanifold idet spjældene var gået løs hvilket er en hyppig fejl ved mercedes. Dette forårsager ofte problemer med at trække selvom omdrejningerne fiser opaf!
Dette afhjælp det ene problem som beskrevet ovenfor.

Sidste problem var at den går ujævnt i tomgang. Havde håbet indsugningsmanifold ville afhjælpe dette men uden held. Vi forsøger at skifte luftmassemåler i morgen i håb om at det er den. Update herpå følger. :)

Prisen for manifold var ca 4200 inkl moms og oveni kommer ca 5 timers arbejdsløn.
LouisJ
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. jul 2011, 22:47

Re: W163 mister fuldstændig trækkraft

Indlæg af LouisJ »

Forresten så var min katalysator ikke gået løs så dette var ikke fejlen denne gang, men mekaniker sagde dog at det også var et hyppigt problem med de symptomer bilen havde. :)
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W163 mister fuldstændig trækkraft

Indlæg af CDI »

UPS.... er det en CDI! Troede det var en benzin derfor benzintryk kontrol :oops:
LouisJ
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. jul 2011, 22:47

Re: W163 mister fuldstændig trækkraft

Indlæg af LouisJ »

Må hellere lige komme med sidste update hvis andre får samme problemer...
Luftmassemåler !!! Det var åbenbart den der lavede hele balladen... Om den så også blev påvirket af manifolden ved jeg ikke idet vi jo skiftede manifolden først, men hvis andre får problemet bør de nok starte med at få skiftet den idet den ikke koster mere end små 1000 kroner. :)

Men nu kører bilen sgu lækkert igen... Dejligt dejligt. :P
Besvar