W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+filter

Alt vedrørende teknik
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+filter

Indlæg af Aliaz »

Forinden ny gearolie+gearkasse-filter kunne den godt hakke noget ved skiftet mellem 1. og 2. gear især.

Jeg valgte derfor at få skiftet det omtalte. Herefter hakker den stort set ikke, men der kom dog et nyt problem, som jeg aldrig har oplevet tidligere.
Kører jeg lidt hurtigt rundt i fx et kryds, hvor jeg bremser kraftigt ned - drejer og giver en del gas, så tager den ikke altid ved - der sker ikke noget og man bliver lidt forskrækket/forundret - slipper speederen og træder stille....herefter kører den igen.
Efter ca. 4-6 uger oplever jeg det noget sjældnere, at den ikke tager ved, men især når den er kold tager den lang tid om at skifte mellem især 1-2 gear - som den tager nogle store "svingture" - ud at sejle-agtigt / bølgefornemmelse - lidt svært at beskrive. Den kører måske noget længere ud i gearene før den skifter. Det har jeg i hvert fald erfaret, hvis der køres stærkt.

Jeg fik også skiftet motorolie og filter, men antager, at det ikke er her problemet ligger.

Gearolien har min mekaniker fyldt på (ej Mercedes, men manden).
Kan der være for meget gearolie på eller for lidt med de nævnte symptomer?
Han fortæller, at man fylder olien på nede fra ind til det drypper/render ud - uden jeg har forstand på det.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af CDI »

Hvordan målte i olietemp. på gearolien?
Og hvilke temp. lod i olien stå i nivaue?
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

CDI skrev:Hvordan målte i olietemp. på gearolien?
Og hvilke temp. lod i olien stå i nivaue?
Beklager at jeg ikke har nogen særlig forstand på det, men vil meget gerne lære.
Jeg var der ikke mens han klarede det. Hvordan skal man måle det normalt?
Hvor meget kan det betyde for niveauet?
Kan det gøres uden bilen er startet? Hvor skal gearstangen stå?


Mener du; ved hvilken temp. det rette niveau blev målt? Kan man aflæse minimum og maxium et sted? -for den har vel ikke nogen målepind på gearolien - så vidt jeg ved.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af CDI »

Der er et stigerør inde i bundkaret, der hvor man også tapper olien af.

Normanlt skifter man gearfilter, bundkarspakning, bundkarsbolte, plastik stigerøret samt tapper olie fra converter HVIS der er en prop som kom ved facelift!
Så bruger man enten en tester eller en temp.måler fra Harald Nyborg for at måle olietemp.
Fylder 4L olie, starter biler og fylder yderligere3-3,5L olie (med converte olieskift ellers fylder man bare 1L på)
Sætter bundprop på og venter til olien er ca. 43-45 grader varm mens motor kører.
Fjerner bundprop og lader enten overskydende olie løbe ud eller fylder kvart til halv liter olie på indtil det løber ud og drypper lidt.
På med bundpropen.

Man kan kun skifte olien på en 7-trins når den er helt kold, bare den køre en tur på 10min. er den for varm og vil tage det meste af dagen for at køle ned!
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

CDI skrev:Der er et stigerør inde i bundkaret, der hvor man også tapper olien af.

Normanlt skifter man gearfilter, bundkarspakning, bundkarsbolte, plastik stigerøret samt tapper olie fra converter HVIS der er en prop som kom ved facelift!
Så bruger man enten en tester eller en temp.måler fra Harald Nyborg for at måle olietemp.
Fylder 4L olie, starter biler og fylder yderligere3-3,5L olie (med converte olieskift ellers fylder man bare 1L på)
Sætter bundprop på og venter til olien er ca. 43-45 grader varm mens motor kører.
Fjerner bundprop og lader enten overskydende olie løbe ud eller fylder kvart til halv liter olie på indtil det løber ud og drypper lidt.
På med bundpropen.

Man kan kun skifte olien på en 7-trins når den er helt kold, bare den køre en tur på 10min. er den for varm og vil tage det meste af dagen for at køle ned!
Tak for svaret. Jeg bad egentligt mekanikeren om at skifte alle 8L, men kan proppen til at skifte olie i converteren let overses? Der står 5L på regningen, så der er ikke skiftet de 3L i converteren også.
Måske han har vurderet at det ikke var nødvendigt eller fundet det for besværligt eller ville spare mig for den omkostning.

Hvad er problemet eller hvad kan der ske, hvis olien ikke har den rette temp. når det gøres?
Bilen kørte ikke inden gearolieskift - jo måske 20-30m.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af CDI »

211 seriestart = ingen prop i converter. ca. 5L ved olieskift.
211 facelift = prop i converter. ca. 8L ved olieskift.

Stigerøret er beregnet til ca. 45grader olietemp. så stemmer oliestanden.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

CDI skrev:211 seriestart = ingen prop i converter. ca. 5L ved olieskift.
211 facelift = prop i converter. ca. 8L ved olieskift.

Stigerøret er beregnet til ca. 45grader olietemp. så stemmer oliestanden.
Min er en facelift - den er fra 1/2007, så det vil sige der er prop og 8L i alt inkl i converter.
Hvad er "stigerøret" ?
Hvis olien er fyldt på i kold tilstand, hvad vil det så betyde for oliestanden sandsynligvis ? Kan det være her problemet ligger?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af CDI »

Hvis man ikke gør som beskrevet så er oliestanden muligvis ikke korrekt i gearkassen.
Denne stigerrørs højde samt olien temp. afgøre olienivauet i gearkassen.
F.eks hvis olien er 80grader varm og du åbner bundproppen vil der løbe for meget olie ud end beregnet i forhold til stigerøret fordi olie udvider med temp.
så når olien er kold igen, vil den være for lav og gearkassen vil enten ikke gå i gear, hugge eller ruske.
Hvis olien er ca. 25grader og man åbner proppen, lader overskydende olie løbe ud, sætter proppen på.
så vil oliestande være alt for høj når olien bliver varm. Så kan olien skumme og gearskifte vil drille.

Er det til at forstå!
Fikret
Indlæg: 118
Tilmeldt: 16. mar 2009, 19:50
Geografisk sted: Herlev

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Fikret »

Følger lige med.

Det stigerrør du nævner CDI, er en eller anden form for "overløbsrør", eller hvad tjener det til helt præcist?
FF
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af CDI »

Fikret skrev:Følger lige med.

Det stigerrør du nævner CDI, er en eller anden form for "overløbsrør", eller hvad tjener det til helt præcist?
Ja præcis, overløbsrør.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

CDI skrev:Hvis man ikke gør som beskrevet så er oliestanden muligvis ikke korrekt i gearkassen.
Denne stigerrørs højde samt olien temp. afgøre olienivauet i gearkassen.
F.eks hvis olien er 80grader varm og du åbner bundproppen vil der løbe for meget olie ud end beregnet i forhold til stigerøret fordi olie udvider med temp.
så når olien er kold igen, vil den være for lav og gearkassen vil enten ikke gå i gear, hugge eller ruske.
Hvis olien er ca. 25grader og man åbner proppen, lader overskydende olie løbe ud, sætter proppen på.
så vil oliestande være alt for høj når olien bliver varm. Så kan olien skumme og gearskifte vil drille.

Er det til at forstå!
Tak. Det jeg ved er at der står 5L på regningen, så prop til converteren har ikke været åbnet.
Da jeg tidligere beskriv problemet for ham - spurgte jeg til om han mente der kunne være for meget eller lidt olie på - men han mente jo at det burde passe og fortalte at han havde fyldt på til det begyndte at komme ud af overløbsrøret. Gætter på at temperaturen ikke har været tjekket, og måske er det hele bare fyldt på af en omgang, hvis man da kan det.
Det er nok lidt svært at finde problemet med mindre nogen har et godt bud ud fra beskrivelserne. Møder jeg op med bilen så går der ikke vildt længe før problemet er væsentligt mindre...og derfor kan det blive svært at fejlfinde.

Det er stort set kun mellem 1-2 gear, at den gør det / tager lang tid om at skifte. Man får helt naturligt lyst til at træde stille og roligt på speederen så det ikke opleves så slemt. Når bilen er blevet varm / kørt 10min så synes jeg den skifter bedre mellem 1-2.
Synes slet ikke der er problemer ved højere hastigheder. Bilen hverken hakker, rusker eller glider i gear. Her skifter den meget blødt og hurtigt.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

Tror I det kan være en indkørsel af gear'ene der skal til? -fordi den måske skifter gear ved forkert moment ?

Er det kun Mercedes der kan gøre det? Hvordan foregår det egentligt ?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af CDI »

Ved evt. dårlig gearskift, starter man altid med at indkøre gearskifteadaptioner.
Man skal bruge en MB tester og en mek som kan finde ud af det.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

CDI skrev:Ved evt. dårlig gearskift, starter man altid med at indkøre gearskifteadaptioner.
Man skal bruge en MB tester og en mek som kan finde ud af det.
Er der ikke mulighed for at "nulstille" på en måde? Jeg tænker - den kan vel ikke glemme noget af den indlæste software.
Eller eneste måde er måske at indlæse på ny?

Jeg takker for hjælpen.

CDI, kan det være forkæden der er blevet for lang? Er der noget man ofte ser? Bilen har kørt 324.000 km.
Eller tror du ikke det skyldes dette.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af MB cruizer »

Nu spørger jeg måske lidt uvidende men bruger man ikke en oliestands-målepind igennem
påfyldningsrøret eller er det en model MB der ikke har det :?:

Påfyldningspinden som jeg kender den, har et målefelt for kold olie (ca 20 grader) og varm olie
ca 80 grader. Begge med "Min" og "Max". Jeg tænker på KA-6953 som den er listet hos Gørløse
og er sat til at passe også for en w211 8)

Der er der ikke så meget at tage fejl af ved målinger bortset fra at man skal have
tålmodighed og kontrollere flere gg da olien åbenbart langsomt stiger op til det korrekte nivau
i påfyldningsrøret. Jeg har aldrig målt 100% den rette olietemp, det har jeg bestemt ikke det indtryk
de gør hos MB. Bare en tur rundt så motor kommer op på drift temp og derefter hjem og pejle efter
en lille pause så olien lige kan drive ned i bundkarret igen.
Olienstanden skal være på MAX ved 80 graders feltet, da den ellers kan hugge ved gearskift.

Man skal bare huske at pejle imens motoren er IGANG og gearvælger i "P"!! Ellers er det helt forkerte pejlinger! :mrgreen:

Svigter dette er der kun som nævnt højere oppe i tråden, at prøve på at lave en indkøring af gearkassen.
Har aldrig gjort dette før og ved ikke lige hvordan det foregår. Prøv at Google det evt. :wink:
Besvar