W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+filter

Alt vedrørende teknik
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af SLS-AMG »

Der er ikke målerør/påfyldningsrør på en 722.9 gearkasse ( 7 trin ) som der sidder på alle 211 V6 CDI
Det er kun på 722.6 ( 5 trin ) og ned efter.
Hvis dit gearskift har ændre sig efter er olieskift tyder alt jo på olieniveau, få det tjekket af en MB mekker.
Hvilken olie er der kommet på ?????

Din kæde har ikke nogen indflydelse på gearskift, men efter 300000 km er den nok laaaang...
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af CDI »

MB cruizer skrev:Nu spørger jeg måske lidt uvidende men bruger man ikke en oliestands-målepind igennem
påfyldningsrøret eller er det en model MB der ikke har det :?:

Påfyldningspinden som jeg kender den, har et målefelt for kold olie (ca 20 grader) og varm olie
ca 80 grader. Begge med "Min" og "Max". Jeg tænker på KA-6953 som den er listet hos Gørløse
og er sat til at passe også for en w211 8)

Der er der ikke så meget at tage fejl af ved målinger bortset fra at man skal have
tålmodighed og kontrollere flere gg da olien åbenbart langsomt stiger op til det korrekte nivau
i påfyldningsrøret. Jeg har aldrig målt 100% den rette olietemp, det har jeg bestemt ikke det indtryk
de gør hos MB. Bare en tur rundt så motor kommer op på drift temp og derefter hjem og pejle efter
en lille pause så olien lige kan drive ned i bundkarret igen.
Olienstanden skal være på MAX ved 80 graders feltet, da den ellers kan hugge ved gearskift.

Man skal bare huske at pejle imens motoren er IGANG og gearvælger i "P"!! Ellers er det helt forkerte pejlinger! :mrgreen:

Svigter dette er der kun som nævnt højere oppe i tråden, at prøve på at lave en indkøring af gearkassen.
Har aldrig gjort dette før og ved ikke lige hvordan det foregår. Prøv at Google det evt. :wink:
Der er ingen oliepind eller oliepindsrør på 7-trins gearkasserne!
Jeg kører også olien varm til 80grader på en 5-trins som har oliepind, aflæser gearolietemp. med tester.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

SLS-AMG skrev:Der er ikke målerør/påfyldningsrør på en 722.9 gearkasse ( 7 trin ) som der sidder på alle 211 V6 CDI
Det er kun på 722.6 ( 5 trin ) og ned efter.
Hvis dit gearskift har ændre sig efter er olieskift tyder alt jo på olieniveau, få det tjekket af en MB mekker.
Hvilken olie er der kommet på ?????

Din kæde har ikke nogen indflydelse på gearskift, men efter 300000 km er den nok laaaang...
Hej SLS-AMG.
På regningen står der varenr: 07G TRANXMAX-Z betegnelse: Mercedes Gearolie, 5L. Siger varenr dig noget ? Er der flere Mercedes gearolie? Jeg går ud fra der anvendes Autodata eller lignende og man så har fundet den præcise gearolie til min model, men jeg skal have hørt ham ad og undersøgt det nærmere. Vil bare gerne være forberedt samt have indsnævret problemet, da det måske for ham kan være svært lige at finde problemet.
Tror du der er for meget eller for lidt olie på, sådan som jeg har beskrevet gennem tråden?

Kædens længde har vel indflydelse på hvor momentet placeres, og det kan vel også godt give disse symptomer.
Tidligere var det et nogenlunde markant hak mellem 1-2.gear, men væsentligt hurtigere gearskift.
Nu er det meget mere blødt, men tager ret lang tid i forhold til. Det er helt klart værst når den er kold. Tror den tager nogen flere omdrejninger nu før den skifter gear.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af SLS-AMG »

Tjekker lige imorgen Hvad olie der må komme på. Jeg bruger kun original MB olie...
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af MB cruizer »

SLS-AMG skrev:Der er ikke målerør/påfyldningsrør på en 722.9 gearkasse ( 7 trin ) som der sidder på alle 211 V6 CDI
Det er kun på 722.6 ( 5 trin ) og ned efter.
Tak, det vidste jeg ikke, det gør det jo dejligt mere omstændigt :wink:

Dog skal du passe på hvad olie du bruger da den er helt specielt til 7-trins gearkasserne.
Mener bestemt den hedder "MB236.14", der findes dog også en "236.15"

Fuchs laver een : http://www.oil-shop.dk/pl/BIL_VAREBIL_B ... _5334.aspx

Men for sikkerhedens skyld : Køb hos MB. Med gearkasser, er der ikke plads til fejltagelser.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

SLS-AMG: Tjekkede du, hvilken olie der kunne komme på ?

Kan nogen af jer ud fra følgende - se om olien er korrekt? : På regningen står der varenr: 07G TRANXMAX-Z betegnelse: Mercedes Gearolie, 5L.

Jeg tænker, at enhver mekaniker vil vel slå op og se hvilke olier der kan bruges til E320 CDI 3,0 7trin.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af SLS-AMG »

Hej igen
undskyld ventetiden ups..

Den olie du nævner kan jeg ikke finde i WIS.

Den olie jeg bruger hedder: MB 236.14 AFT NAG2VSport A Nr. 001 989 68 03.

Alternativ : Fuchs TITAN AFT 4134.
Mobil AFT 134.
OMV AFT M plus
Shell AFT 134.
Shell SPIRAX S6 AFT 134M

Taget lige fra WIS
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

Tak for tilbagemeldingen.

Synes ikke jeg kan finde i manualen om det kun er 236.14 eller 236.81 kan gå an?
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... index.html
(klik på forsæt og derefter på billede for at komme til manualen).

236.81: Her i listen på linket er nævnt: Castrol Transmax Z - ud fra regningen tyder det på det er denne. Med mindre der er flere varianter med det navn.
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.81_en.html

Her ses for 236.14:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.14_en.html
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

I servicehæftet står der at gearolien skal overholde 236.10.
Hvis det er præcis 236.14 den skal have, så undrer det mig at der ikke står dette?

Kan man ikke slå det op et sted, hvilke Mercedes'er der passer til hvilke bladnumre?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
søren tanghus
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. nov 2011, 20:46

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af søren tanghus »

Hjælp ????? Jeg har set dette spørgsmål før, men aldrig et svar, jeg vil gerne have en oliepind til motorolie. og en til gear olie. jeg har en Mercedes e 220 cdi fra 2005. Jeg har søgt højt og lavt på nettet men uden held. Håber nogen kender et sted hvor jeg kan købe en pind til dette. jeg er ikke tryg ved kun at have el udlæsning. Hilsen søren tanghus nr41@privat.dk
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af CDI »

søren tanghus skrev:Hjælp ????? Jeg har set dette spørgsmål før, men aldrig et svar, jeg vil gerne have en oliepind til motorolie. og en til gear olie. jeg har en Mercedes e 220 cdi fra 2005. Jeg har søgt højt og lavt på nettet men uden held. Håber nogen kender et sted hvor jeg kan købe en pind til dette. jeg er ikke tryg ved kun at have el udlæsning. Hilsen søren tanghus nr41@privat.dk
Men disse er kun til at pejle olien, man kan ikke lade dem sidde på ligesom en alm. oliepind
Til gearkassen skal du vide olietemp. for at aflæse korrekt stand.
Til motor står der kun millimeter dvs ingen max. eller min. Man skal slå den pågældende motors mm. nivaue op på WIS.

Gearoliepind: 140 589 15 21 00
Motoroliepind: 120 589 06 21 00 eller 120 589 07 21 00
kan ikke se hvad der skulle være forskel oliepindene!
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

Hej CDI og andre.

Vil lige følge op på tråden.
Kørte ud til min mekaniker og fik ham til at se på det. Han løftede bilen op og tog bundproppen til gearkasseolien ud.
Der syntes lige umiddelbart, at der faldt for lidt olie ud, som om den kunne trænge til mere olie.
Han fyldte noget olie op et par gange med en håndpumpe - lod det løbe lidt og satte proppen i. Bilen kørte ikke i mellemtiden.

Jeg kørte igen. Det er nu væsentligt bedre og jeg har kun oplevet problemet med, at den ligesom ikke tager ved når man trykker godt på speederen - 2 gange - og det har begge gange været, hvor jeg har kørt op ad bakke. Tyder det stadig på for lavt olieniveau?
Gearskiftet kan stadig være lidt karakteristisk - også på vandret vej. Synes nogen gange den kører noget højt op i omdr - noget mere end før første olieskifte - er det normalt? Eller kan det være pga. Castrol Tranxmax Z (236.81) olien som ikke er godkendt til E320 CDI 2007 V6 facelift.

CDI, hvor er du fra i landet? Du ved meget kan jeg høre - arbejder du for Mercedes eller hvad laver du til dagligt?

Overvejer at købe Fuchs Titan ATF 4134. Vil 16L være tilstrækkeligt, hvis den også skal skylles godt igennem?
Senest rettet af Aliaz 25. nov 2011, 22:36, rettet i alt 1 gang.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

Fandt i anden tråd en guide skrevet af "SLKkompressor" til at resette gearkassen:

Fremgangsmåde:
Sæt dig ind i bilen, luk dørene - gearvælger i P.
Sæt tænding på, til punktet umiddelbart før start
Træd speeder HELT i bund og hold den der i min. 10 sek.
Sluk tænding, uden at fjerne nøgle, og slip speeder.
Vent herefter 2 min. før nøgle fjernes og bil forlades, så den når at afslutte reset.
Når du efterfølgende kører en tur, vil gearkassen lære din kørestil og tilpasse sig efter den.

Bør jeg prøve ovenstående eller vil jeg ikke få noget ud af det i mit tilfælde? Skriver den "resat" i display eller lignende eller hvordan kan man se, at det er fuldført?
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af SLKkompressor »

For ikke at forvirre: MB anbefaler 236.14 norm olie til alle elektroniske gearkasser= 5 trins 722.6xx og 7 trins 722.9xx = original MB gearolie 236.14 eller lignende f. eks. Fuchs Titan 4134 som jeg bruger med tilfredshed. Meget vigtigt at motoren kører og gearvælger i P når der påfyldes olie til det løber over og målingen er færdig ved 40 grader på 7 trins gearkasse. På 5 trins kan man måle med pind som før beskrevet. Husk motoren skal køre i tomgang for korrekt måling. Hvor på pinden olien skal stå afhænger af olietemperaturen. Spørg hos MB hvor pinden købes.
Lad kombetente fagfolk udføre gearolieskift på din Mercedes-Benz det betaler sig i længden.
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: W211 V6 3,0aut.gear langt gearskift efter ny gearolie+fi

Indlæg af Aliaz »

SLKkompressor skrev:For ikke at forvirre: MB anbefaler 236.14 norm olie til alle elektroniske gearkasser= 5 trins 722.6xx og 7 trins 722.9xx = original MB gearolie 236.14 eller lignende f. eks. Fuchs Titan 4134 som jeg bruger med tilfredshed. Meget vigtigt at motoren kører og gearvælger i P når der påfyldes olie til det løber over og målingen er færdig ved 40 grader på 7 trins gearkasse. På 5 trins kan man måle med pind som før beskrevet. Husk motoren skal køre i tomgang for korrekt måling. Hvor på pinden olien skal stå afhænger af olietemperaturen. Spørg hos MB hvor pinden købes.
Lad kombetente fagfolk udføre gearolieskift på din Mercedes-Benz det betaler sig i længden.
Jeg ved ikke om det kom bag på min mekaniker, at der ikke var en oliepind. Jeg troede egentligt, at han også havde styr på, at påfylde gearolie korrekt - jeg ved han har været mekaniker i rigtig mange år - og egentligt har jeg generelt været godt tilfreds, men dette med gearolien skuffer mig. Både mht. korrekt olieniveau og en olie der er godkendt til 236.81 og ikke 236.14.
Jeg har faktisk lige bestilt Fuchs Titan 4134.
Denne gang vil jeg være sikker på, at det der er i converter også bliver skiftet - det skete nemlig ikke sidst, selvom jeg bad om det.
Der er vel ingen problemer I selv at levere olien til Mercedes og så få dem til det?? - nogen erfaringer? Hvor lang tid tager det cirka? Den skal vel skølles igennem...så skal vel regne med ca. 12-16L ?

Din lille guide, som jeg noterede i mit forrige indlæg... ved du om den skriver noget i display når gearkassen er resat? Synes nemlig ikke jeg fik nogen melding overhovedet (7 trins).

Men hold da fast, hvor er jeg ellers glad for bilen.
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Besvar