hjælp jeg skal til syn

Alt vedrørende teknik
Besvar
Haunsoe
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:42

hjælp jeg skal til syn

Indlæg af Haunsoe »

Hej Alle..

Da jeg skal til syn på Torsdag er jeg bange for den ikke kommer igennem da den ryger lidt sort røg..

men hvor meget må den egentlig ryge før den bliver kasseret..og er der noget om at mb må ryge mere end andre???det har jeg hørt.

w210 270cdi.450000km

Hilse Peterh :D
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: hjælp jeg skal til syn

Indlæg af BWJ »

Den ryger vel kun når du gasser op, vel ikke når du bare kører derud af ??
Ellers prøv som de gør i hallen, speeder i bund og se hvor slemt det er :D

Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 11
Målemetoder 11.02
Luftforurening Side 7
11.02.001 CO ved tomgang
(1) Målingen foretages med driftsvarm motor og ved tomgangsomdrejningstal.
Inden målingen foretages, kontrolleres at udstødningssystemet er i forskriftsmæssig
stand, og at motoren er driftsvarm. Eventuelt kan fremtiller anmodes
om at køre tilstrækkelig langt i bilen for at opnå driftstemperatur, inden målingen
foretages.
På køretøjer med automatisk transmission placeres gearvælgeren i position
parkering (P) eller neutral (N).
Målesonden skal føres tilstrækkeligt langt ind i udstødningssystemets afgangsrør,
normalt ca. 0,20-0,25 m.
Målingen skal forsøges gennemført, selv om der evt. er konstateret en mindre
utæthed i udstødningssystemet. Er måleresultatet inden for grænseværdien for
køretøjet, godkendes målingen. Gennemføres denne måling, mens udstødningsmundingen
er koblet til tætsluttende udsugning (integreret system), og
grænseværdien overskrides, skal der foretages en måling uden tilkobling af udsugningsanlæg.
CO-målingen har ikke indflydelse på, om utæthed(er) skal vurderes som fejl.
På køretøj med mere end et afgangsrør fra udstødningssystemet foretages
målingen på en af følgende måder:
a) Afgangsrørene forenes til én afgang.
b) Målingen foretages i hvert afgangsrør.
Måleresultatet beregnes som den aritmetiske middelværdi af målingerne for
samtlige rør.
11.02.003 CO og lambda ved forhøjet tomgang
(1) Målinger foretages med driftsvarm motor ved over 2.000 omdr./min.
På køretøj med mere end ét afgangsrør gælder retningslinierne i pkt. 11.02.001.
Hvis bilen er udstyret med en virksom omdrejningstæller, anvendes denne under
målingen ved forhøjet tomgang.
Hvis bilen ikke er forsynet med en virksom omdrejningstæller, men omdrejningstallet
kan skønnes til at være over 2.000 omdr./min, lægges dette skøn til
grund under målingen ved forhøjet tomgang.
Målingen skal forsøges gennemført, selv om der evt. er konstateret en mindre
utæthed i udstødningssystemet. Er måleresultatet inden for grænseværdien for
køretøjet, godkendes målingen. Gennemføres denne måling, mens udstødningsmundingen
er koblet til tætsluttende udsugning (integreret system), og
grænseværdien overskrides, skal der foretages en måling uden tilkobling af udsugningsanlæg.
CO- og lambdamålingen har ikke indflydelse på, om utæthed(er) skal vurderes
som fejl.
April 2011
AFSNIT 11 Vejledning om syn af køretøjer
11.02 Målemetoder
Side 8 Luftforurening
11.02.004 Dieselrøgtæthed (fri acceleration)
(1) Målingen af røgtæthed (lysabsorptionskoefficient) foretages, medens motoren
accelereres maksimalt fra tomgangsomdrejningstal til det regulerede højeste
omdrejningstal. Målemetoden er nærmere fastsat i direktiv 96/96/EF som ændret
ved 1999/52/EF.
ZOOM ZOOM.
Casper16feb
Indlæg: 47
Tilmeldt: 22. maj 2010, 09:05

Re: hjælp jeg skal til syn

Indlæg af Casper16feb »

hej

Min W210 320'er var til syn i mandags - gik lige igennem trods den havde en defekt luftmassemåler og røg som en gammel storebæltsfærge! Fik ingen bemærkninger for det overhovedet, da det meste røg kommer ved kraftig accelleration.

Fik i øvrigt skiftet luftmassemåleren i fredags, så nu er det helt fikset.

Held og lykke med synet. :wink:

mvh Casper
Besvar