Fjedre.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Nordsten
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:44

Fjedre.

Indlæg af Nordsten »

De fleste indlæg vedrørende fjedre, handler om sænkning af bilen med flerfarvede fjedre, men da jeg er en halvældre herre der går mere op i komfort end at bilen skal se smart ud ( det gør de virkelig med sænket undervogn og 19 tommer hjul ) så vil jeg gerne spørge panelet, hvilke fjedre skal jeg montere på min E 220 model fra 1999 for at den bliver så blød som muligt at køre i. Har det noget at gøre med antal vindinger på hver enkelt fjeder, eller hvad ? Jeg kunne også godt finde på at montere 15 tommer hjul, da der jo er lidt mere dæk på. Nu ikke for mange "bedstefar" kommentarer, men på forhånd tak.
gutman
Indlæg: 214
Tilmeldt: 10. dec 2009, 13:06
Geografisk sted: skibby

Re: Fjedre.

Indlæg af gutman »

der er et hav af fjedre til mercedes elegance er en fin undervogn fjedre skal passe til bilen som bliver regnet ud via udstyr osv så det er ikke bare lige at købe de rigtige uorig giv gørløse eller mercedes et ring du kan bestemme højden på bilen med nogle gummi klodser i forskellige højder
Brugeravatar
BTE
Indlæg: 250
Tilmeldt: 7. dec 2009, 21:49
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Fjedre.

Indlæg af BTE »

Jeg kunne også godt finde på at montere 15 tommer hjul, da der jo er lidt mere dæk på
Hehe, sjov kommentar. Men det forholder sig nu ikke sådan. Jeg ved godt hvad du mener derimod :)

Det du skal være opmærksom på hvis du ønsker "mere gummi" på dine dæk er profilen.
F.eks. 205 / 55 / R15

205 er bredden på dækket.
55 er højden af dækket, der måles i procent af bredden, altså 55% af 205mm
R15 er dækket indvendige mål i tommer

Dvs du sagtens kan gå op i en 16" og stadig bibeholde "mere gummi" på dine dæk :) Mener faktisk også at E klassen er født med 16" dæk/fælg


Ang dine fjedre, skal du også være opmærksom på at de ikke bliver få "bløde". Jo blødere de er desto mere "sejler" og "gynger" din bil. Dette er ikke just en fordel eller ønskværdigt ved f.eks overhaling på motorvej eller pludselige undvigelse. Tænk over dette.

Så for en mere komfortabel kørsel vil jeg anbefale du køber nogle gode dæk med mere gummi og beholder dine originale fjedre :)
shadowcast
Indlæg: 71
Tilmeldt: 16. jan 2011, 11:00

Re: Fjedre.

Indlæg af shadowcast »

Enkelt svar..... Blå/grøn fjedre..
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: Fjedre.

Indlæg af mercelsker »

Hej Nordsten,

Jeg kan sagtens forstå dig, og jeg er stadig i 30'verne :shock: :shock:

Har selv købt en sænket E-klasse (E320CDI 2001) som jeg hævede igen. Den stødte på mange steder i København ved helt alm. kørsel. F.eks. ved overgange mellem en lille vej og en stor vej hvor der kan være en ret høj kant. Eller bestemte typer fartbump. Specielt stødte den også på ved nedkørsler til parkeringskældere (stødte på enten midt på bilen ved nedkørsel eller trækkrogen bagpå stødte på ved opkørsel). Var heller ikke vildt med at jeg kunne mærke hvert eneste mikrobump i vejbelægningen, for slet ikke at tale om de store bump, AV!

Jeg fil bilen gennemået hos Mercedes Benz for at se alt hvad der var galt med den (det var mange ting!). Sagde i den forbindelse at jeg ville hæve den igen så de satte de rigtige fjedre på tilbuddet. Jeg købte dem så gennem teilsuche24.de som aldrig har skuffet mig, og satte dem selv i (besværligt/bøvlet!). Du kan også checke Gørløse Autos webside, så kan du finde din model og se hvilket partnummer der er på de rigtige fjedre (som den er født med). Jeg har ikke noget problem med at 'misbruge' Mercedes Benz på den måde, for de er så flabede med deres '30 års rustgaranti' som aldrig gælder (utroligt at de får lov til det julenummer af forbrugerstyrrelsen).

Vær opmærksom på at når man sænker bilen så ændres 'camber' vinklen (dvs. om hjulet stritter længere ud forneden eller foroven eller om det står lige). Mange der sænker deeres biler er ikke klar over dette, og resultatet er at dækkene bliver kørt skæve lynhurtigt (bliver slidt mere på indersiden end ydersiden). Hvis dem der har sænket din har gjort det rigtigt (er dækkene slidt lige?), så har de efterfølgende også ændret på 'camber'. Det betyder at når du så hæver den igen så skal du også justere 'camber'. Gøres med en 4hjuls-udmåling hos MB, eller e.g. Gørløse Auto (som jeg brugte, med godt resultat). Under alle omstændigheder skal du nok have cheket udmålingen alligevel hvis du piller ved fjedrene.
Nordsten
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:44

Re: Fjedre.

Indlæg af Nordsten »

Tak for mange interessante svar. Jeg ser at "shadowcast" anbefaler blå/grønne fjedre. Og jeg har altid troet at det kun er sænkningsfjedre der er kulørte. Er det helt seriøst med de blå/grønne, og hvor finder man dem ? Er det alle fire fjedre der har de farver ? På forhånd tak.
Brugeravatar
BTE
Indlæg: 250
Tilmeldt: 7. dec 2009, 21:49
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Fjedre.

Indlæg af BTE »

De blå/grønne fjedre Shadowcat henviser til er farvekode de har oprindelig fra Mercedes. Så hvis du henvender til på et aut MB værksted vil de vide hvilke det drejer sig om.
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Fjedre.

Indlæg af Velo »

Jeg kan også kun anbefale at gå MB vejen, det meste uoriginale er kun til den hårdere side.
Så vil jeg anbefale IKKE at have for bløde forfjedre da den vil blive rigtig vattet at dreje med.
Og skulle det vise sig at du ikke er heldig at finde noget blødere, og hvis ikke du går super meget op i acceleration, men syntes at den er lige fast nok i "måsen" når man kører over bump. Så smid en fortovs flise i bagagerummet, helt op af bagsæderne. Det giver faktisk helt fantastisk meget.

(Siger ham der kører Vito med sænknings sports fjedre, men som har monteret std. bagfjedre fordi den ikke er læsset nok til at det er behageligt. mmm komfort)
Besvar