EPC problemer

Alt vedrørende teknik
MercedesGlad
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. okt 2011, 21:17

EPC problemer

Indlæg af MercedesGlad »

Min Mercedes C 220 TD fra 1997 volder mig problemer med EPC lampen i instrumentbordet. Når motoren har kørt i noget tid og er blevet varm begynder EPC lampen at lyse og bilen køre ad helvedet til… Hvis man stopper motoren og starter straks igen kan den køre uden problemer i lidt tid indtil EPC lampen igen begynder at lyse, og bilen køre igen dårligt. Det mærkelige er at hvis jeg køre på motorvej og holder speederen på konstant fart er der ingen problemer, men så snart jeg slipper lidt på speederen starter EPC lampen igen og bilen køre dårligt.

Er der nogen der kender til det problem, og hvordan man afhjælper det?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: EPC problemer

Indlæg af BWJ »

Hvis du har chippet den, så af med chip.
En anden og mere kedelig ting kan være, at din dieselpumpe har set bedre dage. :(
ZOOM ZOOM.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: EPC problemer

Indlæg af CDI »

Hvis det er en OM 604 motor dvs diesel 2,2l
så kører den med Lucas fordeler indsprøjtningspumpe som har en tendens til at gå i stykker ved forstilleren inde i pumpen.
Men en tester på er altid den rigtige start....
MercedesGlad
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. okt 2011, 21:17

Re: EPC problemer

Indlæg af MercedesGlad »

Hej Bwj, chippet den? Jeg har haft bilen i 6 måneder så jeg ved ikke om den er "chippet" hvad kunne det havede været godt for og hvor sætter man normalt sådan en chip? Jeg tvivler på, og håber ikke det er diselpumpen. Da bilen har fået ombytter motor der skulle have gået omkring 200,000 km. Er det ikke lidt tidligt for en brændstofpumpe at stå af.?

Og CDI, jeg mener det er en 2,0..kender du et godt sted at få testet den i københavns området?

En af mine egne teorier er at den måske kan være tilstoppet i diseltilførelsen fra tanken? kan det være en mulighed??
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: EPC problemer

Indlæg af CDI »

Ved tilstoppet brændstof plejer den at miste trækkraft eller måske gå ud....
MercedesGlad
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. okt 2011, 21:17

Re: EPC problemer

Indlæg af MercedesGlad »

Hvad vil det sige at "chippe" den. Og hvor sætter man normalt den chip, så jeg kan fjerne den. :?:
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: EPC problemer

Indlæg af MB cruizer »

"Chippet " er bare et udtryk for at der er uploaded nyt software/installeret en chipbox så du får højere
ydelse på motoren. Når det er en CDI, er det oftest en lille kasse med 2 stik på, der er sat imellem bilens
motorcomputer og kablingen dertil . Ellers er nyt software i din computer meget almindelig.

Når det er almindelige pumpe-dyse motorer er ofte gerne en lille boks som er installeret eet eller andet sted i motorummet og har en 3-4 ledninger der er splejset ind i det eksisterende kabling.
Prøv at se om dy kan se noget "underligt" i motorrummet f.eks. en xtra ledning der er monteret på gasgiver-potentiometeret (er der en sådanne så følg den til enden!) eller f.eks. en lille boks gemt inde i sikringsboksen etc.

Hvis intet dukker op, må du få tjekket fejlkoder og derefter programversion i din motorcomputer.

Når du siger at bilen kører af H.til...Kan du uddybe det lidt ? F.eks. Ingen trækkraft...Eller hugger helt vildt
eller springer dine omdrejninger bare op til 3000 omdr/min bare du rører ved speederen?
MercedesGlad
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. okt 2011, 21:17

Re: EPC problemer

Indlæg af MercedesGlad »

Hey MB cruizer og jer andre der følger med her..

Så har jeg haft en tester på med følgene resultat: Ialt 5 fejl. Fejl 1=P1470 Trykomformer/gasspjæld Elektrisk fejl, strømkreds.. Fejl 2= P1225 Indsugningstrykregulering fejlagtig.. Fejl 3 =P1228 Mængdeindstiller/indsprøjtningspumpe fejlagtig... Fejl 4= P1231 Justeringselektronik indsprøjtningspumpe fejlagtig.. Fejl 5= P1689 Can-signal fra kombiinstrument fejlagtig.. Den er herefter blevet nulstillet, da det så skulle være nemmerer at lokalisere fejlen næste gang den bliver testet!?

Og så har jeg faktisk opdaget 3 uautoriseret relæer der er sluttetet til sikringsboxen i motorrummet!! Kikker nærmerer på dem en af de næste dage.

Når jeg siger den køre af H...til når EPC lampen lyser, så mister den trækkraft accelererer langsomt og har topfart på omkring 80 km..
Det mærkelige er at den også en sjælden gang imellem starter med EPC tænt og faktisk køre nomalt.. :?:
Brugeravatar
270cdi
Indlæg: 215
Tilmeldt: 8. aug 2010, 18:38
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: EPC problemer

Indlæg af 270cdi »

Når den lyser er den i nødprogram og der for køre den langsomt
W211/E320CDI V6 Avantgarde
shadowcast
Indlæg: 71
Tilmeldt: 16. jan 2011, 11:00

Re: EPC problemer

Indlæg af shadowcast »

OBS.. dine relæ'er er til kørelys..
MercedesGlad
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. okt 2011, 21:17

Re: EPC problemer

Indlæg af MercedesGlad »

Problemet har ikke været der hele vinteren, men nu er det kommet tilbage i takt med at det er blevet varmere. Det er en Lukas pumpe den har og den er ikke chippet. CDI du nævnte forstilleren i pumpen, er det noget der kan skiftes eller er det hele pumpen der skal skiftes.?
Og så tænker jeg selv på om det kunne være luftmångdemåleren?? Fejl fra tester. P1470 og P1228

Er spændt på at høre hvad i mener?

Mercedesglad
Motby
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27. nov 2009, 16:04

Re: EPC problemer

Indlæg af Motby »

Havde det samme problem i vores 270 cdi, den kørte fint når det var koldt, men elendigt med de symptomer, som nævnt, da det blev sommer. Det var en defekt luftmassemåler. MVH.
MercedesGlad
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. okt 2011, 21:17

Re: EPC problemer

Indlæg af MercedesGlad »

Hej Motby og jer andre der følger med her. Jeg ville bestille en ny luftmassemåler idag hos MB i Herlev, de fortalte mig at der ikke er en luftmassemåler i min model.. Jeg blev ellers lige lidt glad da du fortalte om løsningen på din bil Motby. Men tilgengæld fortalte de også at det kunne være "EGR ventilen" eller "spjældhuset" eller "vacumstyreventilen" er der nogle af jer derude der har en ide til hvor jeg skal starte??
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: EPC problemer

Indlæg af E 270 2001 »

Komponentudmåling jævnfør de fejlkoder du har udlæst efter at du fik slettet den første udlæsning. 2 af dem går jo igen :!:
Nr 1 er at afhjælpe de kendte fejl :idea:


Desuden kan en nysgerrig finger der piller lidt, da mærke om der er noget umildbart galt med funktionen :idea: og derefter tester på :!:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
MercedesGlad
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. okt 2011, 21:17

Re: EPC problemer

Indlæg af MercedesGlad »

Du har fuldstændig ret E270, selvfølgelig skal de 2 fejl som går igen rettes. Mit problem er at jeg ikke er klar over hvad de dækker. Så hvis der er nogle der ved hvad fejl P1470 og fejl P1228 betyder og hvilke dele de melder fejl på må i meget gerne fortælle det. Så jeg kan få skiftet dem.
:?
Besvar