Hjulbolte-pas på!
: 10. okt 2011, 16:19
Bare lige et indlæg om dette vigtige emne.
Jeg skulle skifte mine sommerhjul ud med nogle nyindkøbte vinterhjul købt i DBA.
Mine originale sommerfælge brugte M12 x 1,5 med kugleformet hoved, og jeg fandt ud af at vinterhjulene
have brug for bolte med konusformede hoveder 60 grader, derfor lå de noget løst an i hullet.
Findes der andre former for hoved end kugleformet og 60 grader konus?
En kugleformet bolt i en fælg beregnet for 60 grader konus vil jo kun have en spændeflade som en cirkelsteg,mens
en konus 60 bolt i en fælg beregnet for kuglebolte vil virke som en kile og muligvis flække boltehullet i fælgen.
Ang. indgrebslængde vil jeg mene at en 12 mm bolt med stigning 1,5 mm, min. skal have fat med 12 mm, altså ca 8-9 omgange med nøglen.
Særligt baghjulene er følsomme over for langt indgreb, så tjek at hjulet drejer frit rundt, inden du sænker donkraften.
Hører gerne indlæg om dette, da det jo kan være fatalt at miste et hjul under kørsel!
Jeg skulle skifte mine sommerhjul ud med nogle nyindkøbte vinterhjul købt i DBA.
Mine originale sommerfælge brugte M12 x 1,5 med kugleformet hoved, og jeg fandt ud af at vinterhjulene
have brug for bolte med konusformede hoveder 60 grader, derfor lå de noget løst an i hullet.
Findes der andre former for hoved end kugleformet og 60 grader konus?
En kugleformet bolt i en fælg beregnet for 60 grader konus vil jo kun have en spændeflade som en cirkelsteg,mens
en konus 60 bolt i en fælg beregnet for kuglebolte vil virke som en kile og muligvis flække boltehullet i fælgen.
Ang. indgrebslængde vil jeg mene at en 12 mm bolt med stigning 1,5 mm, min. skal have fat med 12 mm, altså ca 8-9 omgange med nøglen.
Særligt baghjulene er følsomme over for langt indgreb, så tjek at hjulet drejer frit rundt, inden du sænker donkraften.
Hører gerne indlæg om dette, da det jo kan være fatalt at miste et hjul under kørsel!