Anbefalet motorolie

Alt vedrørende teknik
Besvar
JR
Indlæg: 89
Tilmeldt: 24. mar 2009, 08:28
Geografisk sted: ÅRHUS

Re: Anbefalet motorolie

Indlæg af JR »

Hej

Har selv en W210 E 430, og jeg har netop været i Bauhaus for at købe 8 l MOBIL 1 NEW LIFE 0-40 til 998 kr

Den er lidt pebret i pris, normal ca 650 kr/ 4 l, men den er forskrevet som bedste valg på diverse tyske hjemmesider
til denne motor. Olie er jo lidt af en trosag også, men i fgl. servicebog har min motor altid fået denne, og spinder da også
som en mis efter 330.000 km, så jeg ofrer gerne den extra 500 lap på en god olie!.
Så kan man jo til gengæld tage sig sammen og selv skifte den, så man er sikker på at det er den der bliver hældt i
og så kan man sove godt om natten:-)
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Anbefalet motorolie

Indlæg af Velo »

Gå på opdagelse i din bils servicebog. Der står der en kode som er en form for kvalitetskrav olien skal overholde.

0W, 5W og 10W betyder hvordan olien opfører sig som kold. Altså vil en 0W-40 opføre som som en SAE 40 olie som varm og en SAE 0 olie som kold - altså en tynd olie.
Sidstnævnte kan være en fordel her til vinter, men omvendt vil olien også have nemmere ved at slippe ud gennem tolerancer i de kolde motordele. Så det er en vurderingssag.

Mht olie, så er det en religion. Min religion hedder Q8. Hvis jeg skal bruge en god olie til en applikation. Så ved jeg at jeg rammer rigtigt hos Q8.
Har eksempelvis oplevet et gearolieskift der gjorde det umuligt at skifte gear med bilen i bevægelse når den var kold. Men at samme gearkasse skifter som en drøm på Q8 sovs, endda også bedre end det olie MB værkstedet fyldte i engang. Så det er jo skønt.

Men hvad angår olieskift til en billigere variant.
Find som sagt ud af hvilken kvalitets betegnelse MB anbefaler og tag på opdagelse i f.eks. Bilka. De har ca. hver 4. uge tilbud på Shell's 4 liters Helix dunke til gode penge.

8 liter 10W-40 for 399,- f.eks.

Når du selv skifter, så husk at købe kobberskive med til bundskruen ;-)
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Anbefalet motorolie

Indlæg af Velo »

Rolf T skrev:
- Jeg sælger motorer, res.dele, gear mv. til US marinemotorer, så oliens viskositet/flydeevne, har jeg styr på..:)

- Har været igennem bilens servicebog, men kunne ikke umiddelbart finde den foreskrevne motorolie.

- Min religion hedder MOBIL, men nogen er til moren og andre til datteren, som en klog mand har udtrykt det...:)

- Ikke nødvendigt med kobberskive til bundproppen, for jeg bruger en professionel oliesuger fra marineverden, så olieskift er foretaget på "less than 20 minutes" og uden sorte hænder...:) Et produkt, som også kan bruges til bilmotorer.
Jeg tænkte godt at du havde styr på sagerne da jeg læste den sidste linje i dit indlæg efterfølgende. Men så står det der om ikke andet som en hjælp til den næste der læser det. Lyder ellers som en spændende beskæftigelse.

Jeg fandt forresten et godt link her: http://www.benzworld.org/forums/w163-m- ... e-diy.html
Her bruges der Mobil 1 0W-40 også. Om det så er endegyldigt bevis for at det er DET der skal bruges er jo så en vurderingssag. Men i mine ører lyder det som et fornuftigt valg til en moderne motor. Især hvis den ikke drikker olie i forvejen.
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Anbefalet motorolie

Indlæg af Velo »

Rolf T skrev:Fandt dette link ang. anbefalet motorolie til Mercedes-Benz. Linket er godt nok på engelsk, men håber at mange kan gøre brug af det:

http://amgmarket.com/amg/2010/02/merced ... gine-oils/
Virker som et godt og troværdigt link.
Og ingen tynde olier til AMG motorene. :-D
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: Anbefalet motorolie

Indlæg af bonodk »

Ellers kan man jo altid tag eBay.de ... Lidt billigere og sendt til døren :lol:
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: Anbefalet motorolie

Indlæg af bonodk »

der kommer en hel række når jeg trykker på linket. men alt er jo billigere på ebay, det er ikke en hemmelighed
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: Anbefalet motorolie

Indlæg af bonodk »

Nej men det er da også et super tilbud du har fundet der, ingen tvivl om det
Besvar