E270 kører længere på starteren inden den starter?

Alt vedrørende teknik
Besvar
Kims
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. nov 2009, 13:44

E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af Kims »

Hej
Kan i hjælpe med oplysninger til hvad der kan være galt, da min e270 årg 2000, kører længere på starteren inden den slår igang, jeg har læst noget om udsk. af o-ringe i brændstofsystemet. Kan man købe sådan et sæt o- ringe på Mercedes, så man kan se og sammenligne, hvormange man skal/bør skifte.

Batt. lampe er også begyndt kortvaring at lyse. for det meste, de første ture på dagen. Har tjekket stelkablet v. gearkassen, og samlingen under speederen, ser fint ud, samt skiftet batt. som beskrevet andet sted.

Tak for de mange gode svar der kommer på siden.

Mvh. Kim
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af bonodk »

Hvis ikke forvarme lampen lyser efter den er startet, så er gløderør og forvarme relæ nok Ok. Og så er det nok dyserne den kan være galt med.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af LIMO »

Min kan have samme symptom. Det er også en E270 men en W211 fra 2004 med 320.000 km på tælleren. Når det sker er det næsten hver gang, hvor der ikke er så meget diesel tilbage på tanken. Fra 1/4 tank og nedefter.
Min mekaniker siger det er et typisk tegn på fugt i tanken og brændstoffilteret. Skift af filter og en Bell Ad kur vil kunne hjælpe på det problem, men han anbefaler rent faktisk også ikke at køre tanken under 1/4 fuld, men det synes jeg ikke bør være nødvendigt på en så avanceret bil og kører ofte ned til der advares om lavt brændstofniveau.

Dyser er kontrolleret for 3 måneder siden, og de er ok (heldigvis).
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af SLKkompressor »

Først kan du checke om der suges luft ind i brændstofsystemet. Ved første start om morgenen bruges 2 personer. 1. observerer klar brændstofslange forest på top af motor, om der kommer luftbobler i slangen medens 2. aktiverer starter. Hvis bobler skiftes alle o ringe i brændstoftilførslen. Hvis der ingen bobler kommer er brændstofsystemet tæt. Dernæst kan grøn o ring og hvid nylon ring i railtrykregulatoren skiftes. Dele købes hos MB. Skal være originale. Hvis det ikke hjælper har du en opgave for en dygtig mekaniker. Virker alle gløderør for resten optimalt?
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af MB cruizer »

Hej LIMO

Det der med ikke at køre længere ned end 1/4 tank har en helt anden grund: Overhedet diesel.

CDI motorer, grundet trykket i pumpen, der er returtemperaturen på dieselolien meget høj.
Hvis tanken er tilnærmelsesvis tom så er det diesel der bliver pumpet frem for varmt (olien er "krakket") og
kan ikke længere leve op til smøre-egenskaberne som en CDI pumpe kræver.

Slutresultat kan blive en kaput pumpe. Især Ford kan være slem til det der, har jeg hørt.

TAXI´er , der går længe i tomgang, er især i farezonen med en halvtom tank eller mindre da der bliver blandet ophedet diesel i tanken uden at brændstoflinier/moter/tank etc bliver kølet af vindmodstanden.

Fugt/vand i dieselolien vil altid være i bunden af tanken uanset om der er fyldt op eller ej.
Brugeravatar
LIMO
Indlæg: 99
Tilmeldt: 28. mar 2011, 12:01
Geografisk sted: Haderslev

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af LIMO »

MB cruizer skrev:Hej LIMO

Det der med ikke at køre længere ned end 1/4 tank har en helt anden grund: Overhedet diesel.

CDI motorer, grundet trykket i pumpen, der er returtemperaturen på dieselolien meget høj.
Hvis tanken er tilnærmelsesvis tom så er det diesel der bliver pumpet frem for varmt (olien er "krakket") og
kan ikke længere leve op til smøre-egenskaberne som en CDI pumpe kræver.

Slutresultat kan blive en kaput pumpe. Især Ford kan være slem til det der, har jeg hørt.

TAXI´er , der går længe i tomgang, er især i farezonen med en halvtom tank eller mindre da der bliver blandet ophedet diesel i tanken uden at brændstoflinier/moter/tank etc bliver kølet af vindmodstanden.

Fugt/vand i dieselolien vil altid være i bunden af tanken uanset om der er fyldt op eller ej.
Tak for det MB Cruiser.
Det var da godt nok en melding, der bør tages ret alvorligt. Jeg går ud fra, at du reelt mener, at alle med Common Rail motorer bør efterfylde tanken noget inden dieselniveauet når for langt ned, og at der ikke er nogen egentlige symptomer, før pumpen evt. giver op.

Du nævner, at vand lægger sig i bunden. Kan der ikke netop derfor komme vand med op til brændstofpumpe, filter m.v., hvis man starter og kører med lavt dieselniveau? Og kan det ikke give symptomer som f.eks. længere startertid?
Venlig hilsen

Peter

204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af BWJ »

Derfor er Bell add en god ting, det modvirker kondens i tanken.
Samtidig har jeg ført sugerøret til fyret til bund af tank, med hul i rør 1 cm oppe, så der altid suges fra bunden.
ZOOM ZOOM.
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af CB8 »

MB cruizer skrev:Hej LIMO

Det der med ikke at køre længere ned end 1/4 tank har en helt anden grund: Overhedet diesel.

CDI motorer, grundet trykket i pumpen, der er returtemperaturen på dieselolien meget høj.
Hvis tanken er tilnærmelsesvis tom så er det diesel der bliver pumpet frem for varmt (olien er "krakket") og
kan ikke længere leve op til smøre-egenskaberne som en CDI pumpe kræver.

Fugt/vand i dieselolien vil altid være i bunden af tanken uanset om der er fyldt op eller ej.
Hvor høj temp. snakker vi når du skriver at returtemp. er "meget høj" ??

Fugt/vand i tank er /kommer vel i høj grad af kondens
og i så fald så er det vel også forholdsvis let at forholde sig til at jo mindre brændstof der er i tanken jo større overflade er der til at skabe kondens på
=Hvis bilen holder meget stille og eller mest kører korte ture /er mere end en uge om at tømme tanken så er vi derhenne hvor jeg også ville mene at alt under ½.tank er for lidt

alternativt så brug et af de på markedet eksisterende produkter som f.eks. Bell Add
som ud over en del andre egenskaber også har samme virkning som sprit i en vand/benzin blanding
så nej det modvirker ikke vand i tanken
det får bare vandet til at gå i forbindelse med dieselen så det kan hives gennem pumpe og dyser
og når der er for meget vand i tanken så er det stadig bedre at tømme den Helt for indhold, rense den og fylde rent diesel på
frem for bare at gi den en 3.dobbelt snaps
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af CB8 »

Kims skrev:Hej
Kan i hjælpe med oplysninger til hvad der kan være galt, da min e270 årg 2000, kører længere på starteren inden den slår igang, jeg har læst noget om udsk. af o-ringe i brændstofsystemet. Kan man købe sådan et sæt o- ringe på Mercedes, så man kan se og sammenligne, hvormange man skal/bør skifte.

Batt. lampe er også begyndt kortvaring at lyse. for det meste, de første ture på dagen. Har tjekket stelkablet v. gearkassen, og samlingen under speederen, ser fint ud, samt skiftet batt. som beskrevet andet sted.

Tak for de mange gode svar der kommer på siden.

Mvh. Kim
Hvor langt har den kørt?
hvornår har den sidst fået skiftet generatorfriløb?
smid et startkaben fra stelpunkt på karrosseri til generatorhus hvis det ikke ændrer noget så er det ikke en stelfejl ;)
går ud fra at MB også bruger kul i deres generatore så nok der jeg ville starte med at lede efter fejl i selve generatoren
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: E270 kører længere på starteren inden den starter?

Indlæg af MB cruizer »

Tak for det MB Cruiser.
Det var da godt nok en melding, der bør tages ret alvorligt. Jeg går ud fra, at du reelt mener, at alle med Common Rail motorer bør efterfylde tanken noget inden dieselniveauet når for langt ned, og at der ikke er nogen egentlige symptomer, før pumpen evt. giver op.

Du nævner, at vand lægger sig i bunden. Kan der ikke netop derfor komme vand med op til brændstofpumpe, filter m.v., hvis man starter og kører med lavt dieselniveau? Og kan det ikke give symptomer som f.eks. længere startertid?
Har først set dit indlæg nu :

Jeg skal ikke gøre mig klog på ting jeg kun har per erfaring og hear-say..
Om jeg så har været heldig og andre uheldig skal være svært at sige.
Men det er dog min klare opfattelse at der med CDI motorer ikke er plads til fejltagelser.

Jeg ved at der er baldret mange CDI pumper på at man f.eks. har kørt tanken tom. Nu mangler smøringen fra brændstoffet ,så at udlufte brændstofsystemet ved at f.eks at holde starteren på er simpelthen døden for pumpen. :!:
Ford´er, igen, skulle vist være de værste til dette.
"Dårlig" diesel, gammel diesel med begyndene pest eller vand i samme bærer en større risiko for havari end ved brug i konventionel pumpedyse motor. Jeg ved een tankstation (lukket siden et par år af SKAT) ude ved Kalundborg der hældte eet eller andet fyringsolie på deres dieselstandere for at "snyde" på vægten så at sige. Det kostede et par uheldige kunder deres pumpe :!: og derfra rullede lavinen med SKAT og saganlæg etc.... :)

Hvor lige præcist at dieselolien "krakker" kan jeg ikke sige, det er vel et spørgsmål om smøre-egenskaber ved en given temperatur og hvor "lidt" smørelse en pumpe kan nøjes med. Ved 20 grader celcius er viskociteten på diesel omkring 10 til 18 centistoke. Ved 40 grader ligger den nede på en 4 stykker....Hvis dette er liniært kunne jeg godt lide at vide hvad den er ved f.eks. 80 grader ?! :shock:

Ang. vandet så skal der altså ligge meget vand/slam i bunden af din tank før at det kan suges op : Tænk på at
de fleste biler kører i op til 20 år uden at der er renset tank og uden at der har været problemer.
På tankstationer er er både filtre og vand-udskillere (mener jeg) i deres standere/anlæg og tankene bliver vist også renset. Det er mere hvis man har tanket noget olie eet eller andet sted fra på tønder eller dunke, har fået købt noget overskud andet steds fra eller hvad ved jeg, at man skal begynde at passe på....
Så er det nok bedre at hælde det på oliefyret istedet! :wink: Better safe than sorry!

Ang. smøreegenskaber i Diesel så må da være en ingeniør herinde i forummet der kunne få et kick ud af at finde de rigtige tabeller og data?
Det er ikke noget jeg har adgang til og det er ikke alt man kan Google sig til der er rigtigt...

Evt også een der kunne måle temperaturen på retur-røret på en , godt gennemvarm, CDI en dag?
Hvis temperaturen stiger væsentligt når bilen har stået i tomgang et stykke tid...ja så ligner det noget man kunne kalde en uheldig kombination med en næsten tom tank....

Beklager mit lange indlæg. Men det kan være der kommer een forbi en dag der genkender noget han/hun gør forkert som så får reddet sin bil på stregen..så er det vel det hele værd.
Besvar