Tak for det MB Cruiser.
Det var da godt nok en melding, der bør tages ret alvorligt. Jeg går ud fra, at du reelt mener, at alle med Common Rail motorer bør efterfylde tanken noget inden dieselniveauet når for langt ned, og at der ikke er nogen egentlige symptomer, før pumpen evt. giver op.
Du nævner, at vand lægger sig i bunden. Kan der ikke netop derfor komme vand med op til brændstofpumpe, filter m.v., hvis man starter og kører med lavt dieselniveau? Og kan det ikke give symptomer som f.eks. længere startertid?
Har først set dit indlæg nu :
Jeg skal ikke gøre mig klog på ting jeg kun har per erfaring og hear-say..
Om jeg så har været heldig og andre uheldig skal være svært at sige.
Men det er dog min klare opfattelse at der med CDI motorer ikke er plads til fejltagelser.
Jeg ved at der er baldret mange CDI pumper på at man f.eks. har kørt tanken tom. Nu mangler smøringen fra brændstoffet ,så at udlufte brændstofsystemet ved at f.eks at holde starteren på er simpelthen døden for pumpen.
Ford´er, igen, skulle vist være de værste til dette.
"Dårlig" diesel, gammel diesel med begyndene pest eller vand i samme bærer en større risiko for havari end ved brug i konventionel pumpedyse motor. Jeg ved een tankstation (lukket siden et par år af SKAT) ude ved Kalundborg der hældte eet eller andet fyringsolie på deres dieselstandere for at "snyde" på vægten så at sige. Det kostede et par uheldige kunder deres pumpe

og derfra rullede lavinen med SKAT og saganlæg etc....
Hvor lige præcist at dieselolien "krakker" kan jeg ikke sige, det er vel et spørgsmål om smøre-egenskaber ved en given temperatur og hvor "lidt" smørelse en pumpe kan nøjes med. Ved 20 grader celcius er viskociteten på diesel omkring 10 til 18 centistoke. Ved 40 grader ligger den nede på en 4 stykker....Hvis dette er liniært kunne jeg godt lide at vide hvad den er ved f.eks. 80 grader ?!
Ang. vandet så skal der altså ligge meget vand/slam i bunden af din tank før at det kan suges op : Tænk på at
de fleste biler kører i op til 20 år uden at der er renset tank og uden at der har været problemer.
På tankstationer er er både filtre og vand-udskillere (mener jeg) i deres standere/anlæg og tankene bliver vist også renset. Det er mere hvis man har tanket noget olie eet eller andet sted fra på tønder eller dunke, har fået købt noget overskud andet steds fra eller hvad ved jeg, at man skal begynde at passe på....
Så er det nok bedre at hælde det på oliefyret istedet!

Better safe than sorry!
Ang. smøreegenskaber i Diesel så må da være en ingeniør herinde i forummet der kunne få et kick ud af at finde de rigtige tabeller og data?
Det er ikke noget jeg har adgang til og det er ikke alt man kan Google sig til der er rigtigt...
Evt også een der kunne måle temperaturen på retur-røret på en , godt gennemvarm, CDI en dag?
Hvis temperaturen stiger væsentligt når bilen har stået i tomgang et stykke tid...ja så ligner det noget man kunne kalde en uheldig kombination med en næsten tom tank....
Beklager mit lange indlæg. Men det kan være der kommer een forbi en dag der genkender noget han/hun gør forkert som så får reddet sin bil på stregen..så er det vel det hele værd.