Side 1 af 1

Hvordan virker fyret? (W210)

: 29. okt 2011, 16:47
af mercelsker
Hej,

Er der nogen der kan beskrivet varmefyrets funktion i en W210?

Jeg har en knap nede ved siden af cigar-tænderen. Er det meningen at man skal tænde denne knap når motoren er kold for at få den varm hurtigere? Hvad sker der hvis man så glemmer at slukke igen når motoren er varm, bruger den så mere diesel i fyret? Kan man tænde den uden at motoren er startet? (har faktisk ikke prøvet :oops: )
Hvordan ved jeg i øvrigt om det fyr overhovedet virker? syntes ikke den bliver hurtigere varm... men har ikke lavet nogle videnskabelige tests endnu .. :D

Jeg har 'hørt' at det er muligt at installere en timer istedet for knappen, er der nogen der har erfaring med dette? er det besværligt (er der også andet en selve timeren der så skal installeres), eller er det blot knappen der skal udskiftes med timeren?

Min bil er en E320 CDI 2001 model.

Mvh.

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 29. okt 2011, 17:13
af BWJ
Det er en hjælpevarmer på el, som er styret af vandtemperaturen, ved egentligt ikke hvorfor der er en afbryder, da den passer sig selv.
Det med timeren, (ell. fjernbet.) her tænker du på et diesel/benzinfyr (hydronic ell. webasto) som kan varme bilen FØR du starter.

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 29. okt 2011, 18:12
af CB8
Hmm er godt nok længe siden jeg har skruet i en W210 så sidder da og bliver i tvivl om den ab fabrik er udstyret med
tilskudsvarmer og kan ikke huske at have set den knap du omtaler så det bliver lidt en Hvis og måske tur jeg begiver mig ud på

Hvis der er fyr/tilskudsvarmer i den så sidder den ude i fronten i pass.siden (kan ikke huske om det er bag kofanger eller inde på inderside af vangen i motorrum)
Hvis den knap har noget at gøre med fyret så er den til at slukke fyr NÅR det er blevet startet via fjernbetj. eller telestart
Hvis den knap er til det så ER fyret opgraderet til at virke som motor/kabinevarmer =så skal du "bare" ud og ha fat i et ur eller en fjernbetj.
Hvis der er fyr /tilskudsvarmer så skal fyret tænde når du starter motor og det er koldere end (så vidt jeg husker) 7.grader
Du bør ikke være i tvivl Hvis det starter da det larmer højt nok til at du kan høre det hvis du venter 10.min og så slukker motor for så vil det stå og køre lidt efter for at lukke ned
der skal også være noget udstødning på fyret som der jo gerne skulle komme noget forholdsvis varm udstødningsgas ud af når det kører
...bilen er ??..8-14..?? år Gl. og fyret har umiddelbart udtjent sin værnepligt så herfra er forventningen at det er dødt af en eller flere grunde
mercelsker skrev:Hej,

Er der nogen der kan beskrivet varmefyrets funktion i en W210?

Jeg har en knap nede ved siden af cigar-tænderen. Er det meningen at man skal tænde denne knap når motoren er kold for at få den varm hurtigere? Hvad sker der hvis man så glemmer at slukke igen når motoren er varm, bruger den så mere diesel i fyret? Kan man tænde den uden at motoren er startet? (har faktisk ikke prøvet :oops: )
Hvordan ved jeg i øvrigt om det fyr overhovedet virker? syntes ikke den bliver hurtigere varm... men har ikke lavet nogle videnskabelige tests endnu .. :D

Jeg har 'hørt' at det er muligt at installere en timer istedet for knappen, er der nogen der har erfaring med dette? er det besværligt (er der også andet en selve timeren der så skal installeres), eller er det blot knappen der skal udskiftes med timeren?

Min bil er en E320 CDI 2001 model.

Mvh.

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 29. okt 2011, 19:55
af BWJ
Også denne tråd begynder at minde om kulilteforgiftning :?

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 29. okt 2011, 20:30
af CB8
8)

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 30. okt 2011, 08:10
af CDI
Man skulle tro dette var et tråd i Nationen hvor folk bare skal udgylle bræk på hinanden!!!
Hva sker der :shock:

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 31. okt 2011, 17:42
af leait
Jeg har haft en W210 fra 2000, der også var født med en tilskudsvarmer.
Som tidligere svaret, så starter fyret når motoren kører og det er mindre end 8 grader undenfor og kølevandet er mindre en 60 grader (ikke helt sikker
på tærskelværdierne, men det er på det lav).

Jeg fik monteret et ur (orig. mercedes 7-dages ur sidder lige under knappen, mener der er en møntholder som bliver klipset ud) så varmeren kan aktiveres uden at
motoren er tændt. Jeg monterede ikke selv mit, men jeg vil tro Webasto kan hjælpe med hvilke stumper du behøver. Du kan også udvide med fjernbetjening/SMS styring.

Når fyret kørte, aktiverede det efter lidt tid blæseren i bilen. Desværre kørte blæseren med fast hastighed (samme som når man benytter rest varmen og uafhængigt af hvad trin den var stillet på), og det gav
ikke optimal varmefordeling i kabinen.

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 7. nov 2011, 16:36
af mercelsker
Hej,

Tak til alle for jeres svar! Jeg må lige prøve at få kigget nærmere på dyret og se om den overhovedet har et fyr eller ej :shock: :D
Måske kan jeg tage nogle billeder.

Mvh.

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 7. nov 2011, 20:15
af Motby
Hej.

Har en W 210 (E270) fra 2001. Fyret på de sidste modeller 210 fra 2000 og frem, er elektrisk og virker som en form for for dypkoger i kølevandet, har jeg lige fået af vide af en specialist. Enheden sidder lige til højre for køleekspansionsbeholderen (set forfra) på 270'eren.

MVH

Peter

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 7. nov 2011, 20:26
af gutman
jeg har et liggende hvis nogen mangler

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 7. nov 2011, 20:46
af BWJ
Motby skrev:Hej.

Har en W 210 (E270) fra 2001. Fyret på de sidste modeller 210 fra 2000 og frem, er elektrisk og virker som en form for for dypkoger i kølevandet, har jeg lige fået af vide af en specialist. Enheden sidder lige til højre for køleekspansionsbeholderen (set forfra) på 270'eren.

MVH

Peter
Lige præcis :wink:

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 7. nov 2011, 20:54
af mercelsker
Hej,

Ok, så det der med en timer har slet ikke noget at gøre med den knap?
Så man tænder og slukker bare for dypkogeren når det er koldt eller hvordan, og slukker den når bilen er blevet varm. Er det det som er meningen? Så er det bare jeg undrer mig om man bare kan lade den permanent være tændt eller om det så brænder ekstra el (og derved diesel) af når den er blevet varm eller om den så selv slukker?

anyway, jeg får lige kigget nærmere på dyret i morgen 8)

Mvh.

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 7. nov 2011, 22:16
af Motby
Hej.

Såvidt jeg forstår er det det samme som med oliefyret: det slukker selv når temperaturen er høj nok. Den passer åbenbart sig selv og du skal bare lade den være tændt, altså med lyset i knappen slukket. Ikke specielt logisk. Faktisk behøvede man slet ikke knappen, da systemet jo passer sig selv. Men jeg tror at det er en god ting om vinteren, når man skal have varme på motoren i en fart, motorene har jo ikke så godt af alt for meget koldkørsel, HVIS man altså ikke vil investere i en Webastovarmer, som jo må siges, at være det optimale. Man kan endda få en model som kan startes fra ens mobiltelefon, smart, hvis man lige har 15 kilo, man gerne vil have fyret af.

MVH

Peter

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 7. nov 2011, 23:25
af CB8
Kender ikke til EL-Dypkoger eller styring af den
Men Hvis den kører på bilens 12V anlæg så er det vel meget rart at man KAN fravælge den når man står med et batt. som er trææt
lidt et forhåbentligt akut problem hvor man så kan vælge mellem pest eller kolera:
strøm nok til at starte ..også næste gang.. eller hurtigere opvarmning af kølervæske
Motby skrev:Hej.

Såvidt jeg forstår er det det samme som med oliefyret: det slukker selv når temperaturen er høj nok. Den passer åbenbart sig selv og du skal bare lade den være tændt, altså med lyset i knappen slukket. Ikke specielt logisk. Faktisk behøvede man slet ikke knappen, da systemet jo passer sig selv. Men jeg tror at det er en god ting om vinteren, når man skal have varme på motoren i en fart, motorene har jo ikke så godt af alt for meget koldkørsel, HVIS man altså ikke vil investere i en Webastovarmer, som jo må siges, at være det optimale. Man kan endda få en model som kan startes fra ens mobiltelefon, smart, hvis man lige har 15 kilo, man gerne vil have fyret af.

MVH

Peter

Re: Hvordan virker fyret? (W210)

: 19. nov 2011, 14:12
af mercelsker
Hej Motby,

Godt du sagde det med at knappen skal være slukket for at være tændt....
Jeg har brugt den omvendt indtil nu. arghhh. :shock:

MB plejer ellers at være rimeligt logiske med deres indretning. hvad sker der lige for dem her?

Mvh.