Side 1 af 1

Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 4. nov 2011, 11:18
af TorbenV
Hej!
Var til periodesyn forleden (hos FDM).
Min 220 CDI fra 2004 gik ikke igennem synet p.g.a. tæring som ovenfor nævnt.
Ydersiden på de 2 skiver var helt OK.
Bilen bremser som den skal.
I de knap 4 år, jeg har haft bilen, er der ikke skiftet skiver på bagaksel.
Er der nogen af jer, der har haft samme problem, og ved I, i givet fald, hvad fejlen skyldes?
Venlig hilsen TorbenV

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 4. nov 2011, 11:30
af CB8
TorbenV skrev:Hej!
Var til periodesyn forleden (hos FDM).
Min 220 CDI fra 2004 gik ikke igennem synet p.g.a. tæring som ovenfor nævnt.
Ydersiden på de 2 skiver var helt OK.
Bilen bremser som den skal.
I de knap 4 år, jeg har haft bilen, er der ikke skiftet skiver på bagaksel.
Er der nogen af jer, der har haft samme problem, og ved I, i givet fald, hvad fejlen skyldes?
Venlig hilsen TorbenV
Hvor langt har den kørt totalt og på de 4.år?
Har den på de 4.år fået noget der ligner alm. vedligehold
så som bremser adskilt, rens og smøring?

uanset set overstående så er det vel efterhånden meget alm. at bagbremser nærmest ikke bruges og derfor ruster skiverne!

Men når nu den bremser fint på ydersiden af skiven så er det nok et spørgsmål om vedligehold!!

Hvis bremsestempel trykker på den inderste klods så er det nærliggende at tro Klodsen er groet fast og derfor bare virker som modhold og kaliberen så bliver trukket i glidebøsninger =den kun bremser på ydersiden af skiven...

Hvis bremsestempel trykker på yderste klods så er det nok glidebøsningerne den hænger i istedet og så vil den kun trykke på den side hvor stemplet er =den bremser kun på ydersiden af skiven...
overstående problem burde kunne holdes fra døren ved bremseservice pr. 30K eller en gang pr.år alt efter hvad der kommer først
og så at man bremser igennem et par gange i ugen

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 4. nov 2011, 13:47
af TorbenV
Hej CB8 - og mange tak for dit udførlige indlæg.
Bilen har nu totalt kørt 204.000 km. Ved køb dec. 2007 havde den kørt 153.000.

Den er serviceret hos Mercedes iflg. servicehæfte:
A-service jan. 2008 154.000 km
B-service maj 2009 174.000 km
A-service marts 2011 193.000 km

Jeg er amatør, og piller ikke selv ved bilen mellem serviceeftersynene, idet jeg går ud fra,
at når jeg følger Mercedes regler om service, skulle jeg være dækket ind.

Skulle fejlen - efter din mening - være opdaget af Mercedes ved service?
Venlig hilsen Torben

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 4. nov 2011, 14:02
af CB8
TorbenV skrev:Hej CB8 - og mange tak for dit udførlige indlæg.
Bilen har nu totalt kørt 204.000 km. Ved køb dec. 2007 havde den kørt 153.000.

Den er serviceret hos Mercedes iflg. servicehæfte:
A-service jan. 2008 154.000 km
B-service maj 2009 174.000 km
A-service marts 2011 193.000 km

Jeg er amatør, og piller ikke selv ved bilen mellem serviceeftersynene, idet jeg går ud fra,
at når jeg følger Mercedes regler om service, skulle jeg være dækket ind.

Skulle fejlen - efter din mening - være opdaget af Mercedes ved service?
Venlig hilsen Torben
Med mindre at bilen har været parkeret i Esbjerg havn og efterfølgende er blevet kørt tør og så vasket med højttryks/damprenser ...for så har man ligesom selv valgt det ;)... så som her følger:

Jeg ville jo FORVENTE (med mindre andet blev oplyst når service blev bestilt) at Hvis man giver Kassen +moms for et service så Burde adskil,Rens og smøring af for og bagbremser samt evt. udskiftning af dele også være en del af Service
Så det jeg mener er som udgangspunkt at Fejlen slet ikke burde være opstået!! For det burde ikke ske på 6.mdr. Hvis De ellers har haft bremser skilt, renset og smurt!

men vil ikke udelukke at det er noget man som kunde selv skal være opmærksom på at få som tillæg til service ...Hvornår har den sidst fået skiftet gearolie?? Aldrig?? så gør det NU!! og ja der findes Klart billigere alternativer til aut. MB (Spørg hos dem der har udført service)

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 4. nov 2011, 15:52
af TorbenV
Rart at korrespondere med folk, som har humor!
Godt nok bor jeg i Esbjerg, men tilpas langt fra havnen.

Jeg har netop talt med Mercedes, Esbjerg (Bent Pedersen AS) og de er umiddelbart ikke helt uvillige til at finde en løsning, som begge parter kan leve med.

Jo! Jeg fik skiftet gearkasseolie da jeg købte bilen (importvogn). Men tak for rådet!
Er der noget med at det anbefales at skifte for hver 60.000 km eller hvad?

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 4. nov 2011, 18:35
af CB8
TorbenV skrev:Rart at korrespondere med folk, som har humor!
Godt nok bor jeg i Esbjerg, men tilpas langt fra havnen.

Jeg har netop talt med Mercedes, Esbjerg (Bent Pedersen AS) og de er umiddelbart ikke helt uvillige til at finde en løsning, som begge parter kan leve med.

Jo! Jeg fik skiftet gearkasseolie da jeg købte bilen (importvogn). Men tak for rådet!
Er der noget med at det anbefales at skifte for hver 60.000 km eller hvad?
:oops: :oops: ...Nå det skrev du jo ikke noget om 8)

...Var bare et "Tænkt eksempel" på Hvorfor bremser ikke kunne overleve 20.000.km /6-8.mdr's kørsel selvom F.eks. MB har haft dem renset og smurt ved sidste service /i dit tilfælde ALLE service (Ja jeg mener de som minimum skal skilles og renses En gang pr. år Hvis kunden skal være forholdsvis sikker på at slippe for problemer) ...Ekstreme forhold kræver ekstrem vedligehold ;)

men da altid noget at MB ikke Blankt afviser :)

Andre her inde skriver at der ikke officielt er noget olie-skifte-interval på aut.gear og i samme sætning at MB anbefaler 60K på aut.gear!
som jeg skrev i en anden tråd:
som udgangspunkt ville jeg skifte hvert andet år eller
aut.gear km.40.000
man.gear km.60.000
og efter 2.skift sende olien til analyse og hvis der ikke umiddelbart er grund til at skifte så tit så
hvert andet år (mest pga. kondens) eller
aut.gear km.60.000
man.gear km.90.000

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 4. nov 2011, 20:33
af SLS-AMG
Mercedes har ikke noget der hedder .Bremser adskilt og smøring.
De har kun .Visuel kontrol af bremsebelægning. på deres serviceskema..
Så du skal selv bede om det og betale ekstra for det.

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 5. nov 2011, 11:22
af TorbenV
Jeg siger mange tak for jeres gode svar.
Når jeg har talt med MB, skal jeg gi´jer en kort orientering.

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 19. nov 2011, 13:31
af TorbenV
Fik regning fra Mercedes idag:

2 nye bremseskiver og 1 ny bremseklods - i alt kr. 2.687,- incl. arbejdstimer og moms.
Omsyn har de udført uden beregning.

De siger, at man ikke kan forvente, at de tjekker evtl. rust på bremseskiver ved de normale service. :-(

Deres råd til olieskift i gearkasse er for hver 100.000 km.

Hilsen TorbenV

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 19. nov 2011, 13:43
af 270cdi
Normalt skifter man da ikke 1 bremseklods :!: :!:

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 19. nov 2011, 13:58
af CB8
270cdi skrev:Normalt skifter man da ikke 1 bremseklods :!: :!:
nææh håber da også at de mener 2.skiver 1.sæt bremseklodser =4.stk. klodser

Hvis de ikke ser efter andet end belægning på bremseklodser (som der er følere til det samme) så er det da tæt på værdiløst!
men der er vel så ikke andet for end at betale Hvad det koster at få dem til at skil, rens, smør bremser en gang årligt
eller finde et værksted hvor det er en del af service ;)

100K på aut.gearolie det er imho det samme som at sige at du lige så godt kan køre til den brækker sig
...Det svarer til 5-7.år for dit vedkommende ...så vidt jeg husker din hidtidige km.
ville måske acceptere den besked på en landtaxa men sgu't på en der ejes af en privatmand der egentligt slet ikke skulle køre dieselbil ...dermed ikke sagt at motorvalg har noget at sige i forhold til olieskiftinterval på aut.kassen

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 21. nov 2011, 13:28
af TorbenV
På forespørgsel hos Mercedes forklarer de, at 1 bremseklods betyder 1 sæt (4 dele).

Jeg har besluttet ikke at følge rådet om gearolieskift fra MB,
men få det gjort for hver 50.000 km sådan cirka.
Venlig hilsen TorbenV

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 27. nov 2011, 21:00
af Jan-DK
B-service maj 2009 174.000 km
A-service marts 2011 193.000 km
19000 km på 2 ÅR er da heller ikke ret meget.
Så tro pokker de ruster fast. :wink:

Venter du også lige så længe med at skifte olie. :shock:

Hos mig hedder at: 15000 km eller 1 år. Hvad der nu kommer først.

Re: Rust på indersiden af bageste bremseskiver 220CDI

: 27. nov 2011, 22:24
af SLKkompressor
Hvad er så læren af denne sag. Tag selv hånd om din bil! Nærlæs servicebogen. Find et værksted som du har fuld tillid til eller hvis du kan - gør det selv. Bremser skal "plejes" mindst en gang om året ligesom motoren skal have skiftet olie mindst en gang om året. Aut. gearkasser skal have skiftet olie hvert andet år eller som det står i min servicebog til W 211 2005 hver 60.000 km. Jeg gør det hver 30.000 km da kun det halve olie kan tappes af.