mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Alt vedrørende teknik
Besvar
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af mercelsker »

Hej,

Jeg har pludselig fået en mislyd i min E320 CDI 2001. Det lyder som en højlydt støvsuger når jeg kører. Lyden kommer og aftager med gassen. Jeg har prøvet at kigge i motorrum men kan ikke umiddelbart se noget eller høre precist hvor det kommer fra. Kan heller ikke umiddelbart se nogle huller i udstødning, men har ikke været inde under bilen endnu.
Jeg mistænker lidt udstødningsmanifoldpakningen som blev lavet hos MB for 3-4 mdr siden, men dengang lød det godtnok anderledes.
Har oplevet at begynde at køre hvor der ingen lyd er, med kold motor, og så pludselig hopper lyden igang og vil så ikke stoppe. Andre gange er den der helt fra start.

Det skete efter nedkørsel i parkeringskælder hvor den skrabede *lidt* på underneden (den er ikke engang sænket!). Men ved ikke om det har noget at sige. Kan det være at den har skrabet på udstødningen som så har skubbet manifoldpakningen? (den mangler i øvrigt de lyddæmpende plader under motoren). Opdagede dog først lyden da jeg forlod parkeringskælderen.
Samtidig, var den kørt ret lav på olie :roll: :roll: Den drak faktisk 2 liter (men så brokkede den sig så over at der nu var lidt for meget olie på, hmm, selvom det ikke ser sådan ud på oliepind). Det var efter en 1500 km køretur til udlandet...
Den plejer ellers aldrig at bruge olie.

Nogen kloge ideer til hvordan jeg kan finde ud af hvad der er galt? Jeg ved godt at en sådan lyd sikkert kan være mange ting og det nok er svært at svare på mit spørgsmål :D :D men prøver lige alligevel...

Mvh.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af CDI »

Måske har du revnet intercooleren!
210'eren er meget udsat med køleropstillingen, det mindste bump med lidt fart på, kan lave skade på kølerne.
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af mercelsker »

Hej CDI,

Tak for hurtigt svar!
Det lyder sandsynligt. Ved du evt. hvordan jeg kan diagnosticere det? Jeg kan ikke rigtig se noget umiddelbart men der skal måske også skrues før man kan se det? Jeg er ikke lige ekspert i IC'ere...

Bilen kører ellers udemærket, men jeg har dog ikke prøvet at give den gas for det tør jeg ikke... tror ikke der er mangel på kræfter men som sagt har kun kørt stille og roligt (op til 100).

Ellers kan jeg tage på værksted, men da jeg er i italien og ikke kan italiensk.... hmm... :lol: :lol:

Hvis det *er* IC den er gal med, kan det så skade at jeg kører 1500 km tilbage til DK med 150 på autobahn :D ?

Mvh.
CDI
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 2. mar 2009, 21:58

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af CDI »

Prøv at se om der er olie på intercooleren eller en person sætter sig i bilen, i gear, holder bremsen i bund og gir den lidt gas.
Så kan man som regel høre og måske se utætheden.

Hvis der er utæthed på luft-ladesystem, arbejder turbo mere for at opretholde trykket.
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af mercelsker »

Hej CDI,

Tak for tippet!

Jeg har dog nu været hos MB i Italien (da jeg er her lige nu), de sagde så at det blot var en blæser motor der var gået?? Men da jeg ikke kan Italiensk og de ikke kan Engelsk så fik jeg ikke så meget andet at vide. :shock: :lol: De sagde jeg bare kunne køre videre (de havde ikke på lager) men at jeg skal fikse det inden sommer. lyder rimeligt.

Min konklusion er så at, lyden så opstår fordi den anden blæser skal arbejde dobbelt så meget? lyder det rimeligt fornuftigt?

Tak for hjælpen i øvrigt.
Mvh.
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af SLS-AMG »

Hvis den lyd du beskriver kun kommer når bilen skal trække, og lyder som en nilfisk er det med 100% sikkerhed en utæthed
i ladetrykskredsen. og ikke en blæser der køre, på en w210 320 er der 2 klimablæser men kun 1 motor, den ene trækker den anden med en rem.
Og en viskosevinge til motorkøling..
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af mercelsker »

Hej,

Lyden er der også når bilen står stille (altså i neutral gear)! men kan kun rigtig høres ved 1500+ omdrejninger (og meget larmende ved f.eks. 2000 omdr. Som en larmende støvsuger).

Det der undrer mig (hvis det er blæseren det er galt med) det er hvorfor lyden så følger omdrejningerne? dvs. højere omdrejninger = højere lyd (støjer mere). Følger blæseren da omdrejningstallet?

I øvrigt så er det nogle gange at lyden ikke er der, men så efter at jeg har kørt et stykke tid så kommer den.

Mvh.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af BWJ »

Prøv engang at læse hvad SLS-AMG skriver,- igen. :roll:
ZOOM ZOOM.
gutman
Indlæg: 214
Tilmeldt: 10. dec 2009, 13:06
Geografisk sted: skibby

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af gutman »

min begyndte også på det det var det ene spjæld i indsugning der var faldet ud så der var fri udblæsning (nyt insugningsmanifold ) lyden kom ved ca 2000 omdr. når turbo arb man kunne godt liste bilen op i fart uden lyden kom
jnl
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8. mar 2011, 18:34

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af jnl »

Hvis lyder følger motor omdr og værkstedet i Italien snakker om en blæser, kan det være viscosevingen der har sat sig. Sjælden fejl, men set før.
Har dog umiddelbart ikke noget at gøre med at den har skrabet på bunden.
mercelsker
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. dec 2010, 23:08
Geografisk sted: København

Re: mislyd som en støvsuger (E320 cdi W210)

Indlæg af mercelsker »

Hej,

Nu er lyden væk!

Har lige kørt hjem fra Italien og hele vejen var lyden væk og den kørte ellers fint... Lige inden jeg startede turen kunne jeg høre lidt svagt 'rasle' lyd ude forest men tænke op i rø... og kørte alligevel.
Kan det være at blæseren virkede halvt før (og larmede) og nu bare er helt færdig og derfor ikke siger en lyd mere? hmm.
Jeg har ikke haft tid til at begynde at skulle tingene ad...

Hvad er viscosevingen i øvrigt? og giver det mening hvis man sammenholder med det ovenstående?

Ja det er muligt at det med at jeg skrabede bunden bare er rent tilfældigt sammentræf og ikke har noget at gøre med det.

Tak for alle tipsne til alle i øvrigt.

Mvh.
Besvar